مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

مالیات بر ارزش افزوده کلمه‌ای است که همه ما آن را شنیده ایم و حداقل روی اجناس ایرانی و تولید داخل دیده اید. اما شاید تعداد محدودی معنی مالیات بر ارزش افزوده را بدانند. ما در این مقاله قصد داریم توضیح مختصری از مالیات بر ارزش افزوده را ارائه دهیم تا بدانید که مقدار پولی که بابت مالیات بر ارزش افزوده اجناس به پرداخت میکنید به چه معناست و به چه دلیل است. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

برای دریافت خدمات حسابداری اصفهان اینجا کلیک کنید.

تعریف مالیات بر ارزش افزوده:

برای مالیات بر ارزش افزوده تعاریف متفاوتی ارائه شده است اما به طور کلی اگر معنی ارزش افزوده را بخواهیم به این صورت است که  در فرایند تولید، کالاهای واسطه ای افزوده می شود که به ارزش این کالاهای واسطه ای ارزش افزوده گفته می شود.( مثلا برای تولید شلوار کالاهای واسطه ای شامل نخ، دکمه و… میشود). اما مالیات بر ارزش افزوده نوعی از مالیات است که در مراحل مختلف تولید و توزیع می شود. یعنی در طی مراحل تولید تا فروش کالا به مشتری نهایی، مالیات بر ارزش افزوده به صورت مرحله به مرحله دریافت می‌شود.

مالیات بر ارزش افزوده

دریافت مالیات بر ارزش افزوده:

مالیات بر ارزش افزوده را کشورهایی همچون  آلمان و فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا پرداخت می‌کنند و تنها ایران نیست.  اما باید گفت که درست است مالیات بر ارزش افزوده در طی مراحل تولید تا فروش مرحله به مرحله دریافت می شود اما پرداخت کننده نهایی مالیات بر ارزش افزوده مصرف کننده محصول می باشد برای روشن شدن این موضوع مثال زیر را مطالعه کنید.

تصور کنید برای تولید یک شلوار مراحل زیر دارد.

  1. ابتدا الیاف تبدیل به نخ می شود و سپس نخ  به فروش میرسد.
  2. خریدار نخ آن را به پارچه تبدیل می کند و پارچه را به خیاط میفروشد.
  3. خیاط پارچه را خریداری و به شلوار تبدیل می کند.

در مرحله اول الیاف با قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و پس از تبدیل به نخ به قیمت  ۱۱۰۰ تومان به فروش می رسد که این ده درصد ارزش افزوده می باشد. خریدار نخ ،نخ را به قیمت ۱۱۰۰ تومان خریداری میکنه و تبدیل آن به پارچه آن را به قیمت ۱۵۰۰ به خیاط میفروشد.  خیاط نیز ده درصد مالیات و پول پارچه را پرداخت میکند که جمعا میشود (1500+150) 1650 میشود. . 100 مالیاتی بوده که بابت نخ پرداخت کرده و 50 تومن مابقی را به دولت میپردازد. خیاط پس از تبدیل پارچه به شلوار آن را به قیمت 1900 میفروشد. که مالیات آن 190 میشود. بنابراین خریدار یا همان مصرف کننده نهایی باید 2090 پرداخت کند.خیاط مبلغی که دریافت میکند 150 که قبلا مالیات داده و 40 تومان مابقی را باید به دولت بدهد.پس در نتیجه تمامی مالیات بر ارزش افزوده را مصرف کننده نهایی شلوار پرداخت میکند.

از اینکه تا پایان مقاله با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

برای آشنایی بیشتر با اصول حسابداری اینجا کلیک کنید.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *