نحوه تاثیر استاندارد جدید حسابداری بر دارایی حسابداری اجاره

نحوه تاثیر استاندارد جدید حسابداری بر دارایی حسابداری اجاره

نحوه تاثیر استاندارد جدید حسابداری بر دارایی حسابداری اجاره

مفهوم اختصاصی بودن دارایی در توضیح اینکه چرا شرکت ها مالک دارایی های خاصی هستند اما دارایی های دیگر را ندارند مفید است. یک دستگاه لیبل زنی تخصصی برای یک شرکت تولید کننده پانل های خودرو، نمونه رایج ویلیامسون از دارایی با ویژگی بالا است. در زمینه ویلیامسون، شرکت با ادغام عمودی (با ساخت و مالکیت) دستگاه لیبل زنی، هزینه های مبادله را کاهش می دهد. دستگاه لیبل زنی برای شرکت خاص است زیرا برای عملیات شرکت بسیار مهم است در حالی که ارزش کمی از کل شرکت را دارد.

در مقابل، سایر دارایی‌ های مفید برای عملیات شرکت، مانند لیفتراک‌ها، منحصر به‌ فرد نیستند، بلکه دارای ارزش قابل تعمیم در بسیاری از انواع شرکت‌ها هستند. مجدداً در زمینه ویلیامسون، شرکت هزینه های مبادله را با یک معامله در بازار برای اجاره لیفتراک کاهش می دهد. برای شرکتی که نیاز به استفاده از لیفتراک دارد، مالکیت دارای مزیتی نسبت به اجاره نیست. اینکه شرکتی که پانل‌ های خودرو تولید می‌کند، احتمال بیشتری دارد که مالک ماشین لیبل زنی باشد و به احتمال زیاد یک لیفتراک اجاره کند، بحث برانگیز نیست. یک مطالعه اخیر نشان می دهد که ساختمان هایی با ویژگی دارایی بالاتر به احتمال زیاد دارای مالکیت هستند و ساختمان هایی با ویژگی دارایی پایین تر به احتمال زیاد اجاره داده می شوند.

بیشتر بخوانید : آموزش حسابداری فنی حرفه ای اصفهان

بنابراین، روش یک شرکت برای به دست آوردن استفاده از یک دارایی، ماهیت خاص دارایی را در عملیات شرکت منعکس می کند. ما این مفهوم را گسترش می‌دهیم که ماهیت یک دارایی بر نحوه استفاده شرکت از آن برای دارایی‌های اجاره‌ای تأثیر می‌گذارد. استاندارد حسابداری فعلی قابل اجرا در اجاره نامه ها (SFAS شماره 13) را می توان به عنوان منعکس کننده دوگانگی مالکیت در مقابل اجاره در نظر گرفت. بر اساس SFAS شماره 13، قرارداد های اجاره ای که «خطرات و منافع» (بند 60) ذاتی مالکیت دارایی را از موجر به مستأجر منتقل می کند، معادل مالکیت دارایی است. بنابراین ترتیبات اجاره که اساساً قرارداد های تأمین مالی خرید هستند، به گونه‌ای حساب می‌شوند که گویی خرید دارایی (دارایی‌ های اجاره سرمایه) هستند.

ترتیبات اجاره که صرفاً استفاده از یک دارایی از طریق قرارداد اجاره است، به عنوان (دارایی های اجاره عملیاتی) حساب می شود. بر این اساس، ما انتظار داریم تفاوت بین دارایی های ثبت شده به عنوان اجاره سرمایه و دارایی های ثبت شده به عنوان اجاره عملیاتی مطابق با تمایل شرکت ها به مالکیت دارایی های با ویژگی بالاتر و اجاره دارایی های با ویژگی پایین تر وجود داشته باشد. از آنجایی که هیچ روش پذیرفته‌ شده‌ ای برای سرمایه‌گذاری اجاره‌ های عملیاتی وجود ندارد، ما از چندین روش جایگزین پیشنهاد شده توسط ادبیات آکادمیک قبلی استفاده می‌کنیم. دارایی‌ های اجاره‌ ای در نمونه تقریباً 19/04 درصد از کل دارایی‌ های عملیاتی خالص را تشکیل می‌دهند که تقریباً 13 درصد آن اجاره‌ های ثبت شده به عنوان سرمایه و تقریباً 87 درصد اجاره‌های ثبت شده به عنوان عملیاتی است.

نحوه تاثیر استاندارد جدید حسابداری بر دارایی حسابداری اجاره

نحوه تاثیر استاندارد جدید حسابداری بر دارایی حسابداری اجاره

بیشتر بخوانید : پیامد های اقتصادی تغییرات در استاندارد حسابداری اجاره

میزان و نوع لیزینگ در صنایع ارائه شده در نمونه به روش‌ هایی مطابق با زمینه ویلیامسون متفاوت است. به طور متوسط، شرکت‌ هایی که در صنایع دارای ویژگی بالاتر (مانند تولیدکنندگان کاغذ و محصولات وابسته، تولیدکنندگان صنایع پالایش نفت و صنایع فلزی اولیه، و غیره هستند، متفاوت است.) دارای کمترین نسبت دارایی های اجاره شده به کل دارایی ها و تجهیزات دارایی است که نشان دهنده تمایل به مالکیت به جای اجاره دارایی است.

همچنین به طور متوسط، شرکت‌ هایی که در صنایع دارای ویژگی پایین‌تر (مانند خرده‌ فروشی‌ های متفرقه، فروشگاه‌ های پوشاک و لوازم جانبی و شرکت‌ های مهندسی، حسابداری و مشاور مدیریت) دارای بالاترین نسبت دارایی‌های اجاره‌ای به کل دارایی‌ها، ماشین آلات و تجهیزات هستند که نشان‌دهنده تمایل به اجاره است. برای داشتن دارایی علاوه بر این، اجاره‌ های عملیاتی برای شرکت‌ های صنایع خرده‌فروشی (مانند فروشگاه‌ های پوشاک و لوازم جانبی، فروشگاه‌ های خرده‌ فروشی متفرقه و مکان‌ های غذاخوری و آشامیدنی) بیشترین نسبت کل دارایی‌ های اجاره‌شده را تشکیل می‌دهند.

در مقابل، اجاره‌ های عملیاتی برای شرکت‌ های صنایع تولیدی (به‌عنوان مثال، استخراج نفت و گاز، تولیدکنندگان کاغذ و محصولات وابسته، و تولیدکنندگان الکترونیک و سایر تولیدکنندگان برق) کمترین نسبت دارایی‌ های اجاره عملیاتی را تشکیل می‌دهند. به طور کلی، این یافته‌ها با شرکت‌ هایی که ویژگی دارایی بالاتری دارند، تمایل دارند از اجاره‌ها برای تامین مالی خرید دارایی‌ها (یعنی اجاره‌ های سرمایه) و همچنین مالکیت دارایی‌ های خود استفاده کنند، سازگار است. از آنجایی که دارایی های خاص باید ارزش عملیاتی بیشتری برای یک شرکت داشته باشند، ما به دنبال شواهدی مبنی بر تفاوت در بازده عملیاتی مربوط به دارایی های اجاره سرمایه ای و دارایی های اجاره عملیاتی هستیم. نتایج رگرسیون نشان می دهد که سود عملیاتی قابل انتساب به دارایی های اجاره سرمایه ای به طور قابل توجهی بیشتر از سود عملیاتی قابل انتساب به دارایی های اجاره عملیاتی است.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص استاندارد های جدید حسابرسی به پیج شرکت بهین تراز بهترین موسسه سرای حسابدار اصفهان به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *