رقابت بین المللی مالیاتی

رقابت بین المللی مالیاتی

رقابت بین المللی مالیاتی

آزادسازی تجارت و بازار سرمایه جزء مهمی از “جهانی شدن” بوده است. این فرایند هم کشورهای OECD (که گام های بیشتری در این راستا برداشته اند) و هم اقتصاد های نوظهور (به ویژه برجام) را در بر گرفته است. افزایش رقابت و فشارها برای تولید در جایی که سودآوری بیشتر است (از طرف عرضه وجوه) با تحرک بسیار بیشتری از سرمایه همراه شده است. سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI) و سرمایه گذاری سبد سهام نسبت به تولید ناخالص داخلی رشد چشمگیری داشته اند. در منطقه OECD موجودی سرمایه گذاری مستقیم خارجی در ارتباط با تولید ناخالص داخلی از 10٪ در 1990 به 39٪ در 2009 افزایش یافت. و ارقام مربوط به سرمایه گذاری مستقیم خارجی از 8 درصد به 31 درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش یافته است.

سرمایه گذاری در سبد سهام داخلی و خارجی از حدود 1 درصد تولید ناخالص داخلی در سال 1990 به حدود 7 درصد افزایش یافت. این روندها پیامد های قابل توجهی برای سیاست مالیاتی داشته است ، زیرا سرمایه گذاران فرامرزی عموماً به دنبال افزایش حداکثر مالیات خود هستند نه اظهارنامه قبل از مالیات. ممکن است کشور ها احساس کنند که به طور فزاینده ای در موقعیت رقابت به عنوان محلی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی قرار دارند و در نتیجه تحت فشار برای کاهش مالیات بر بازده سرمایه گذاری ، به ویژه نرخ مالیات بر درآمد شرکت های خود قرار دارند. اگر بازدهی بزرگتر در کشور دیگر از طریق کاهش نرخ مالیات به دست آید ، حتی سرمایه گذاری با بازده مورد انتظار به راحتی بیش از هزینه سرمایه شرکت ممکن است پیش نرود. در عمل ، دامنه برآورد تجربی از میزان پاسخگویی سرمایه گذاری مستقیم خارجی به نرخ مالیات شرکت ها بسیار گسترده است و این نتیجه گیری روشن را دشوار می کند.

با این وجود ، به نظر می رسد که این کشش در طول زمان افزایش یافته است و رقابت بین المللی برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی ، استدلال های گسترده تر “رقابت” مورد بحث در بخش قبلی برای رژیم مالیاتی را تقویت می کند که فضای مناسبی برای سرمایه گذاری و نوآوری ایجاد می کند. چالش دوم ، اما مرتبط با سیاست مالیاتی ناشی از جهانی شدن ، سهولت بیشتر مشاغل (به ویژه MNE ها) است که می توانند در برنامه ریزی های مالیاتی تهاجمی شرکت کنند ، از جمله:

  • جابجایی (“سلب”) درآمد از یک کشور (مالیات بیشتر) به کشور دیگر (مالیات کمتر) از طریق مثال اهرم گروه داخلی مانند تأمین مالی شرکت های تابعه در کشور های دارای مالیات بالا در درجه اول با بدهی.
  • تغییر سود از طریق قیمت گذاری اشتباه نقل و انتقال ، یعنی تعیین قیمت برای معاملات درون گروهی که با آنچه طرفهای غیر مرتبط انجام می دهند مغایر است.
  • استفاده از تفاوت بین رژیم های مالیاتی ، به عنوان مثال از طریق استفاده از ابزارهای “ترکیبی” (که ممکن است منجر به کسر در یک حوزه قضایی بدون مالیات مربوطه در حوزه قضایی دیگر شود).

بنابراین کشورها ممکن است احساس کنند که نه تنها برای سرمایه گذاری ، بلکه برای سود مشمول مالیات نیز رقابت می کنند. پایه مالیاتی کشور مبدا MNE و کشور های میزبان می تواند در معرض خطر باشد. به خصوص اگر کشور مبدا کشور مالیاتی نسبتاً بالایی باشد ، سود مشمول مالیات آن ممکن است با استفاده از تکنیک های برنامه ریزی مالیاتی تهاجمی ، به ویژه در زمینه موارد نامشهود ، به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در تصمیم گیری در مورد نحوه پاسخگویی ، دولت ها باید یک دیدگاه سیستمیک در مورد رژیم مالیاتی و چگونگی مالیات بر درآمد سرمایه داشته باشند.

مالیات بر درآمد شرکت ها به طور بالقوه تعدادی از وظایف ارزشمند مانند مالیات بر سود را به صورت تعهدی انجام می دهند ، به طوری که افراد نمی توانند از شرکت ها به عنوان پناهگاه مالیاتی استفاده کنند. ارائه روشی برای اخذ مالیات از سود کشور مبدأ برای سرمایه گذاران خارج از کشور ؛ و اجرای شکلی از کسر مالیات بر درآمد سرمایه از سهام صاحبان سرمایه گذاران مقیم. اخذ مالیات بر سود در سطح شرکت ها احتمالاً بسیار کمتر از مالیات بر سهامداران است و وقتی شرکت های داخلی تقریباً به طور کامل در اختیار سرمایه گذاران مقیم بود ، چنین رژیمی از نظر اداری هم عادلانه و هم کارآمد بود.

این امر هنوز در کشور بزرگی مانند ایالات متحده که تقریباً 90 درصد از سهام شرکت های آمریکایی متعلق به ایالات متحده است ، صدق می کند ، اما در اقتصاد های باز کوچک بسیار کمتر اتفاق می افتد. در لابی گری دولت ها در مورد مالیات ، مشاغل تمرکز خود را بر روی سیستم CIT متمرکز می کنند ، زیرا این به طور کلی یک بار مالیاتی بر همه سهامداران آنها اعم از داخلی یا خارجی ، معاف یا مالیات دهنده است.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص رقابت بین المللی مالیاتی به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *