توسعه حسابداری مدیریت

توسعه حسابداری مدیریت

توسعه حسابداری مدیریت

تاریخچه حسابداری در ایران به نخستین تمدن هایی برمی گردد که در این سرزمین اتفاق افتاده است. شواهد حسابداری به دست آمده از بیست و پنج قرن پیش مربوط به توسعه این دانش در ایران باستان است. در طول تاریخ ، روش های حسابداری بی شماری برای مدیریت امور دولتی و انجام تجارت ابداع شده است که در پاسخ به نیاز های زمان تکامل یافته است. تغییر در ساختار اقتصادی دهه 1920 و پس از آن و گسترش سیستم اقتصادی منجر به ظهور حسابداری به عنوان فناوری که نیاز های اطلاعاتی شرکت های نوپا و اقتصادی را برآورده می کند، شده است.

ظهور گروه های بزرگ صنعتی و همچنین هجوم سرمایه های خارجی به ایران ، زمینه تحول سیستم حسابداری در ایران را فراهم. از آنجا که سیستم های سنتی قادر به تأمین نیازهای اطلاعاتی بازار رقابتی امروز نبودند ، سیستم های مدیریت مدرن را با سیستم های مدیریت خارجی سازگار کردند. حسابداری مدیریت یک علم عملی است که اطلاعات مالی و غیر مالی را برای اهداف تصمیم گیری و تدوین سیاست و همچنین ایجاد ارزش پردازش می کند. استفاده از حسابداری مدیریت برای موفقیت و رشد هر نهاد تجاری ضروری است. حسابداری مدیریت به ویژه برای SME ها که در یک اقتصاد پویا فعالیت می کنند بسیار مهم است زیرا آنها باعث افزایش کارایی و بهبود فضای رقابتی می شوند. در این میان راهبرد ها ابزاری حیاتی در پیشبرد برنامه های توسعه ، کنترل عملیات ، تدوین استراتژی ، تغییر مدیریت هستند زیرا به عنوان سیستم اطلاعاتی کلیدی در فرایند تصمیم گیری عمل می کنند.

SME ها به دلیل مشارکت در رشد و توسعه اقتصادی در سطح جهانی شناخته شده اند (کیته ، و دیگران ، 2013). با این حال ، SME ها در کشور های در حال توسعه گرفتار چالش های بی شماری هستند که شامل دسترسی محدود به منابع مالی ، فقدان مهارت های کارآفرینی و مدیریت بازرگانی ، شیوه های ضعیف حسابداری ، بهره وری پایین و عدم انطباق با تغییر سریع شرایط بازار هستند. در این میان محققان پیشنهاد کردند که اجرای نقشه ها توسط SME ها ممکن است چالش های پیشین را برطرف کند. به طور خاص ، حسابداری مدیریت از مزایای افزایش ماندگاری SME ها با تقویت ارزش آفرینی برخوردار است.

حسابداری مدیریت (MA) یک زیر سیستم از کل سیستم اطلاعات سازمانی است که به عنوان فرآیند های کنترل شده سیستماتیک برای تأثیرگذاری بر اعضای سازمان برای دستیابی به اهداف شرکت تعریف می شوند. دو سبک استفاده از حسابداری مدیریت را می توان شناسایی کرد:

  1. استفاده تشخیصی که از نظر مالی و تاریخی مشخص باشد
  2. استفاده تعاملی که غیرمالی ، آینده نگر و فن آوری است.

هنگامیکه شیوه های حسابداری مدیریت در خدمت استراتژی های شرکت باشد ، سودآوری حاصل می شود. استراتژی مسئول درک دنیای جهانی سازمان کنونی است. رویکرد کلاسیک به فرمول استراتژیک مبتنی بر روش های منطقی برنامه ریزی ، تخصیص منابع و سودآوری است. ادبیات تحقیق وجود رابطه ای بین حسابداری مدیریت و استراتژی را نشان می دهد. حسابداری مدیریت استراتژیک شامل دو اصطلاح حسابداری مدیریت و مدیریت استراتژیک می شود.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص توسعه حسابداری مدیریت به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *