نگارش یک طرح کسب و کار موفق

نگارش یک طرح کسب و کار موفق

نگارش یک طرح کسب و کار موفق

در ایجاد یک کسب و کار، کارآفرین تمام مسئولیت های توسعه و مدیریت و همچنین ریسک ها و پاداش ها را بر عهده می گیرد. بسیاری از کسب و کارها دوام نمی آورند زیرا صاحبان کسب و کار موفق به ایجاد یک برنامه موثر نمی شوند. طرح کسب و کار بر زمینه های اصلی نگرانی و سهم آنها در موفقیت یک تجارت جدید متمرکز است. طرح نهایی محصول یا خدمات را به دیگران منتقل می کند و مبنایی را برای پیشنهاد مالی فراهم می کند. امروزه شرکت ها در حال کوچک کردن، برون سپاری و مسطح کردن سلسله مراتب خود هستند. در نتیجه، فرصت های پیشرفت در حال کاهش است.

برعکس، کارآفرین ها به دنبال امنیت، فرصت های جدید و پاداش از کار خود هستند. در جستجوی یک سبک زندگی پربارتر، تعداد فزاینده‌ای از افراد مصمم هستند تا با راه‌اندازی کسب‌ و کار خود و تبدیل شدن به کارآفرین، رئیس خود شوند یا مستقل‌تر کار کنند. کارآفرینان به عنوان کاتالیزور های تغییر در دنیای تجارت امروز در نظر گرفته می شوند. اکثر مشاغل در دنیا کوچک هستند و 20 کارمند یا کمتر دارند. با این حال، در مجموع، مشاغل کوچک بیشترین مشاغل جدید ایجاد شده در هر دهه را تشکیل می دهند. صاحبان مشاغل جدید در حال تبدیل شدن به خون اقتصادی در ایران و بخصوص استان صنعتی اصفهان هستند. آنها در حال توسعه ایده ها، محصولات و خدمات جدیدی هستند که در “لبه برش” اقتصاد قرار دارند.

موفقیت آنها سود و یک محیط رقابتی را به همراه دارد که ایده ها و نوآوری های بیشتری را ایجاد می کند. این روحیه کارآفرینی در بهداشت و ایمنی شغلی از جمله پرسنل ایمنی، بهداشتکاران صنعتی، پزشکان و پرستاران بهداشت حرفه ای که مشاغل خود را تشکیل می دهند مشهود است. وقتی از کارآفرینان پرسیده می شود چرا یک طرح کسب و کار تهیه نکرده‌اند، پاسخ‌ های معمولی شامل «این کار به کار سخت و زمان زیادی نیاز دارد»، «من می‌توانم برای کسب‌ و کارم سرمایه‌گذاری کنم و توسعه یک طرح در این زمان حیاتی نیست. “و “من برنامه ام را در سر دارم.” بسیاری احساس کردند که محیط اقتصادی به سرعت در حال تغییر برنامه های آنها را باطل کرده است. این بحث به این نتیجه رسید که اگرچه هیچ برنامه ای هرگز 100% دقیق یا جاری نخواهد بود، اما یک طرح کسب و کار موثر، کارآفرین را قادر می سازد تا به سرعت تغییرات لازم را برای رویارویی با تغییرات محیطی رقابتی ایجاد کند. موفقیت نیاز به کار سخت و برنامه ریزی دقیق دارد.

یک طرح کسب و کار نقشه راه مالک برای یک شرکت موفق است. یک طرح اولیه، بیانیه ای از اهداف و امیدها، یک قطب نما و یک دستورالعمل برای اقدامات برنامه ریزی شده. این تصویر فعلی و آینده نگر از تجارت است. یک طرح کسب و کار کلید تامین مالی، حفظ تمرکز، برقراری ارتباط و آماده شدن برای موارد غیرمنتظره است. “طرح تجاری شما قلب و روح عملیات شما و مهمترین مجموعه اسنادی است که توسط شما به هر موسسه وام دهنده یا سرمایه گذار بالقوه ارائه می شود” (Covello & Hazelgren, 1995, p. 2). طرح کسب و کار گواه ابتکار صاحب کسب و کار است و به مالک اجازه می دهد تا یک دستور کار گام به گام برای دستیابی به اهداف را در میان بگذارد. مالک را قادر می سازد نگاهی عینی، انتقادی و غیر عاطفی به کل کسب و کار داشته باشد. توسعه یک طرح کسب و کار مالک را وادار می کند تا رقابت را ارزیابی کند و جایگزین ها و مزایای رقابتی ایجاد کند. این طرح احتمال نتایج نامطمئن را در بر می گیرد و استراتژی های احتمالی را ارائه می دهد. بانکداران و سرمایه گذاران انتظار دارند در طرح کسب و کار علاوه بر نکات مثبت، نکات منفی را نیز ببینند. زمانی که کارآفرین طرحی برای رسیدگی به موارد غیر منتظره ارائه کرده است، بیشتر تحت تأثیر قرار می گیرند.

نگارش یک طرح کسب و کار موفق

بسیاری از افراد بر این باورند که نگارش یک طرح کسب و کار موفق تنها برای جمع آوری سرمایه و مستندسازی پارامتر های تجاری برای سرمایه گذاران مورد نیاز است. با این حال، طرح‌های تجاری در واقع نقشه‌ های راه هستند که افراد را قادر می‌سازند تا برتری خود را اجرا کنند. بسیاری از کارآفرینان کسب و کار خود را بدون برنامه تجاری ایجاد می کنند. با این حال، این ممکن است زمان بیشتری طول بکشد و منجر به هزینه های بالاتر شود. بدون یک طرح تجاری، مالک هیچ پایه یا جهت مشخصی برای متمرکز نگه داشتن کسب و کار ندارد. مالک ممکن است حتی نداند زمانی که کسب و کار در مسیر اشتباهی قرار دارد. طرح کسب و کار باید به طور واضح و مختصر مأموریت، ارزش ها، استراتژی، اهداف قابل اندازه گیری و نتایج کلیدی مورد انتظار مالک را تعریف کند. مهم است که زمان کافی برای تدوین برنامه اختصاص دهید.

کارشناسان توصیه می کنند که فرآیند برنامه ریزی را حداقل 6 ماه قبل از شروع یک کسب و کار جدید شروع کنید. مالک نباید منتظر استعفا از محل کار فعلی باشد. بسیاری از افراد در طول عصرها و آخر هفته ها در حالی که در موقعیت دیگری مشغول به کار هستند شروع به تحقیق درباره ایده های خود و نوشتن طرح کسب و کار خود می کنند. وضعیت اشتغال امروز مانند گذشته امن نیست. از زمان سقوط بازار سهام در سال 2008، بسیاری از افراد به طور غیرمنتظره شغل خود را از دست داده اند. برای بسیاری سال ها طول کشیده است تا یک موقعیت جدید پیدا کنند، و اغلب موقعیت جدید شغل مورد نظر آنها نیست. آنها فقط برای پرداخت قبوض به شغل نیاز دارند. از جنبه مثبت، برای بسیاری از افراد از دست دادن شغل انگیزه ای برای شروع کسب و کاری است که سال ها می خواستند شروع کنند.

تحقیق، مستندسازی، تجزیه و تحلیل و بررسی یک برنامه موثر ممکن است از 50 تا 100 ساعت طول بکشد. برخی از مشاوران ممکن است کار را در مدت زمان کوتاه تری انجام دهند. با این حال، یک برنامه ضعیف می تواند شرکت را چندین ماه یا چند سال عقب بیاندازد، یا می تواند منجر به شکست کسب و کار شود. ایجاد یک طرح تجاری یک فرآیند پویا است. اجرا وظیفه اصلی است. پس از تدوین، برنامه به طور مداوم تنظیم و به روز می شود. فرآیند برنامه ریزی کسب و کار شامل مراحل مختلفی است که در مطالب بعدی به آنها به تفصیل اشاره خواهد شد.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص تهیه بیزینس پلن و ثبت شرکت به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *