مبانی انبارگردانی

مبانی انبارگردانی

مبانی انبارگردانی

انبارداری یا “بررسی موجودی” یا “وال تو وال” تأیید فیزیکی مقادیر و شرایط اقلام موجود در موجودی کالا یا انبار با استفاده از سیاهه برداری است. این کار ممکن است برای تهیه حسابرسی از مواد موجود در انبار انجام شود. همچنین منبع اطلاعاتی در زمینه بروز اختلاف در تعداد کالا ها به شمار می رود. انبارداری ممکن است به صورت فشرده سالیانه، پایان سال مالی یا رویه مداوم انجام شود یا به طور مداوم با استفاده از چرخه شمارش انجام شود.

انبارداری پایان سالانه معمولاً برای استفاده در صورت های مالی یک شرکت انجام می شود که اغلب در حضور حسابرسان خارجی انجام می شود که صورت های مالی را حسابرسی می کنند. شمارش دوره ای معمولاً برای اقلام منظم و ارزان انجام می شود. اصطلاح “دوره ای” ممکن است به تعداد کالاهای انبار شده بصورت سالانه اشاره داشته باشد. با این حال ، “دوره ای” ممکن است به نیم سالانه، فصلی، سه ماهه، ماهانه، دو ماهانه یا روزانه نیز اشاره داشته باشد. برای کالا های گران قیمت سیستم انبارداری کوتاه تر ترجیح داده می شود. انبارداری اغلب کار سخت و دشواری است و چنانچه به صورت صحیح اداره و مدیریت نشود منجر به بروز خسارت های قابل توجه و نیز سوء استفاده هایی در انبار می شود.

انبارداری (یا شمارش کالا) زمانی است که شما تمام موجودی که در حال حاضر کسب و کار شما وجود دارد را به صورت دستی و یا سیستماتیک بررسی و ثبت می کنید. این یک قسمت حیاتی از کنترل موجودی شما است که بر خرید ، تولید و فروش شما نیز تأثیر می گذارد. دقیقاً مانند هر جنبه ای از موجودی کالا، روند انبارداری از یک شرکت به شرکت دیگر بسیار متفاوت خواهد بود.

علی رغم نام ، انبارداری چیزی فراتر از مدیریت کالاها است. هر موجودی مورد نیاز تجارت شما باید در آن موجود باشد. به عنوان مثال اگر تولید کننده هستید ، پس می خواهید محصولی را که برای ایجاد کالاهای تمام شده خود استفاده می کنید ثبت کنید – زیرا تمام شدن این مواد به اندازه توقف تولید محصول برای شما مخرب باشد.

تفاوت کالا و موجودی چیست؟

در حالی که آنها اغلب به جای یکدیگر استفاده می شوند، کالا و موجودی دو چیز متفاوت هستند. کالا فقط محصولی است که شما به عنوان بخشی از عملیات روزمره خود می فروشید. در عین حال موجودی شامل موارد دیگری است که برای ساخت ، ذخیره یا فروش محصولات نهایی خود نیاز دارید.

چرخه شمارش چیست؟

چرخه شمارش یک روش انبارداری است که شامل بررسی منظم بخشی از موجودی شما در روزهای تعیین شده می شود. اساساً ، شما به جای انجام یک تعداد سالانه از کل انبار ، آن را به چندین مینی انبار کوچک تر تقسیم می کنید.

این روش مزایای زیادی نسبت به ذخیره سنتی دارد، بزرگترین مزیت این است که از اختلالی که با یک بار مصرف سالانه به وجود می آید جلوگیری می کنید. به همین دلیل ، چرخه شمارش به ویژه در میان شرکت های بزرگ محبوب است که نمی توانند فعالیت خود را به طور کامل خاموش کنند. همچنین می تواند به جلوگیری از تنوع بزرگی که گاهی اوقات هنگام فاصله بیشتر بین مصرف وجود دارد، جلوگیری کند. با این حال ، چرخه شمارش یک فرآیند پیچیده است که به دقت مدیریت موجودی بالا برای کار متکی است. برخی از مشاغل کوچک از ترکیبی از چرخه شمارش و انبارداری سنتی استفاده می کنند – حداقل تا زمانی که 100 درصد مطمئن شوند که دور شدن از روش های سنتی کاملاً مشکلی را ایجاد نخواهد کرد.

مبانی انبارگردانی

چرا انبارداری مهم است؟

هر مشاغل مبتنی بر محصول باید به عنوان بخشی از کنترل موجودی خود ، اطمینان حاصل کند که صحت اطلاعات هر از چند گاهی 100 درصد دقیق است. در بعضی از کشورها این حتی یک شرط قانونی است. اما حتی اگر طبق قانون شما را ملزم به انجام این کار نکنند ، در اینجا سه ​​دلیل اصلی وجود دارد که باید کالاهای خود را به طور منظم چک کنید.

ردیابی موجودی

اتکای کامل به سیستم برای سطح دقیق کالا معمولاً فکر بدی است. با مقایسه ارقام موجودی کالاها با آنچه فکر می کردید در دست دارید، می توانید مغایرت ها را شناسایی کرده و آنها را قبل از بروز مشکل حل کنید.

اگر کالاهای خود را همانطور که فکر می کردید ردیابی نمی کنید ، ممکن است نشانه این باشد که کنترل ضعیف موجودی کالا را در اختیار دارید. ارزش این را دارد که مشکلات را زودتر حل کنید تا اینکه منجر به مشکلات بزرگتری نشوند:

  • کالا (وقتی محصولات شما برای فروش تمام می شود)
  • شلوغی بیش از حد (وقتی کالاهای زیادی در دست دارید)
  • موجودی مرده (هنگامی که محصولات شما قبل از فروش منسوخ می شوند)

مشکلات کالاها را شناسایی کنید:

نرم افزارها در این میان شما را قادر می سازد تا سطح محصول و مکان خود را به راحتی ردیابی کنید ، اما نمی تواند همه کارها را انجام دهد. به عنوان مثال ، سیستم شما ممکن است مشکل در حمل و نقل را برجسته نکند. برای شناسایی مشکلاتی که ممکن است سیستم مدیریت موجودی شما از دست داده باشد ، از شناسنامه کالا و سفارشات استفاده کنید: از جمله محصولات آسیب دیده ، سفارشات از دست رفته ، کنترل ضعیف یا سرقت.

اطمینان حاصل کنید که کار شما در راستای رسیدن به اهداف است

وقتی نوبت به نظارت بر عملکرد مشاغل شما می رسد ، نمی خواهید چیزی را به حال خود واگذار کنید. برای مثال محاسبه معیارهای کلیدی مانند گردش موجودی به 100 درصد ارقام دقیق نیاز دارد.

هنگامی که دقیقاً از عملکرد کنترل موجودی خود مطلع شدید ، می توانید مراحل و برنامه های خود را برای افزایش کارایی و افزایش حاشیه اصلاح کنید. به عنوان مثال ، شما ممکن است:

در مواقع اضطراری یا افزایش تقاضا ، میزان موجودی سیف و ایمن را که در دست دارید کاهش دهید

قیمت خود را تغییر دهید تا اطمینان حاصل کنید که تمام محصولات شما به سرعت به فروش می رسند

خدمات آموزشی مقدماتی و پیشرفته حسابداری و حسابداری مالیاتی به صورت خصوصی در شرکت حسابداری بهین تراز

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *