رعایت مالیات شرکتهای کوچک و متوسط

رعایت مالیات شرکتهای کوچک و متوسط

رعایت مالیات شرکتهای کوچک و متوسط

SMEs در ایران ، مانند بسیاری از کشورها ، نقش مهمی در اقتصاد ملی ایفا می کنند. آنها از لحاظ تاریخی بازیگران اصلی فعالیت های داخلی بوده اند زیرا تعداد SME ها به بسیار بالایی در سطح خود رسیده است ، تقریباً 60 درصد از کل تولید ناخالص داخلی را شامل می شود و 97 درصد از کل نیروی کار در سال 2012 را در اختیار دارد.

در این مقاله، تعریف رعایت مالیات بر اساس Kirchler (2007) تمایل مالیات دهندگان به رعایت قوانین مالیاتی ، گزارش و پرداخت کلیه مالیات ها در زمان مقرر ارائه شده است. هزینه های انطباق با تعداد مالیات های مشمول کارآفرین ، پیچیدگی قوانین مالیاتی ، دفعات ارائه اظهارنامه مالیاتی و تعداد سطوح دولتی که در اخذ و اخذ مالیات دخیل هستند ، افزایش می یابد. به عنوان مثال ، در اکثر کشور ها ، مشاغل باید با سیستم مالیات بر ارزش افزوده (مگر اینکه مشاغل تحت آستانه معافیت از مالیات بر ارزش افزوده قرار گیرد) که توجیح اقتصادی ندارد ، مبارزه کنند.

رعایت مالیات شرکتهای کوچک و متوسط

رعایت مالیات شرکتهای کوچک و متوسط

مالیات بر درآمد مشاغل نیز پیچیدگی هایی را ایجاد می کند که مربوط به کارمندی نیست که فقط مالیات بر درآمد کار و درآمد سرمایه گذاری غیر تجاری را پرداخت می کند. پیچیدگی ها ممکن است در جایی افزایش یابد که بیش از یک سطح از دولت در وضع مالیات و یا اداره مالیات مشارکت داشته باشد و قوانین و رویه ها به خوبی هماهنگ نباشند. نگرانی اصلی مربوط به کارآیی مربوط به هزینه های انطباق قابل توجهی است که صرف نظر از اندازه شرکت انجام می شود و به معنای بار بیشتر (به عنوان درصد سود) هرچه مقیاس کسب و کار کوچکتر باشد این است که کنار گذاشتن این هزینه مستلزم نرخ بازگشت سرمایه قبل از مالیات بیشتر است. بنابراین ، کاهش هزینه های انطباق می تواند بازدهی بهتری را به دنبال داشته باشد که ناشی از برخورد مالیاتی یکنواخت تر (شرایط مساوی) برای مشاغل است.

دومین ملاحظه کارآیی این است که افزایش انطباق ، در نتیجه افزایش درآمد های مالیاتی ، ممکن است باعث کاهش نرخ های مالیاتی موثر در یک یا چند مبنای مالیاتی الاستیک با افزایش بهره وری شود. به طور کلی ، افزایش انطباق با در نظر گرفتن منافع جامعه از مشارکت همه افراد در تأمین مالی برنامه های حمایت از توسعه اقتصادی و اجتماعی مطلوب است. در هر اقتصاد مدرن ، پرداخت انواع مالیات منبع مهمی برای تأمین کالاهای اجتماعی و پرداخت خدمات ضروری است. از نظر تولید ناخالص داخلی (GDP) ، مالیات های اخذ شده از افراد و مشاغل به تولید ناخالص داخلی کشور کمک زیادی می کند. این امر نه تنها در مورد کشور های در حال توسعه بلکه کشور های توسعه یافته نیز صادق است.

در ایران نیز، درآمد مالیاتی به بخش بیشتری از درآمد دولت کمک می کند. در زمینه کشور های در حال توسعه ، کاهش فعالیت های اقتصادی منجر به وضعیتی می شود که مالیات به منبع ارزشمندی از درآمد دولت تبدیل می شود. این بدان معناست که بقای بسیاری از اقتصاد ها بستگی زیادی به مالیات دارد. با توجه به نقش فوق العاده ای که مالیات ها در هر اقتصادی ایفا می کنند دولت ها در اقتصاد های مختلف مکانیزم هایی را برای اطمینان از انطباق قوانین مالیاتی ایجاد کرده اند. این قوانین مالیاتی به منظور حصول اطمینان از انطباق در تلاش برای دستیابی به اهداف درآمد برای توسعه است. این قوانین مالیاتی ممکن است منجر به تمایل مالیات دهندگان به پرداخت مالیات شود.

این امر از ذینفعان مسئول رعایت مالیات می خواهد تا تمایل خود را ارتقا دهند ، نه فقط از طریق استفاده از قوانین مالیاتی برای بهبود انطباق مالیاتی. رعایت مالیات ممکن است به عوامل مختلفی نسبت داده شود. این عوامل باید شناسایی شوند تا از بهبود آنها اطمینان حاصل شود. در کشور های در حال توسعه ، توجه مقامات مالیاتی به افزایش خالص مالیات و شامل همه افراد واجد شرایط پرداخت مالیات برای این کار است. همچنین ، توجه به افزایش سطح انطباق افرادی است که قبلاً به نوعی رفتار مالیات پرداخته اند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *