حسابداری بیمه چیست

حسابداری بیمه چیست

حسابداری بیمه چیست

تا چند سال قبل اگر کسی از شما نام شرکت های بیمه را سوال میپرسید، تنها شرکت های محدودی بودند که در این زمینه فعالیت داشته و شما نیز نام آن ها را برای وی عنوان می کردید. اما امروزه با توجه به گسترش روز افزون جمعیت و افزایش خواسته ها و نیازهای افراد تعداد شرکت های بیمه نیز روز به روز در حال افزایش بوده که این امر حاکی از گستردگی فعالیت آن ها می باشد. بر این اساس نظارت و حسابرسی بر امور مالی این شرکت ها نیاز به یک فرد ماهر و متخصص در این زمینه را می طلبد که به آن حسابدار بیمه گفته می شود. حسابدار بیمه فردی است که می تواند برای شرکت های بیمه بسیار مثمر ثمر بوده و از دارایی آن ها حفاظت کرده و به صورت اصولی به امور مالی رسیدگی نماید. در این مقاله قصد داریم شما را با حسابدار بیمه و وظایف آن بیشتر آشنا نماییم، با ما همراه باشید.

همه چیز درباره حسابداری شرکت های بیمه

در ابتدا و پیش از آن که وارد مبحث حسابداری بیمه شویم شاید لازم باشد تا مروری بر مفهوم حسابداری و شرح وظایف آن داشته باشیم. امروزه حسابداری یکی از شغل های پرطرفدار در میان افراد می باشد که با حساسیت ها و ظرافت های زیادی نیز همراه است، چرا که وظیفه اصلی حسابدار ثبت و تجزیه و تحلیل تراکنش های مالی کارفرما بوده که این کارفرما می تواند یک شخص ، شرکت و یا سازمان باشد.

حال که تا حدودی با حسابداری و شرح وظایف آن آشنا شدیم باید بگوییم که حسابداری بیمه یکی از شاخه های علم حسابداری است که با ثبت درآمدها و هزینه های مربوط به امور بیمه به تمامی امور بیمه ای بیمه گذار و بیمه گر رسیدگی می کند. حساسیت این شاخه از علم حسابداری از آن جهت می باشد که حسابدار بیمه می بایست تمامی اطلاعات مربوط به هزینه و درآمدهای بیمه ای را به صورت دقیق و بدون هر گونه کم و کاستی بررسی و ثبت نماید چرا که هرگونه خطا در کار می تواند نارضایتی سازمان های نظارتی را در پی داشته باشد. بر این اساس فردی که به عنوان حسابدار بیمه در یک شرکت استخدام می شود می بایست بسیار حاذق بوده و به صورت اصولی آموزش های لازم در این زمینه را دریافت کرده باشد. شرکت حسابداری بهین تراز زرین بهترین موسسه حسابداری اصفهان می باشد که حسابداران بیمه را به صورت اصولی و بر اساس آخرین علم روز دنیا آموزش داده و به بازار کار معرفی می نماید و شرکت های بیمه می توانند از دانش پژوهان این مجموعه با خیالی آسوده در مراکز خود بهره ببرند.

اهمیت و ضرورت حسابداری در شرکت های بیمه

بر اساس موارد گفته شده در بالا متوجه شدیم که حسابدار بیمه چه شرح وظایفی داشته و و در شرکت ها به چه اموری می پردازد. اما شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که آیا حضور یک حسابدار در شرکت های بیمه ضرورتی دارد یا خیر ؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شرکت های بیمه با دارا بودن یک حسابدار بیمه در واقع خود را بیمه می نموده و دارایی های خود را حفظ و از آن ها صیانت می نمایند. علاوه بر این حسابداران بیمه صورت های مالی دقیقی را در اختیار سرمایه گذران بیمه قرار داده و به آنان این اطمینان را می دهند که سرمایه گذاری آن ها در بستری امن و موفق انجام شده است. در نتیجه باید بگوییم حضور یک حسابدار بیمه برای شرکت های بیمه ای امری ضروری و اجتناب ناپذیر می باشد.

حق بیمه چیست؟

حق بیمه به مبلغی گفته می شود که شما به ازای دریافت خدمات بیمه ای مختلف به شرکت های بیمه پرداخت می نمایید. در واقع با عقد قرارداد بیمه فی ما بین بیمه گذار و بیمه گر، شرکت بیمه متعهد می شود که درقبال دریافت یک مبلغ مشخص به عنوان حق بیمه در صورت بروز هرگونه خسارت در زمینه مربوطه، زیان وارد شده را جبران نموده و یا مبلغی را جهت خسارت وارده به شخص بیمه شده پرداخت نماید.

آیا نحوه حسابداری شرکت های بیمه یکسان است؟

همان طور که گفته شد امروزه شرکت های بیمه متعددی وجود داشته و روز به روز نیز در حال افزایش می باشند که هر یک از این شرکت ها به فعالیت خاصی مشغول بوده و با یکدیگر متفاوت می باشند. بر این اساس هزینه ، مخارج و تعهدات مالی شرکت های بیمه نیز با یک دیگر تفاوت داشته و حسابداری آن ها نیز متفاوت خواهد بود.

ویژگی حسابدار بیمه

امروزه هر یک از مشاغل نیاز به یک سری ویژگی های خاص دارند تا افراد بتوانند در آن حرفه به موفقیت دست پیدا کنند. یک حسابدار بیمه نیز به منظور آن که بتواند در حرفه خود موفق بوده و به مراتب بالا دست پیدا کند لازم دارد تا تخصص و مطالعه زیاد در زمینه رشته خود داشته باشد و به صورت مداوم خود را با علم روز دنیا تطبیق بدهد. علاوه بر این با توجه به آن که حسابداری علمی بسیار گسترده می باشد چنانچه فردی می خواهد در این رشته موفق شود می بایست به صورت تخصصی تنها بر روی یکی از شاخه های آن تمرکز داشته و فعالیت نمایند در نتیجه یک حسابدار بیمه موفق فردی است که تنها بر روی زیر شاخه بیمه در علم حسابداری متمرکز بوده و سعی دارد روز به روز دانش خود را در این زمینه خاص افزایش دهد.

نتیجه گیری

بر اساس مطالب گفته شده مشخص شد که تمامی شرکت های بیمه به منظور حفاظت از اموال و دارایی های خود نیاز به فردی متخصص و ماهر در زمینه حسابداری بیمه دارند تا بتوانند هزینه ها، درآمد ها و… را به صورت اصولی مدیریت نمایند. با این وجود با توجه به آن که شرکت های بیمه در حوزه های گوناگونی فعالیت می نمایند حسابداری در هریک از این شرکت ها با یک دیگر متفاوت بوده و نمی توان از یک نسخه واحد برای تمامی آن ها استفاده نمود. اگر شما نیز به دنبال بهترین و معتبرترین مرکز آموزش حسابداری اصفهان هستید و قصد دارید حسابداری بیمه و انواع دیگر حسابداری را به صورت اصولی و هدفمند فرابگیرید تا بتوانید به راحتی وارد بازار کار شوید، شرکت حسابداری بهین تراز زرین بهترین انتخاب برای شما می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران این مجموعه در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *