انبارداری و سیستم موجودی

انبارداری و سیستم موجودی

انبارداری و سیستم موجودی

در مقاله قبل در مورد مبانی انبارگردانی توضیحاتی داده شد، در این قسمت به توضیح انبارداری و سیستم موجودی می پردازیم.

اهمیت و ایجاد اختلال در کالا در تجارت بسته به سیستم موجودی کالا متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال مشاغل استفاده کننده از سیستم دوره ای کاملاً متکی به کالاها هستند تا بیش از سطح فعلی دیده شوند. برای این شرکت ها ، ثبت کالا می تواند به معنای بسته شدن یک روزه یا الزام کارکنان پس از ساعت ها باشد. در همین حال ، یک سیستم همیشگی مانند Unleashed باید مقداری از مسئولیت موجود در کالاها را بر عهده بگیرد.

نحوه انبارداری

چند مرحله وجود دارد که هر مشاغل هنگام ثبت کالا باید آنها را دنبال کند. به طور کلی ، اینها را می توان به سه مرحله تقسیم کرد:

  1. قبل از شمارش
  2. هنگام شمارش
  3. بعد از شمارش.

قبل از شمارش

اول از همه ، در مورد تاریخ و زمان شمارش خود تصمیم بگیرید.

ابزارهایی که منجر به بروز حواس پرتی غیرضروری که منجر به محاسبه اشتباه ارقام شود را کنار بگذارید. همچنین برای حل اختلافات و رفع مشکلات باید زمان دیگری را اختصاص دهید. همه کارکنان باید از چگونگی پیشرفت آگاه باشند و گام های روشنی برای پیروی از آن داشته باشند. درست قبل از انجام شمارش ، دو وظیفه برای تکمیل وجود دارد:

  • تمام خریدها و فروش های خود را قطع کنید. در غیر این صورت ، کالاهای ورودی و خروجی با ارقام شما تداخل پیدا می کنند.
  • منطقه ای را که شمارش در آن انجام می شود سازماندهی کنید . داشتن یک فضای تمیز به شما اطمینان می دهد که اختلالات غیر ضروری ایجاد نشود.

در حین شمارش

آنچه در روز اتفاق می افتد به روند انتخابی شما بستگی دارد. با این حال ، چند راهنما وجود دارد که هر کسب و کار باید دنبال کند تا پیشرفت درستی داشته باشد:

همه چیز را شامل شود

ضبط جداگانه هر مورد ممکن است کاری طاقت فرسا به نظر برسد ، اما نمونه گیری می تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد. بنابراین وقت بگذارید و همه چیز را به درستی بررسی کنید ، از جمله تمام موجودی ایمنی ، موجودی سیکل و کالاهای ناتمام. فقط به گفته های برچسب ها اعتماد نکنید.

اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما این روند را به ترتیب دنبال می کنند:

  • ثبت کالاهای موجود در قفسه
  • تطبیق کالاها

نگاه به سیستم و سپس بررسی قفسه ممکن است آسان تر به نظر برسد ، اما به احتمال زیاد منجر به اشتباه می شود.

بعد از شمارش

صرف آماده بودن ارقام به معنای تمام شدن کالاهای شما نیست و چند مرحله دیگر باقی مانده است که عدم رعایت آنها به این معنی است که شما از تمام کارهایی که به تازگی انجام داده اید سود کامل نبرده اید.

اول از همه، به همه چیز به درستی ارزش دهید. اکنون شما دقیقاً می دانید که چه چیزی دارید ، می توانید ارزیابی کنید که همه ارزش آن چیست. سپس ارقام خود را بررسی کنید. هرچه تعداد بیشتری بررسی کنید ، می توانید اطمینان حاصل کنید که همه چیز موجود و صحیح است. وقتی 100 درصد اطمینان داشتید ، وقت آن است که همه چیز را در سیستم موجودی خود بارگذاری کنید.

اکنون زمان آن رسیده است که مواردی را که نزدیک به اتمام است دوباره مرتب کنید و نتایج مصرف شما را تجزیه و تحلیل کنید. به اختلافات عمده یا جزئی – بین ارقام شمارش و سیستم خود توجه ویژه ای داشته باشید.

انبارداری و سیستم موجودی

مقابله با مغایرت موجودی کالا

هرگونه اختلاف در موجودی کالا برای کسب و کار شما خبر بدی است حتی اگر متوجه شوید که در واقع کالای بیشتری از آنچه تصور می کردید در دست دارید. آنها اغلب نشانه یک مشکل بزرگتر در کنترل موجودی شما هستند که ممکن است فاجعه بار باشد. بعلاوه ، منظور آنها این است که شما شرکت خود را بر اساس اطلاعات نادرست اداره می کنید یا محصولی در قسمتی از کالای نهایی درست استفاده نشده است.

وقتی با یک اختلاف روبرو شدید ، اولین کاری که باید انجام دهید کشف علت آن است. این ممکن است یک خطای ساده انسانی باشد (قرار دادن چیزی در مکان نامناسب یا ورود نادرست داده ها به سیستم). متناوباً ، ممکن است یک مشکل جدی مانند سرقت یا مشکلات تأمین کننده باشد.

هنگامی که دانستید چه چیزی باعث بروز این اختلاف شده است ، می توانید برای اطمینان از تکرار نشدن آن اقداماتی انجام دهید. این ممکن است نیاز به تغییراتی در روندهای شما ، نرم افزار جدید یا امنیت اضافی داشته باشد. سپس ، به راحتی شکل صحیح جدید را در سیستم خود بارگذاری کنید تا مشکل برطرف شود.

نحوه چرخه شمارش

چرخه شمارش فرآیند متفاوتی نسبت به انبارداری سنتی دارد:

  • انبار را برای چرخه شمارش تنظیم کنید
  • هر یک را در روز اختصاص داده شده خود انجام دهید
  • روند را دوباره شروع کنید

برای تنظیم کالاهای خود برای چرخه شمارش ، اول از همه موجودی خود را به چندین بخش تقسیم می کنید. شما از هر یک به عنوان شاخص سلامت کل موجودی خود استفاده خواهید کرد ، بنابراین بهتر است نحوه تخصیص موجودی خود را در هر بخش به دقت بررسی کنید.

پس از اتمام این روند ، می خواهید اطمینان حاصل کنید که هر بخش در یک منطقه خاص نگهداری می شود و روزی را که بررسی می شود تعیین کنید.

بعد ، شما از طریق هر تعداد چرخه انبارداری را اجرا می کنید و از آنجاییکه شما فقط قسمت کوچکی از موجودی خود را وارد می کنید ، نیازی به تعطیلی عملیات شما نخواهد بود. با این حال ، به دست آوردن یک رقم نهایی دقیق هنوز هم بسیار مهم است. بنابراین اطمینان حاصل کنید که همه افراد درگیر فرآیند تعیین شده ای را دنبال می کنند و با اختلافات به درستی برخورد می شود.

هر چند وقت یک بار باید کالاها را حساب کنید؟

پاسخ به این سوال در گروه مسائل زیر است:

  • دقت ردیابی محصول: هرچه اعتماد به نفس بیشتری در پیگیری موجودی خود داشته باشید ، تعداد کمتری محاسبه نیز احتیاج خواهید داشت.
  • اتکا به ارقام دقیق: به عنوان مثال اگر شما یک تولید کننده مواد غذایی هستید و باید با تاریخ انقضا کنار بیایید ، ممکن است بخواهید کالای را بیشتر ذخیره کنید.
  • چقدر از عهده اختلال برمی آیید: بخاطر داشته باشید که مشاغلی که بندرت کالاهای خود را ثبت می کند ، به مراتب مزاحم تر از شرکتی است که به طور منظم انجام می دهد.

روش های زیادی برای بهبود نحوه ثبت کالا وجود دارد. در اینجا چند نکته برای شروع آورده شده است.

از اسکنر بارکد استفاده کنید

شمارش دستی به خصوص با رشد شرکت مستعد خطا است. فناوری اسکن بارکد با امکان ثبت سریع کالاها و ذخیره همزمان داده ها ، این خطرات را کاهش می دهد. اسکنر بارکد با استفاده از یک منبع نور ، یک لنز و یک سنسور نور می تواند داده های زیادی را در یک مکان اسکن و مشاهده کنید.

دوری از عوامل حواس پرتی

عوامل حواس پرتی مانند تلفن های هوشمند و سر و صدای پس زمینه می تواند به این معنی باشد که جزئیات مهم را از دست می دهید. قطع کردن آنها ممکن است بی رحمانه به نظر برسد ، اما تمرکز بر روی وظیفه پیش رو به شما کمک می کند کار را سریع و کارآمد تمام کنید.

انبار را مرتب نگه دارید

فضای ذخیره سازی نامرتب و بی نظم سرعت کار را کاهش می دهد و می تواند منجر به افزایش اشتباه شود. انبار شما هرچه مرتب تر باشد – ترجیحاً با برچسب برای تمایز بین موارد مختلف – همه چیز راحت تر خواهد بود.

نظرسنجی

از کارکنانی که درگیر انبارداری بودند نظر خود را در مورد چگونگی بهتر شدن وضعیت بعدی بخواهید. بعلاوه ، از آنها بخواهید که بر اساس نتایج شمارش ، هرگونه عوامل پیشرفت کلی را پیشنهاد دهند.

نرم افزار اختصاصی را در نظر بگیرید

نرم افزار مدیریت موجودی به شما امکان می دهد سطح کالاها را در زمان واقعی به روز کنید ، از اعتماد شما به کالا برای اطلاعات دقیق کاسته می شود. هنگامی که با ابزار های دیگر مانند اسکنر بارکد ترکیب می شوید ، می توانید تمام مراحل را به طور خودکار انجام دهید.

درباره پیاده سازی نرم افزار مدیریت موجودی کالا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *