اجزای طرح کسب و کار

اجزای طرح کسب و کار عبارتند از :

  • جلد نامه
  • خلاصه اجرایی
  • فهرست مطالب
  • شرح و تاریخچه کسب و کار
  • ساختار تجارت
  • توضیحات محصول یا خدمات
  • تحلیل و روند بازار
  • عملیات
  • طرح فناوری
  • مدیریت و سازمان
  • مسئولیت اجتماعی و پایداری
  • توسعه، نقاط عطف، و برنامه خروج
  • داده های مالی

کاور طرح :

یک جلد نامه باید خواننده را ترغیب کند تا فرصت تجاری را به دقت مورد توجه قرار دهد و بیشتر مطالعه کند. جلد نامه باید شامل موارد زیر باشد:

چرا مالک این سرمایه گذار را برای دریافت طرح انتخاب کرده است.

ماهیت کسب و کار.

مرحله توسعه کسب و کار.

مقدار وجوه مورد نظر.

نوع بودجه مورد نظر (به عنوان مثال، سرمایه گذاری یا وام).

اصول شرکت و اطلاعات تماس:

جلد نامه باید ساده، جذاب، مختصر و متناسب با هر سرمایه گذار باشد. حدود یک هفته پس از ارائه طرح باید دوباره با سرمایه گذاران بالقوه تماس گرفت. قابل قبول است که بپرسید چه زمانی منبع مالی ممکن است برای مکالمه بیشتر با مالک تماس بگیرد. سوالات باید مختصر باشد. بیشتر مخاطبین از طریق ایمیل و پیام های پست صوتی خواهند بود. مالک باید پیامی داشته باشد که به سرعت ماهیت کسب و کار را توضیح دهد.

خلاصه اجرایی:

خلاصه اجرایی ماهیت طرح کسب و کار را نشان می دهد. این بخش چکیده ای از وضعیت فعلی و مسیر آینده شرکت است اما آماده شده است. پس از اتمام طرح خلاصه اجرایی مهم ترین بخش طرح تجاری است. خلاصه اجرایی:

مفاهیم اساسی را خلاصه می کند و نکات کلیدی را برجسته می کند.

مفهوم اصلی، اهداف و هدف شرکت را مشخص می کند.

بازار هدف یا جایگاه و مزیت و موقعیت رقابتی را مشخص می کند.

استراتژی بازاریابی و فروش را تشریح می کند.

فرصت های رشد را شناسایی می کند.

معیارها (به عنوان مثال، اهداف مالی و غیر مالی) را برجسته می کند.

منابع را کمیت می کند.

تجربه کار و مدیریت و موفقیت های گذشته تیم مدیریت را شرح می دهد.

سرمایه گذاران به دنبال کارآفرینانی خواهند بود که بتوانند دیدگاه، اشتیاق و رویا های خود را بیان کنند. اگر مالکی در حال ارائه پیشنهاد تامین مالی باشد، خلاصه اجرایی پیچیده تر است و حاوی اطلاعات اضافی در مورد ساختار شرکت است. علاوه بر این، مقدار پول مورد نیاز و هدف را نیز شامل می شود. در نهایت، مالک نحوه سودآوری وجوه برای کسب و کار و بازپرداخت آنها را بیان می کند. خلاصه اجرایی برای مخاطبان هدف گذاری شده است. فناوری کنونی کارآفرین را قادر می‌سازد تا طرح کسب‌ و کار را در صورت نیاز تغییر، به‌روزرسانی و تنظیم کند. اهمیت خلاصه اجرایی را نمی توان اغراق کرد. برخی از سرمایه گذاران ممکن است ترجیح دهند قبل از بررسی طرح، خلاصه اجرایی و مالی را بررسی کنند. خلاصه اجرایی معمولاً بیشتر از 2 تا 3 صفحه نیست، اگرچه خلاصه اجرایی 1 صفحه ای نیز برخی مواقع قابل قبول است.

فهرست مطالب: فهرست مطالب به عنوان راهنمای نوشتن و سازماندهی طرح کسب و کار عمل می کند. همچنین به خوانندگان کمک می کند تا اطلاعات ارائه شده را درک کنند و به راحتی به آنها دسترسی داشته باشند.

شرح و تاریخچه کسب و کار:

یکی دیگر از اجزای طرح کسب و کار شرح و تاریخچه کسب کار است که، هدف این بخش توصیف کسب و کار، نحوه مدیریت آن توسط کارآفرین و چرایی موفقیت کسب و کار است. اگر کسب و کار جدید است، باید به سوالات زیر پاسخ داده شود:

نام قانونی/شرکتی کسب و کار چیست؟

شکل قانونی کسب و کار چیست؟

ماموریت شرکت چیست؟

کسب و کار در کجا واقع شده است و به چه مناطق جغرافیایی خدمت می کند؟

کسب و کار در چه ساعاتی از روز و روزهای هفته فعالیت خواهد کرد؟

آیا کسب و کار فصلی خواهد بود؟

ماهیت کسب و کار (یعنی محصولات و خدمات آن) چیست؟

چگونه کسب و کار موفق خواهد شد و پتانسیل رشد آن چقدر است؟

تجربه هر فرد در کسب و کار چیست و افراد چه موقعیت هایی را خواهند داشت؟

چه نوع پرسنلی مورد نیاز خواهد بود؟

چه چیزی این تجارت را خاص یا متفاوت می کند؟

وضعیت مالی شرکت چگونه است (یعنی درآمد و هزینه)؟

ساختار کسب و کار چیست؟

چرا کسب و کار سودآور خواهد بود یا به رشد خود ادامه می دهد؟

چه نوع اختراعات، علائم تجاری، حق چاپ و مجوزها مورد نیاز است؟

برای یک کسب و کار موجود، مالک باید بیان کند که آیا کسب و کار در حال گسترش است یا اینکه آیا این طرح قرار است یک کسب و کار موجود را در اختیار بگیرد. تمرکز هدف است. زمانی که کارآفرینان واضح، مختصر و آگاه در مورد کسب و کار باشند، می توانند تلاش های خود را متمرکز کرده و از منابع به طور موثر استفاده کنند. کسب و کار نیاز به یک نام دارد. نامگذاری یک کسب و کار نیاز به جستجوی نام قانونی دارد. نام کسب و کار باید به یاد ماندنی باشد و املای آن آسان باشد و حاوی اطلاعاتی در مورد کار هایی باشد که کسب و کار انجام می دهد. اطلاعات مربوط به هدف کسب و کار باید ارائه شود تا مشتریان و مشتریان بالقوه بتوانند کسب و کار را به صورت آنلاین یا در دفترچه های تلفن و دایرکتوری ها پیدا کنند. آنچه از نام دلالت دارد باید در نظر گرفته شود. نام شرکت معمولاً اولین مقدمه ای است که سرمایه گذاران و مشتریان بالقوه برای شرکت دارند.

ساختار تجارت:

در این بخش از طرح، مالکان حقایق تاریخی را درج می‌کنند که از هرگونه درخواست برای تامین مالی یا اهداف تملک پشتیبانی می‌کند. شکل قانونی کسب و کار ذکر شده است (به عنوان مثال، مالکیت انفرادی، مشارکت، شرکت، شرکت زیر فصل S، شرکت C، شرکت با مسئولیت محدود). بیشتر کسب و کارهای جدید به صورت شرکتی یا مشارکتی شروع می شوند. تغییرات ساختاری، مدیریتی یا مالکیت مستند شده است. موفقیت های حال یا گذشته ثبت می شود.

توضیحات محصول یا خدمات:

هدف این بخش از طرح ارائه توضیحاتی در مورد محصول یا خدمات ارائه شده است. ویژگی‌ های منحصر به‌ فردی که مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند برجسته می‌شوند. محصولات و خدمات ارائه شده توسط رقبا تجزیه و تحلیل می شوند. کارآفرینان باید مزایای محصول یا خدمات ارائه شده را همراه با بهبود محصولات و خدمات موجود فهرست کنند. کارآفرین باید استراتژی ملاقات یا تسلط بر رقابت را توضیح دهد. طرحی برای معرفی محصولات و خدمات جدید باید گنجانده شود. هنگام تکمیل این بخش از طرح، تفکیک فروش بر اساس محصول، منطقه و نوع صنعت ضروری است. محصولات جدید ممکن است شامل فروش مطالب اطلاعاتی ارائه شده در یک سمینار باشد، مانند کتابچه های راهنما و ضبط های صوتی، یا وبینار ها به مشتریانی که قادر به شرکت در برنامه نیستند. چرخه عمر محصول و فصلی بودن محصول یا خدمات ذکر شده است.

کتاب های درسی و منابع حرفه ای تقریباً 3 تا 5 سال ماندگاری دارند. آنها باید به طور دوره ای به روز شوند تا در جریان روندها، فناوری، تحقیقات، مقررات و قوانین باقی بمانند. بحث در مورد مدت زمان و تأثیر محصول یا خدمات بر مزیت رقابتی و اینکه آیا محصول ماندگاری محدودی دارد ضروری است. هنگامی که یک حق اختراع، حق چاپ یا آژانس انحصاری درگیر است، مالک اسنادی را ارائه می دهد. مالک شامل پاسخ های مشتریان و پرس و جو از مشتریان بالقوه است که تقاضا برای محصول یا خدمات را نشان می دهد. روابط با شرکت‌های پیشرو و حساب‌ها و دستاورد های بزرگ مستند شده است که شایستگی شرکت برای رشد را ثابت می‌کند. اگر مالک نگران اطلاعات اختصاصی باشد، توافق نامه عدم افشا ایجاد می شود.

تحلیل بازار و روندها:

این بخش از اجزای طرح کسب و کار ، بازار موجود را توصیف می کند که در آن کارآفرین شرکت، محصولات و خدمات آن را معرفی می کند. می توان آن را به عنوان یک طرح در یک طرح مشاهده کرد. در ابتدایی‌ترین سطح، استراتژی بازاریابی (طرح) ترکیب بازاریابی محصول یا خدمات را مشخص می‌کند و شامل محصول، قیمت، تبلیغ و مکان (توزیع) برای سال آینده با پیش‌بینی برای حداقل 5 سال است. بازاریابی (از جمله فروش) بخش درآمدزای شرکت است. محصول جنبه ملموس خود محصول یا خدمات است، مانند یک کتاب درسی حرفه ای یا سمینار ایمنی و بهداشت. قیمت و ارزش با هم کار می کنند. مشتریان علاوه بر هزینه، دوام، قابلیت اطمینان، خدمات و کیفیت را در نظر می گیرند. رویکرد به استراتژی‌ های قیمت‌گذاری باید منطقی و موجه باشد و بازده سرمایه‌گذاری کافی داشته باشد و در عین حال فضایی برای حاشیه خطا باقی بماند. ترفیع، میزان و ماهیت فعالیت های بازاریابی، ممکن است شامل تبلیغات آنلاین، در نشریات حرفه ای باشد.

فعالیت ها:

بخش عملیات یک طرح تجاری، عملکرد های روزانه شرکت را توضیح می دهد. این بخش بسته به نوع کسب و کار متفاوت است. نیازهای متفاوت با در نظر گرفتن خرده فروشی و تولید به بهترین وجه نشان داده می شود. عملکرد یک مؤسسه خرده فروشی از نظر مفهومی ساده است. کسب‌ و کار هایی که محصولات فنی تولید می‌کنند پیچیده‌تر هستند، اما درک مکانیک آسان‌تر است. عملیات برای یک کسب و کار خرده فروشی صرفاً شامل خرید محصول، حمل و نقل، ذخیره آن، فروش و تحویل آن است. برای کسب و کار تولید، کیفیت و قابلیت اطمینان محصول به نحوه مونتاژ آن بستگی دارد. خوانندگان ممکن است فاقد دانش فنی برای درک فرآیند باشند. فنی بودن بیش از حد در طرح ممکن است مشکل ایجاد کند.

اجزای طرح کسب و کار

طرح فناوری:

هر کسب و کاری به فناوری نیاز دارد. مالک باید تعیین کند که چه عملکرد هایی نیاز به فناوری دارند یا می توانند از آن بهره مند شوند. با سیستم‌ های فناوری متعددی که امروزه در دسترس است، مالک ممکن است با استفاده از خدمات یک مشاور فناوری برای کمک به انتخاب بهترین محصولات و سیستم‌ها برای برآورده کردن نیاز های کسب‌ و کار، سود فراوانی برد. مسائل کلیدی هنگام انتخاب فناوری عبارتند از:

  • عملکرد.
  • سهولت استفاده
  • هزینه
  • امنیت
  • قابلیت ارتقاء و گسترش.
  • ادغام با داده ها و سیستم های فن آوری موجود.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص بیزینس پلن، ثبت شرکت در اصفهان و نیز مشاوره ثبت شرکت و انجام بیزینس پلن به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *