چالش‌ها در طراحی سیستم‌ های مالیاتی رقابتی

چالش‌ها در طراحی سیستم‌ های مالیاتی رقابتی

در استفاده روزمره «رقابتی» یک مفهوم نسبی است. هنگامی که برای یک کسب و کار اعمال می شود، به این معنی است که شرکت مورد نظر می تواند خروجی خود را با هزینه یکسان یا کمتر نسبت به سایر شرکت ها در همان رشته کسب و کار تولید کند، یا اینکه دارای مزایای دیگری مانند کیفیت محصول آن در بیشتر صنایع، یک شرکت رقابتی (در نتیجه هزینه یا مزایای دیگر نسبت به رقبای خود) قادر خواهد بود بیش از هزینه سرمایه خود بازدهی کسب کند. از نظر مفهومی دشوارتر است که اصطلاح “رقابتی” را برای یک اقتصاد به طور کلی به جای یک تجارت خاص به کار ببریم. یک اقتصاد متشکل از شرکت های مختلف (به علاوه ارائه خدمات گسترده بخش عمومی) است. علاوه بر این، ساختار تولید و الگوی تجارت آن به مزیت نسبی آن نسبت به سایر اقتصادها بستگی دارد.

تخصص در راستای مزیت نسبی باعث افزایش راندمان تولید و ارتقای استانداردهای زندگی می شود. برای یک اقتصاد پیشرفته معمولی (که منابع طبیعی و محصولات اولیه بخش نسبتاً کمی از تولید داخلی را تشکیل می دهند) احتمالاً پیوند های قوی بین رقابت پذیری شرکت های آن و سطوح کلی بهره وری و استانداردهای زندگی که کشور قادر به انجام آن است وجود دارد، حفظ کنند. شرکت‌ های منفرد ممکن است در سطح بین‌المللی «رقابتی» باشند (به معنای داشتن هزینه یا مزیت دیگری نسبت به رقبای خارجی خود، با توجه به نرخ ارز، و غیره). و اگر شرکتی رقابتی نباشد، در صورتی که منابعی که می‌توانست از آن استفاده می‌کرده، به خط دیگری از کسب‌وکار که در آن فرصت‌های سود بهتر است، استفاده شود، تولید و درآمد ملی احتمالاً بالاتر خواهد بود.

بیشتر محرک های رقابت پذیری شرکت ها در اقتصاد داخلی نهفته است. بنابراین مجمع جهانی اقتصاد، برای مثال، در گزارش رقابت‌پذیری جهانی خود، «رقابت‌پذیری» را «مجموعه‌ای از نهادها، سیاست‌ها و عواملی که سطح بهره‌وری یک کشور را تعیین می‌کنند» تعریف می‌کند. سطح بهره وری به نوبه خود سطح پایدار استاندارد های زندگی را تعیین می کند. گزارش رقابت‌پذیری جهانی داده‌ های مربوط به 12 ستون رقابت را با هم وزن می‌کند: مؤسسات، زیرساخت‌ها، محیط اقتصاد کلان، بهداشت و آموزش ابتدایی، آموزش عالی و آموزش، کارایی بازار کالا، کارایی بازار کار، توسعه بازار مالی، آمادگی فن‌آوری، اندازه بازار. ، پیچیدگی و نوآوری کسب و کار. احتمالاً همپوشانی‌ های قابل توجهی وجود دارد و تعاملات بین این «ستون‌ها» و دیدگاه‌ها ممکن است دقیقاً در مورد چگونگی تبدیل آنها به افزایش بازده تولید و پتانسیل رشد متفاوت باشد. با این حال، یک رویکرد برای بررسی تأثیر مالیات بر «رقابت‌پذیری» این است که در نظر بگیریم که چگونه سیاست مالیاتی و اداره مالیات بر «ارکان» مختلف و در نتیجه بهره‌وری و غیره تأثیر می‌گذارند.

چالش‌ها در طراحی سیستم‌ های مالیاتی رقابتی

در عمل، اکثر مالیات‌ها (نه فقط مالیات بر درآمد شرکتی) می‌توانند داشته باشند. همانطور که بخش دوم زیر نشان می دهد، بر رقابت پذیری تأثیر می گذارد. در عمل، مضامین اساسی ناشی از دیدگاه «رقابت‌پذیری» بسیار شبیه به مواردی است که در کار OECD در مورد مالیات و رشد اقتصادی (OECD 2010a) و خلاصه سیاست مالیاتی در مورد اصلاح سیاست مالیاتی و یکپارچگی مالی (OECD 2010b) بررسی شده است. با این حال، در توجه به اینکه چگونه سیاست مالیاتی می تواند به ایجاد رشد و شکوفایی اقتصادی کمک کند، نمی توان سیستم مالیاتی هر کشور را به صورت مجزا در نظر گرفت. در اقتصاد های باز که سرمایه در آن سوی مرزها متحرک است و شرکت‌ های چند ملیتی نقش فزاینده‌ای در تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی ایفا می‌کنند، رژیم‌ های مالیاتی و نرخ‌های مالیاتی به طور بالقوه می‌توانند تأثیر قابل‌توجهی بر تصمیم‌گیری در مورد محل تولید و سرمایه‌گذاری داشته باشند. بر این اساس، بخش سوم مفاهیم «رقابت مالیاتی بین‌المللی» و نحوه تعامل آنها با سایر خواسته‌ های رژیم‌های مالیاتی را بررسی می‌کند: افزایش درآمد های کافی، انصاف، کارایی اقتصادی، و غیره. بخش چهارم سپس چند مشاهدات نهایی را در مورد پیامدهای سیاست مالیاتی و نقشی که اصول مشترک (به عنوان مثال مدل OECD) و همکاری اقتصادی به طور بالقوه می توانند ایفا کنند، بیان می کند.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص چالش‌ها در طراحی سیستم‌ های مالیاتی رقابتی به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *