مسئولیت اجتماعی شرکت و تعدی مالیاتی

مسئولیت اجتماعی شرکت و تعدی مالیاتی

از دیرباز تاکنون در اداره مالیات نگرانی عملی ارتباط بین مسئولیت اجتماعی شرکت ها (CSR) و میزان تعدی یا اجتناب مالیاتی شرکت ها مطرح بوده و اخیراً در حال گسترش است. با توجه به این مورد، علاقه مندی به تحقیقات دانشگاهی در زمینه دانش نیز به وجود آمد. مسئولیت اجتماعی شرکت به طور فزاینده ای در استراتژی های رقابتی شرکت ها قابل توجه است زیرا مزایای زیادی از جمله:

  • مدیریت ریسک
  • دسترسی به سرمایه کم هزینه
  • روابط عالی با مشتری
  • صرفه جویی در هزینه
  • توانایی مدیریت منابع انسانی
  • توانایی نوآوری و رشد کردن و … دارد.

در حالی که تعاریف زیادی در رابطه با مفهوم مسئولیت اجتماعی وجود دارد ، کارول خاطرنشان می کند که مسئولیت اجتماعی به انتظار جامعه مبنی بر رضایت شرکت ها از فعالیت سهامداران یا سرمایه گذاران با مشارکت اقتصادی، اخلاقی، حقوقی سهامداران یا سرمایه گذاران گسترده تر در فعالیت های خود اشاره دارد.

در سال های اخیر ، کمیسیون اروپا اظهار داشته است که نهاد های بزرگ یا دولتی باید در گزارش مدیریت خود صورت غیر مالی را ذکر کنند که برای انجام آن موارد ذیل ضروری است:

  • توسعه واحد تجاری
  • عملکرد
  • موقعیت و تأثیر فعالیت آن
  • موارد زیست محیطی
  • اجتماعی و کارمندان
  • احترام به حقوق بشر
  • مسائل مربوط به ضد فساد و
  • رشوه خواری.

چنین بیانیه ای باید شامل شرح سیاست ها ، نتایج و خطرات مربوط به آن موارد باشد و باید در گزارش مدیریت شرکت مربوطه گنجانده شود. بنابراین ، ادعای فوق مسئولیت های اخلاقی مشاغل را فراتر از به حداکثر رساندن ارزش سهامداران و پایبندی به قانون شامل مراقبت از مردم ، محیط و جامعه در نظر می گیرد. یک موضوع به همان اندازه مهم اجتناب از مالیات شرکتی در صنعت برنامه ریزی مالیاتی است که ادعای اشخاص راجع به مسئولیت اجتماعی شرکت را مورد تمسخر قرار می دهد.

تهاجم مالیاتی به کلیه فعالیت های برنامه ریزی مالیاتی شرکت ها اعم از فعالیت های قانونی، غیرقانونی یا موارد دیگر در محدوده خاکستری گفته می شود. در ادبیات با عنوان اجتناب از مالیات ، رفتار تهاجمی مالیاتی ، برنامه ریزی مالیاتی ، پناه دادن به مالیات ، مدیریت مالیات ، تهاجم مالیاتی غیر مسئول و در موارد شدید ، فرار مالیاتی به جای یکدیگر استفاده می شود. تهاجم مالیاتی به معنای اقدامات اجرایی با هدف کاهش یا به حداقل رساندن پرداخت مالیات شرکت ها از طریق فعالیت های برنامه ریزی مالیاتی ، با استفاده از همه روش های قانونی و غیرقانونی است. Dietsch تصور می کند که درخواست از نهاد هایی که درگیر استراتژی های آگاهانه کاهش مالیات هستند برای پرداخت مالیات بیشتر مانند این است که “از روباه بخواهید از مرغداری محافظت کند”. در واقع ، این موارد در سراسر دنیا معمول است ، حتی در اقتصاد های پیشرفته که سیستم های اقتصادی به طور موثر چنین رفتارهایی را کنترل می کنند.

از قضا ، گزارشات افشای اطلاعات مسئولیت اجتماعی همیشه پرداخت مالیات شرکت ها را به عنوان بخشی از دستور کار مسئولیت اجتماعی یک نهاد در نظر نمی گیرد. اشخاص حقوقی از اعتبارنامه مسئولیت اجتماعی خود حمایت می کنند و برای رعایت کمترین میزان تعهدات مالیاتی ، بر تصمیم گیری اخلاقی و اخلاقی واحد اقتصادی در زمینه برنامه ریزی مالیاتی تهاجمی تأثیر می گذارند. بنابراین ، هنگام طراحی و اجرای استراتژی شرکتی و تصمیم گیری های مربوط به مالیات ، نهاد های مسئول اجتماعی باید علاوه بر عوامل قانونی و اقتصادی ، عوامل اخلاقی را نیز در نظر بگیرند.

همانطور که توسط گریبناو و جالای مطرح شده است ، شرکت هایی که قبلاً ادعا می کنند دارای سیاست یا استراتژی مسئولیت اجتماعی هستند باید شرایط لازم برای اداره مالیات خوب را داشته باشند، زیرا مالیات یک مشارکت اجتماعی است و تا حدی که حکمرانی مالیاتی خوب بر اساس تمایل به شفافیت ، که فراتر از تجزیه و تحلیل سود ، اعتبار و ارزش بازار یک واحد اقتصادی است. جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص مسئولیت اجتماعی شرکت و تعدی مالیاتی به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *