تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت گذاری

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت گذاری

تاثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت گذاری و تصمیم گیری قیمت شرکت ها

قیمت گذاری یک فرآیند پیچیده است که تحت تأثیر عوامل زیادی قرار دارد ، شرکت ها باید هنگام ایجاد قیمت ها دائماً آنها را در نظر بگیرند. قیمت نهایی فروش با تأثیرات مختلف از جمله تأثیر مالیات بر ارزش افزوده شکل می گیرد. این مالیات همه مصرف کنندگان نهایی را تحت تأثیر قرار می دهد ، اما همچنین در تعیین قیمت فروش خود مشاغل را تحت تأثیر قرار می دهد.

هدف اصلی این مقاله تجزیه و تحلیل تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت گذاری و اثبات این واقعیت است که ارزش مالیات بر ارزش افزوده بر پرداخت کننده و غیر پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده تأثیر می گذارد ، اگر آنها از پرداخت کننده مالیات بر ارزش افزوده خرید کنند.

هدف نشان دادن تفاوت قیمت فروش بین این دو نهاد و در نتیجه اثبات تأثیر مالیات بر ارزش افزوده بر قیمت آنها است. مالیات مهمترین مورد درآمد بودجه دولت است. ایجاد یک سیستم مالیاتی پایدار از لحاظ اقتصادی برای تأمین فعالیت های دولت مهم است. یک سیستم مالیاتی اثر بخش شرایط را در کشور برای یک فضای تجاری با کیفیت لازم برای رشد اقتصاد بازار ایجاد می کند. بنابراین همه مودیان از اهمیت یکسانی برخوردار هستند و فقط بخشی از تجارت نیست که به عنوان قدرت اقتصاد به ویژه در کشور های در حال توسعه در نظر گرفته شود. سیستم مالیاتی شامل مالیات مستقیم و غیر مستقیم است.

مالیات های مستقیم شامل مالیات بر درآمد ، مالیات بر املاک و مستغلات یا مالیات بر وسایل نقلیه موتوری است. در مورد مالیات های مستقیم ، شخص موظف است آنها را پرداخت کند و آنها را به بودجه دولت واریز کند ، در حالی که در مورد رابطه کارمند و کارفرما ؛ کارفرما موظف است این مالیات را از طرف کارمند پرداخت کند. اصل پرداخت مالیات غیر مستقیم این است که یک نفر آنها را پرداخت می کند و شخص دیگر به بودجه دولت پرداخت می کند. مالیات های غیر مستقیم شامل مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر ارزش افزوده) و سایر مالیات های مالیات غیر مستقیم است، در حالی که مالیات های غیر مستقیم به ویژه مالیات بر ارزش افزوده، طبق گفته کوفلووا مولفه مهم تری از بودجه دولت از مالیات های مستقیم است. بنابراین ، ممیزی های مالیاتی نیز تحت مالیات های غیر مستقیم بیشتر انجام می شود. دلیل این نیز این است که با مالیات بر ارزش افزوده امکان فرار مالیاتی بسیار بیشتر است زیرا مالیات بر ارزش افزوده به طور قابل توجهی بیشتر بر توانایی پرداخت افراد خاص مالیات تأثیر می گذارد که این امر همچنین بر توانایی پرداخت خود دولت نیز تأثیر می گذارد.

خطر فرار مالیاتی تهدیدی همیشگی در همه کشور ها است، زیرا مودیان مالیاتی اغلب از این واقعیت آگاه هستند که مراجع کنترل در شرایط خاص بسیار محدود هستند. خطر فرار از مالیات بر ارزش افزوده نیز با این واقعیت افزایش می یابد که سیستم و روش اعمال مالیات بر ارزش افزوده در کشور ها اغلب گیج کننده و پیچیده است. به چند دلیل مالیات بر ارزش افزوده ابزاری موثر برای اقتصاد است.

به طور کلی ، مالیات بر ارزش افزوده هزینه حاشیه ای بودجه عمومی را کاهش می دهد و بنابراین ابزاری موثر برای افزایش نسبت مالیاتی کشورهایی است که مالیات بر ارزش افزوده را در سیستم مالیاتی خود گنجانده اند. از دست دادن اثر بخشی مالیات بر ارزش افزوده می تواند به عنوان مثال ، در معافیت شرکت های کوچک از مالیات بر ارزش افزوده، یا معافیت از مالیات بر ارزش افزوده شرکت های کشاورزی و خدماتی با مشکل مالیات در کشور های در حال توسعه رخ دهد. نویسنده در تحقیقات خود خاطر نشان کرد که بیشتر مطالعات با هدف افزایش کارایی تمرکز مالیات بر ارزش افزوده در کشور های با درآمد بالا انجام می شود و بنابراین شواهد کمی برای ارزیابی افزایش کارایی مالیات بر ارزش افزوده در کشورهای ثروتمند و فقیر وجود دارد.

کشور های فقیرتر سیستم جمع آوری مالیات بر ارزش افزوده بسیار ضعیف تری دارند و این بدان معناست که بازدهی حاصل از مالیات بر ارزش افزوده برای آنها سوال بر انگیز است. قیمت گذاری یک شرکت به عوامل مختلفی بستگی دارد ، در حالی که فرآیند آن با تصمیم گیری های بسیاری در زمینه قیمت گذاری شکل می گیرد. تأثیر ذاتی جنبه های روانشناختی در قیمت گذاری را نمی توان انکار کرد. به گفته والاسكووا ، كلیستیكوا و كریزانووا و وتنخواه ، زارا-نژاد و امیرنژاد نه تنها دانش قانونگذاری ، بلكه ترجیحات مصرف كننده نکته كلیدی در قیمت گذاری است. نتیجه قیمت گذاری شرکت ، یک سیستم قیمت گذاری کارآمد و خود قیمت فروش است که در آن کلیه تصمیمات قیمت گذاری منعکس می شود. تأثیر مالیات بر ارزش افزوده در روند قیمت گذاری و قیمت گذاری شرکت در مرحله نهایی ایجاد و شکل دادن به قیمت فروش کاملاً مشخص است. بنابراین لازم است شرکت ها سیستم مالیات بر ارزش افزوده را به درستی اعمال کنند و نرخ فعلی آن را بدانند.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص مالیات بر ارزش افزوده به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *