تعریف عملکرد شرکت های کوچک و متوسط

تعریف عملکرد شرکت های کوچک و متوسط

تعریف عملکرد شرکت های کوچک و متوسط

در دهه های اخیر ، موقعیت مشاغل کوچک و متوسط ​​در تحریک پیشرفت اقتصادی جهان مورد توجه محققان قرار گرفته است. مشاغل کوچک و متوسط ​​عامل گذار به اقتصاد بازار هستند که نقش مهمی در نوآوری ، درآمدزایی و پویایی در اقتصاد و اشتغال ایفا می کنند. بسته به رویکرد ها و اهداف عملکرد شرکت ها و شاخص های آن به صورت متفاوتی طبقه بندی شده است. علاوه بر این ، سیستم های اندازه گیری عملکرد ابزار مهمی هستند زیرا اطلاعات لازم را برای طراحی ، کنترل و دستیابی به اهداف خود در اختیار شرکت ها قرار می دهند. بخش کارآفرینی کوچک و متوسط ​​پررونق از ارائه دهندگان یک اقتصاد مرفه و قوی تشکیل شده است. بنگاه های کوچک و متوسط ​​(SMEs) وزن قابل توجهی در رشد اقتصاد یک کشور دارند. شرکت های کوچک و متوسط ​​به طرق مختلف به پیشرفت اقتصادی کمک می کنند:

  • با ایجاد فرصت های شغلی برای مناطق روستایی و شهری
  • حمایت از پایداری و نوآوری مورد نیاز
  • عرضه محصولات و خدمات در کل اقتصاد.

تعداد زیادی از مردم به شرکت های کوچک و متوسط ​​تکیه می کنند و اکثر شرکت های بزرگتر فعلی به عنوان SME شروع به کار کرده اند. چندین ویژگی وجود دارد که SME ها را از شرکت های بزرگ متمایز می کند و به ماهیت نامعلوم ، نوآوری و تکامل آنها مربوط می شود. سطح توسعه در هر کشور بر بخش کارآفرینی کوچک و متوسط ​​نیز تأثیر می گذارد. تفاوت بین مشارکت ها از نظر نتایج اقتصادی و میزان اشتغال در شرکت های کوچک و متوسط ​​در کشور های کم درآمد و با درآمد بالا قابل توجه است. بنگاه های کوچک و متوسط ​​در کشورهای با درآمد بالا بیش از 51 درصد تولید ناخالص داخلی و 57 درصد اشتغال را به خود اختصاص می دهند ، در حالی که در کشور های کم درآمد ، این رقم کمی بالاتر از 20 درصد تولید ناخالص داخلی و میزان اشتغال است. با این حال ، ارائه دهندگان اصلی پویایی اقتصادی ، شرکت های کوچک ثبت نشده ای هستند که شامل “بخش غیر رسمی” است که سهم بیشتری دارد.

به طور کلی ، عملکرد یک دستاورد برجسته در یک زمینه خاص از فعالیت است. ایده عملکرد نحوه تعیین یک فرد یا گروه ها برای رسیدن به یک هدف را مشخص می کند. عملکرد نشان دهنده کلی دستاوردهای قابل اندازه گیری عینی در حوزه خاصی از فعالیت است. اصطلاح “عملکرد” ​​در چندین زمینه استفاده می شود :

  1. عملکرد اقتصادی
  2. مالی
  3. فنی
  4. ورزشی
  5. اجتماعی.

از نظر ریشه شناسی ، کلمه “performance” از لاتین “performare” گرفته شده است که به معنی انجام فعالیتی است که سفارش داده شده است. معنای فعلی آن از کلمه انگلیسی “to perform” سرچشمه می گیرد که به معنی پیاده سازی چیزی است که به توانایی یا مهارت خاصی نیاز دارد. اصطلاح “عملکرد” ​​اغلب برای ارزیابی کار انجام شده توسط یک شرکت و اندازه گیری رقابت استفاده می شود. در ادبیات تصور مشترکی از مفهوم “عملکرد” ​​و به ویژه عملکرد تجاری وجود ندارد.

تعاریف این مفهوم ممکن است انتزاعی یا کلی ، کمتر تعریف شده یا به وضوح تعریف شده باشد. عملکرد تجاری میزان انجام وظیفه هدف کسب و کار را در مقایسه با خروجی نهایی در پایان دوره تجاری مشخص می کند. بسته به میزان موفقیت شرکت ها در تحقق اهداف خود ، می توان عملکرد تجاری را توصیف کرد. در سطح سازمانی ، عملکرد یک مفهوم چند بعدی است که شامل ادغام بازاریابی ، مدیریت کلی ، حسابداری ، اقتصاد ، جامعه شناسی و روانشناسی است. عملکرد با توجه به دستیابی به اهداف سازمان در طول تکامل از نظر اثربخشی منابع انسانی ، عملکرد تأمین کننده ، کیفیت محصول و خدمات مشتری و بازارها و سایر عوامل مالی ارزیابی می شود.

سنجش عملکرد شرکت یک فعالیت مهم است که قدرت هر مشاغل را پایه گذاری می کند. عملکرد شرکت معمولاً از دیدگاه های مختلف ارزیابی می شود. در ادبیات اقدامات مالی و غیرمالی بیشترین اقدامات ذکر شده است. به منظور اتخاذ تصمیمات استراتژیک کارآمد برای شرکت ها و اطمینان از موفقیت بلند مدت ، از هر دو این مترها به طور همزمان استفاده می شود. به منظور دستیابی به اهداف سازمانی ، سیستم اندازه گیری عملکرد ابزاری است که اطلاعات لازم را برای برنامه ریزی و هدایت فرایندهای آن به شرکت ارائه می دهد.

چندین سیستم اندازه گیری عملکرد و طیف وسیعی از عوامل مالی و غیرمالی وجود دارد. از نظر موفقیت مالی ، معیار های عملکرد می تواند بر اساس بازده سود ، سرمایه گذاری ، گردش مالی یا تعداد مشتریان باشد. عملکرد معمولاً از دیدگاه مالی اندازه گیری شده است. متداول ترین اقداماتی که مورد استفاده قرار می گیرد کارآیی ، رشد و سود است. این رویکرد به دلیل ماهیت کوتاه مدت و مطابق با استراتژی نسبتاً ذهنی تلقی می شود. شاخص های غیر مالی شاخص بهتری از عملکرد اقتصادی آینده نسبت به اقدامات حسابداری هستند و در ارزیابی و تشویق عملکرد مدیریتی مفید هستند.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص عملکرد شرکت های کوچک و متوسط به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *