اقتصاد سیاسی مالیات

اقتصاد سیاسی مالیات

اقتصاد سیاسی مالیات

مالیات همیشه یک مسئله اساسی در اقتصاد سیاسی بوده است زیرا این یکی از فعالیت های اصلی همه ایالت ها و شرط لازم برای هر کار دیگری است که دولت ها انجام می دهند. این ویژگی اصلی ظرفیت دولت است. این بررسی یک تاریخ تحلیلی از مالیات از اولین ایالات و دولت ها تا به امروز ارائه می دهد ، با تمرکز بر تعیین کننده های ساختاری و نهادی درآمد مالیاتی (مالیات / تولید ناخالص داخلی) ، ساختار مالیات (چه کسی و از چه کسری مالیات می گیرد) و اداره مالیات (نحوه مالیات ارزیابی و جمع آوری می شوند).

از طرفی اصلاح مالیات سخت است. مسلماً به این دلیل نیست که هیچ مشکلی از مشکلات ساختاری پیش روی سیستم موجود و یا جهتی که اصلاحات می تواند داشته باشد وجود ندارد. این نیاز به درک ترکیبی پیچیده از عوامل مالی ، سیاسی ، تاریخی و فرهنگی و همچنین عوامل قانونی و اقتصادی دارد. اقتصاد سیاسی ، یک حوزه دانشگاهی است که به دنبال استفاده از چنین رویکرد گسترده ای برای درک فرآیند ها و نتایج سیاست است ، برخی از بینش ها را ارائه می دهد. اگرچه ادبیات بین المللی غنی در مورد اقتصاد سیاسی مالیات وجود دارد ، اما با چند استثنا غیر قابل انکار این یک رشته نسبتاً کم تحقیق در ایران است. تاکنون ما با استفاده از مثال هایی در زمینه برخی از عوامل زمینه ای ، نهادی و نمایندگی را که ممکن است به توضیح نتایج سیاست مالیاتی کمک کنند ، مورد بحث قرار دادیم. در این بخش عواملی که معمولاً با تغییرات ساختاری در سیستم های مالیاتی مرتبط هستند (به عنوان مثال اصلاحات) بررسی می شود.

چالش اصلاحات

با هر معیار تجربی ، تغییر سیستم مالیات کار سختی نیست. در واقع ، تغییر یک ویژگی ثابت سیستم های مالیاتی است ، با توجه به اهمیت و پیچیدگی آنها ، جای تعجب ندارد. آنچه چالش برانگیزتر است اصلاحات است – تغییرات اساسی در سیستم مالیاتی که فراتر از حد و مرز نرخ ها یا پایه های مالیاتی موجود است. چرا اصلاحات اینقدر سخت است؟ این ادبیات تأکید می کند که مقاومت شدیدی در برابر تغییرات اساسی وجود دارد و وقتی اتفاق می افتد ، تغییر به دنبال مسیری است که توسط سیستم موجود تعیین شده است. به عبارت دیگر ، یک سوگیری “وضعیت موجود” در سیستم وجود دارد و ، به همین ترتیب ، “وابستگی به مسیر”. این سوگیری موجود در وضعیت موجود بصری است.

غلبه بر چالش ها

تعصب وضع موجود و وابستگی به مسیر ممکن است بسیار توضیح دهد که چرا بسیاری از توصیه های اساسی تر در بررسی های مختلف مالیات کشور های مشترک المنافع و ایالت که در مقدمه به آنها اشاره نشده است ، هنوز اجرا نشده اند. با این وجود تغییرات اساسی می توانند اتفاق بیفتند.

تغییر “قوانین بازی”

تغییر قوانین بازی محیط نهادی ممکن است به توضیح یک سوگیری شدید وضعیت موجود و وابستگی به مسیر برای سیستم های موجود کمک کند. بر این اساس ، تغییر در آن محیط نهادی ممکن است برخی از مسیر های اصلاحی را ممکن یا محتمل کند. در واقع ، همانطور که در بالا ذکر شد ، مداخلات برای تغییر “قوانین بازی” اغلب مورد توجه سیاست های توسعه هستند.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص مالیات به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *