مالیات شرکت های دیجیتال
مالیات شرکت های دیجیتال
کمپینی برای وضع مالیات های جدید بر خدمات دیجیتالی یا شرکت هایی با مدل های تجاری دیجیتالی مشخص در حال انجام است. کمیسیون اروپا به تازگی پیشنهاد کرده است که مالیات بر درآمد اتحادیه اروپا را برای تبلیغات و خدمات واسطه گری آنلاین وضع کند: مالیات خدمات دیجیتالی.
اما این شرکت ها به سختی تنها خسارت مالیات خدمات دیجیتال هستند. این مالیات بر کسانی که از خدمات دیجیتال استفاده می کنند ، به ویژه شرکت های کوچک و متوسط و مشاغل خرد و کارکنان و مشتریان آنها ، تأثیر می گذارد. برخلاف مالیات بر درآمد شرکت ها که بر سود اعمال می شود ، تأثیر مالیات بر درآمد بسیار گسترده تر است و بر اقتصاد کشور های عضو تأثیر می گذارد. هیچ مالیاتی آثار اقتصادی خنثی ندارد و مطمئناً مالیات بر درآمدها نیست. درست مانند سایر مالیات بر شرکت ها ، شرکت ها به مالیات خدمات دیجیتالی پاسخ می دهند و پاسخ بستگی به ظرفیت آنها برای جلوگیری از تحمل هزینه مالیات دارد. در نهایت ، این مالیاتی است که باید توسط کارگران و کارآفرینان خرد که از خدمات استفاده می کنند ، پرداخت شود.
علاوه بر این ، این تصور دور نیست که برخی از بنگاه ها ، به ویژه آنهایی که زیان ده هستند یا با حاشیه کم سود فعالیت می کنند ، مجبور به خروج از تجارت یا تصمیم گیری استراتژیک برای خروج از بازارهای خاصی شوند که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیستند. هر ناظر مالیاتی می داند که مالیات دارای اثرات مستقیم و غیر مستقیم هستند. مالیات بر درآمد های ناخالص تأمین کنندگان خدمات دیجیتالی به طور قابل توجهی بر بار مالیاتی موثر ، به ویژه بار مالیاتی شرکت های کم سود یا زیان ده ، و تأثیرات نامطلوب بر بدهی و شرکت های پایین دستی وابسته به خدمات دیجیتال تأثیر می گذارد. به طور قابل ملاحظه ای ، تأثیرات گسترده تر مالیات خدمات دیجیتال هنوز توسط اتحادیه اروپا ارزیابی نشده است. حتی مهمتر از آن ، دو روز پس از انتشار پیشنهادات قانونی ، هیئت نظارت نظارتی اتحادیه اروپا به شدت از کمیسیون به دلیل عدم ارائه تجزیه و تحلیل کافی از میزان مشکل اساسی و عدم تعیین هزینه های اقتصادی و بارهای نظارتی انتقاد کرد. نکته مهم این است که ارزیابی تأثیرات توسط کمیسیون حتی اطلاعات لازم را برای ارزیابی اینکه آیا مالیات های دیجیتال در واقع تأثیرات مورد نظر را دارد یا خیر ارائه نمی دهد.
همچنین اطلاعاتی در مورد تأثیر رفتار شرکت ها و افراد که مستقیم و غیر مستقیم تحت تأثیر قرار می گیرد و انگیزه های آنها برای تولید ، سرمایه گذاری و مصرف ، ارائه نمی دهد. سرانجام ، پیامدهای سیستمیک برای توسعه اقتصادی آینده (تأثیرات پویا ، یعنی میان مدت و بلند مدت) و چشم انداز تجدید و همگرایی اقتصادی در اتحادیه اروپا با وجود این واقعیت که هدف مالیات شرکت هایی است که بخش مهمی از آنها را هدف قرار می دهند ، کاملاً نادیده گرفته می شود.
1- در واقع چه کسی هزینه مالیات خدمات دیجیتال را پرداخت می کند؟
کمیسیون اروپا در مورد تاثیر مالیات خدمات دیجیتال چیز زیادی نمی گوید. نکته مهم این است که کمیسیون بحرانی ترین جنبه مالیات بر یک شرکت را کاملاً نادیده گرفته است: در واقع چه کسی بار اقتصادی آن را متحمل می شود؟ یا به بیان ساده: در واقع چه کسی هزینه آن را پرداخت می کند؟ در اکثر کشورها ، شرکت ها ملزم به پرداخت مالیات شرکت ها به مقامات مالیاتی ملی هستند ، اما در نهایت آنها کسانی نیستند که هزینه مالیات را متحمل می شوند. برای شرکت ها ، هرگونه مالیات هزینه ای است که توسط منابع دیگری به غیر از موسسه شرکت تامین می شود و بنابراین ، تنها افراد می توانند این بار اقتصادی را متحمل شوند. اقتصاددانان این را “وقوع موثر” مالیات می نامند. برای مالیات بر درآمد و درآمدهای شرکت ، بار مالیاتی مالیات بر عهده صاحبان آن (سهامداران) ، طلبکاران ، کارکنان ، تأمین کنندگان و مشتریان آن است ( البته هر کدام به میزان مختلف). این دقیقاً همان چیزی است که باعث می شود نوع جدیدی از مالیات های شرکتی قبل از وضع مالیات تجزیه و تحلیل شوند.
2- آیا مالیات خدمات دیجیتال بر خروجی پایین دست و فروش آفلاین تأثیر نمی گذارد؟
غیرممکن است که تأثیر اصلی مالیات بر خدمات دیجیتالی این باشد که سهامداران شرکت های مشمول مالیات، مالیات های بالاتر و سود کمتر را بپذیرند. از این گذشته ، نرخ مالیات موثر جهانی آنها در واقع بالا (اغلب بالاتر) یا قابل مقایسه با سایر شرکت های بزرگ و کمتر دیجیتالی مانند فولکس واگن و لویی ویتون (LVMH) و بخش هایی مانند تولید یا غذاها و نوشیدنی ها است. این به سادگی خلاف واقع است که سودهای دیجیتالی بدون مالیات عظیمی وجود دارد که می تواند توسط دولتهای اروپایی بدون تأثیر بر دیگران مالیات دریافت کند. در نتیجه ، بسیاری از شرکت ها مالیات را به دیگران منتقل می کنند و برخی از آنها کاربران و مشتریان پایین دست خواهند بود. در واقع ، برای مالیات های غیر مستقیم (مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات بر ارزش افزوده و فروش) تعداد زیادی شواهد تجربی وجود دارد که نشان می دهد شرکت ها این مالیات را تا میزان قابل توجهی از طریق قیمت های بالاتر کالا و خدمات به مصرف کنندگان منتقل می کنند.
نکته مهم این است که مطالعات متعدد تأثیرات بیش از اندازه ای را برای مالیات های جدید یا افزایش مالیات گزارش می دهند: تغییرات مالیات ها باعث افزایش قیمت می شود که بیشتر از افزایش مالیات اصلی است. علاوه بر این ، افزایش قیمت ناشی از مالیات اغلب در بازار کوچکتر و رقابت کمتر در این بازار بیشتر است. از آنجا که این شرکت ها به طور موثر مورد هدف کمیسیون قرار گرفته اند ، در واقع بازیگران پیشرو در بازارهای تبلیغات آنلاین و خدمات واسطه گری آنلاین و رهبران چرخه نوآوری – هستند ، به احتمال زیاد مالیات خدمات دیجیتال تا حد قابل توجهی به مصرف کنندگان اندازه این اثر قابل بحث است ، اما بدیهی است که بار مالیات بر خدمات دیجیتال تا حدودی به عهده مصرف کنندگان این خدمات خواهد بود.
3- آیا مالیات خدمات دیجیتال به ویژه به مشاغل کوچک و خرد آسیب نمی رساند؟
یک سوال مرتبط در مورد تأثیرات بر کاربران پایین دستی وجود دارد که برای بنگاه های کوچک و متوسط اروپا و شرکت های کوچک بسیار مهم است: آیا تأثیر مالیات خدمات دیجیتال بیشترین ضرر را به مشاغل کوچک نمی رساند؟ داده های نظرسنجی برای اتحادیه اروپا نشان می دهد که استفاده از بسترهای آنلاین برای SME ها بسیار مهم است: 37 درصد از SME های مورد بررسی محصولات و خدمات خود را در اینترنت می فروشند. فاقد ظرفیت های اداری شرکت های بزرگ ، SME ها و مشاغل خرد کسانی هستند که عمدتا از فرصت های بازاریابی جدید و هزینه های کمتر در دسترسی به بازارهای خارجی سود می برند. هنگامی که بار مالیاتی به مصرف کنندگان خدمات آنلاین B2B منتقل می شود ، تأثیر نامطلوب آن عموماً بر مشتریان شرکتی در سایر بخش های اقتصاد و همچنین مصرف کنندگان نهایی همه نوع کالا و خدمات دیجیتالی و غیر دیجیتالی تأثیر می گذارد. از آنجایی که تبلیغات دیجیتالی و خدمات واسطه گری آنلاین تا حد زیادی توسط SME ها و مشاغل خرد که با حاشیه های کم سود فعالیت می کنند و اغلب دامنه محدودی برای انتقال بار مالیاتی به مصرف کنندگان دارد ، مصرف می شود ، این شرکت ها هستند که می توانند ارزش افزوده را نیز افزایش دهند.
به عنوان سودآوری و پرداخت بدهی در معرض خطر قرار می گیرد. مشاغل کوچک و خرد پایگاه مشتریان بسیاری از شرکت های فناوری را فراهم می کنند. اکثر مشتریان شرکت های فیس بوک SMEs هستند. به طور مشابه ، بیش از نیمی از تمام اقلام فروخته شده در آمازون از طریق SMEs تهیه می شود. به عنوان کاربران اصلی پلتفرم های دیجیتالی با هزینه های بسیار زیاد تعویض ، بنگاه های کوچک و متوسط و مشاغل خرد به نظر می رسد بیشترین تاثیر را از مالیات بر واسطه گری آنلاین و خدمات تبلیغات دیجیتالی بگیرند. برای شرکت های بزرگ فناوری به دلیل سهولت قدرت چانه زنی (برخلاف استفاده شرکت های بزرگ از این خدمات در شرایط خاص) و تأثیر شبکه پلتفرم ها ، بار مالیاتی به شرکت های کوچک نسبتاً آسان است. شرکت های کوچکتر ، به ویژه مصرف کنندگان خدمات دیجیتال ، در وضعیت متفاوتی قرار دارند. خرید تبلیغات در فیس بوک مقرون به صرفه است و دقیقاً رقیبی مستقیم برای فیس بوک وجود ندارد که بتواند خدمات مشابهی را ارائه دهد. سایر خدمات فقط می توانند اثر گسترده را با هزینه های بسیار بالاتر ارائه دهند.
4- آیا مالیات خدمات دیجیتال می تواند به مالیات سرمایه گذاری در کشور های عضو اتحادیه اروپا تبدیل شود؟
اگر دانش موجود در مورد مالیات بر درآمد شرکت ها ناقل خوبی برای مالیات خدمات دیجیتالی باشد ، اصل وقوع و اثرات منتشره این است که مالیات خدمات دیجیتال در واقع به مالیات سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا تبدیل می شود. اگر این اتفاق بیفتد ، هزینه اقتصادی مالیات خدمات دیجیتال در طول زمان بسیار بیشتر از اثرات استاتیک ناشی از افزایش قیمت برای مصرف کنندگان یا دستمزد کمتر برای کارگران خواهد بود. مالیات خدمات دیجیتالی می تواند نوآوری تکنولوژیکی و آزمایش مدل های تجاری جدید خارج از اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار دهد. اروپا به سادگی می تواند به مکانی کمتر مهمان نواز برای کارآفرینان نوآور تبدیل شود که می خواهند با بازارها رقابت کنند و مقامات فعلی را به چالش بکشند. با توجه به تمایل شدید کمیسیون اروپا برای گسترش بازار واحد دیجیتالی و تبدیل رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دیجیتالی شدن ، انتظار می رفت که مالیات خدمات دیجیتال با انگیزه ای قوی نشان داده شود که چرا مالیات ها به سرمایه گذاری لطمه نمی زند و نوآوری دیجیتالی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اما در واقعیت ، هیچ چیز در تحلیل های کمیسیون وجود ندارد که این نگرانی ها را برطرف کند. چرا این مهم است؟ رقابت برای بازگشت سرمایه (ROI) یکی از ویژگی های کلیدی اقتصادهای بازار است.
میزان مالیات ناشی از سرمایه گذاران و سهامداران ، رقابت نسبی سرمایه گذاری ها در اتحادیه اروپا را برای شرکت هایی که مستقیماً تحت تأثیر مالیات قرار می گیرند کاهش می دهد. اگر شما یک شرکت دیجیتالی را اداره می کنید که برای بقای خود به منابع خارجی وابسته است ، مالیات سه درصدی بر گردش مالی نیاز به تأمین مالی خارجی بیشتر به طور بالقوه ، بسیار بیشتر دارد. علاوه بر این ، مالیات خدمات دیجیتال به احتمال زیاد سرمایه گذاری در شرکتهایی را که برای ایجاد ارزش به خدمات دیجیتالی مشمول مالیات وابسته هستند ، کاهش می دهد ، از جمله SME های غیر دیجیتالی و مشاغل خرد که از بستر های دیجیتالی برای فروش آفلاین و خدمات تبلیغاتی استفاده می کنند. بر این اساس ، مالیات بر برخی از فعالیت های تجاری دیجیتالی جذابیت نسبی برای سرمایه گذاری در تمام مشاغلی را که به طور مستقیم و یا غیر مستقیم تحت تأثیر مالیات قرار می گیرند ، کاهش می دهد.
5- آیا مالیات خدمات دیجیتالی به نوآوری ، تجدید اقتصادی و همگرایی در اتحادیه اروپا لطمه می زند؟
نوآوری محرک تغییر است و به مدت یک دهه یا بیشتر ، شرکت های دیجیتالی جدید به تغییر بسیاری از بخش ها و اقتصادها برای بهتر کمک کرده اند. به عنوان مثال ، سیستم عامل های آنلاین ، تعامل بین چندین کاربر متوسط و نهایی را فعال می کند. آنها ارزش افزوده را برای هر دو طرف بازار ، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا و خدمات ایجاد می کنند. بر این اساس ، مزایای اقتصادی واقعی آمازون ، گوگل ، فیس بوک ، ایربنب و دیگران در جایی که مقر اصلی این شرکت ها است ایجاد نمی شود ، بلکه در محل خدمات آنها ایجاد می شود و نوآوری هایی به تصویب رسیده است ، یعنی شرکت ها و مصرف کنندگان از این خدمات در سراسر جهان استفاده می کنند و تأثیرات بسیار مثبتی بر اشتغال و درآمد شخصی دارند. در نتیجه ، مهم است که بفهمیم آیا مالیات خدمات دیجیتال در واقع مالیاتی بر منافع اقتصادی ایجاد شده و ایجاد شده توسط نوآوری های دیجیتالی می شود. این سوال قبل از اینکه مورد توجه قرار گیرد ، نیاز به پاسخ طرفداران مالیات خدمات دیجیتال دارد.
کمیسیون اروپا ایده هایی برای مالیات خدمات دیجیتالی ارائه کرده است به طور خاص شرکت های دیجیتال را در مورد انگیزه بهبود مالیات بر درآمد شرکت ها مورد بررسی قرار داده است. کمیسیون هیچ شواهد موثقی در مورد پیامد های این مالیات ارائه نکرده است. این کمیسیون بطور مناسب توسط هیئت نظارت بر مقررات اتحادیه اروپا مورد انتقاد قرار گرفت زیرا در مورد تاثیر مالیات خدمات دیجیتال چیز زیادی نگفته است و این انتقاد را می توان بیشتر کرد. اول ، کمیسیون این واقعیت را نادیده می گیرد که فقط افراد نه سازمان ها می توانند بار مالیات را تحمل کنند. در حالی که بنگاه ها به طور رسمی ملزم به پرداخت مالیات شرکت ها به مقامات مالیاتی ملی هستند ، اما بار اقتصادی مالیات را متحمل نمی شوند.
این سوال برای همه سیاست گذاران که در مورد مالیات ها مراقبت می کنند این است که ابتدا بپرسند بار مالیاتی به کجا منتقل می شود و آیا در واقع این افرادی هستند که می خواهند مالیات بگیرند. ثانیاً ، شیوه های مالیات شرکتها در نتیجه مالیات خدمات دیجیتال تغییر می کند و مالیات های جدید شرکت ها مطمئناً بر برنامه ریزی مالیاتی تأثیر خواهد گذاشت. به طور کلی مالیات شرکت ها بسیار کاربر پسند نیست. در روند فعلی ، مالیات خدمات دیجیتالی فقط یک لایه مات دیگر به مالیات شرکت ها در اتحادیه اروپا اضافه می کند.
جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص مالیات شرکت های دیجیتال به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.
دیدگاه خود را ثبت کنید
میخواهید به بحث بپیوندید؟احساس رایگان برای کمک!