چارچوب حمایت از شرکت

چارچوب حمایت از شرکت ها برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار

چارچوب حمایت از شرکت های خرد، کوچک و متوسط برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار

شرکت های خرد ، کوچک و متوسط ​​(MSMEs) ستون فقرات اقتصاد هر کشوری هستند که در ایران بیش از 80 درصد از شرکت های داخل کشور را شامل می شوند. در سال 2018 ، MSME ها بیش از 70 درصد فرصت های شغلی و بیش از نیمی از تولید ناخالص داخلی سالانه (GDP) را فراهم کردند. بنابراین در سطح کلان ارتقاء و نوسازی MSME ها در برنامه توسعه صنعتی کشور ایران به یک اولویت استراتژیک تبدیل شده است. در کشور عزیزمان ایران علیرغم مشارکت آنها در اقتصاد ملی ، رشد MSME هنوز با چالش های متعددی روبرو است. اینها شامل:

  • دسترسی محدود به منابع مالی و بازار
  • چارچوب های نظارتی ناهماهنگ
  • هزینه های ورودی بالا و
  • ظرفیت کارآفرینی محدود است.

علاوه بر این، شرکت های خرد ، کوچک و متوسط غیر رسمی دسترسی آنها به خدمات توسعه کسب و کار ارائه شده توسط دولت و سازمان های بین المللی را با مشکل مواجه کرده است.

دولت ج.ا.ا نیز سهم مهم شرکت های خرد ، کوچک و متوسط ها در رشد اقتصادی ملی را به رسمیت شناخته است. ارتقاء و نوسازی شرکت های خرد ، کوچک و متوسط به یکی از جدیدترین سیاست توسعه صنعتی تبدیل شده است که طرح تحول اقتصادی ساختاری کشور است. حتی تحت عنوان مشاغل خانگی نیز به این مشاغل وام و تسهیلات اعطا می شود.

بر اساس چارچوب سیاست داخلی، چندین سیاست حمایتی نیز توسط دولت آغاز شده است. در میان موارد دیگر ، این موارد عبارتند از:

  1. تامین مالی و زیرساخت های اقتصادی شرکت ها
  2. حمایت از شرکت ها از طریق معافیت های مالیاتی
  3. بهینه سازی عملیات MSME کارآمد ؛
  4. بهبود ادغام MSME ها در بازار جهانی ؛
  5. تقویت ظرفیت های تحقیق و توسعه MSME ها ؛
  6. افزایش دسترسی MSME ها به منابع مالی
  7. ترویج کارآفرینی MSME و نقش آنها به عنوان عوامل نوآوری
  8. و …

اکثر MSME ها در ایران نهاد های تجاری غیر رسمی هستند. غیر رسمی بودن با تعدادی از چالش های رشد MSME مرتبط است که سه مورد از آنها مهم ترین هستند.

اولین چالش عدم دسترسی به منابع مالی است. موسسات مالی رسمی عمدتاً به واحد های تجاری ثبت شده وام می دهند. در بسیاری از موارد ، ثبت رسمی مشاغل پیش نیاز باز شدن حساب های بانکی و درخواست وام است.

علاوه بر این ، بنگاه های کوچک و متوسط غیر رسمی ، به ویژه شرکت های نوپا و شرکت های خرد ، اغلب فاقد ظرفیت برای نگهداری دفاتر و سوابق مالی هستند که این امر اعتبار آنها را در برابر موسسات مالی تضعیف کرده است. در مواجهه با چالش ها ، بنگاه های کوچک و متوسط ​​غیر رسمی موفق به دریافت وام مشاغل نمی شوند باید به دنبال منابع تأمین مالی جایگزین ، از جمله پس انداز شخصی ، استقراض از خانواده ، حواله و تأمین مالی خرد باشند. تعداد کمی از اپراتور های تأمین مالی خرد در مناطق دیگر یافت می شود که دسترسی MSME ها به منابع مالی را بیشتر محدود می کند.

چالش دوم عدم دسترسی به بازار است. بدون ثبت رسمی ، MSME ها به سختی می توانند به بازار های بین المللی دسترسی پیدا کنند.

طبق نظرسنجی انجام شده MSME ها کمتر از 10 درصد صادرات کشور را انجام داده اند ، اگرچه آنها بیش از 80 از تمام فعالیت های تولیدی و تجاری را تشکیل می دهند.

تحت چارچوب فوق می توان امید زیادی به حمایت و رونق این کسب و کارها در آینده ای نه چندان دور در کشور داشت. با توجه به اهمیت این گونه کسب و کارها و اینکه چطور می شود شرکت خرد، کوچک و متوسط را از بنا به شکلی چید که در آینده احتمال شکست به حداقل ممکن برسد و نیز بتوان از تمامی فرصت های بازار بخوبی استفاده نمود تیم قوی مشاوران بهین تراز می تواند خدمات مشاوره ای عمده ای را در زمینه های ثبت شرکت، برندسازی، راهنمایی اخذ وام و منابع تامین مالی برای کسب و کار، مشاوره مالی و مالیاتی، اعتلای شرکت و نیز ارائه راهبرد رقابتی به شرکت ها کمک چندانی به شرکت ها و صاحبان مشاغل عرضه کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *