زمان شناسایی درآمد

زمان شناسایی درآمد

زمان شناسایی درآمد و ویژگی های درآمد گزارش شده

درآمد تقریباً همیشه بزرگترین خروجی گزارش شده در صورت سود و زیان یک شرکت است. مانند درآمد پایین، درآمد خط بالا نه تنها از نظر پولی، بلکه از نظر اهمیت آن برای فرآیند تصمیم گیری سرمایه گذاران نیز مهم است. روندها و رشد در درآمد یک شرکت، فشارسنج های عملکرد گذشته و چشم انداز آینده شرکت است. در نتیجه، شناسایی درآمد یکی از مهم‌ترین مسائلی است که با استاندارد سازان و حسابداران با آن مواجه هستند. یکی از مسائل مهم در رابطه با شناسایی درآمد، زمان بندی است، یعنی نقطه مناسب در چرخه فروش زمانی که درآمد باید شناسایی شود.

سازمان GAAP ایالات متحده به طور کلی تصریح می کند که درآمد باید زمانی شناسایی شود که تحقق یابد، قابل تحقق و به دست آید (“اصل شناسایی درآمد”، هیئت استاندارد های حسابداری مالی، 1984، بند 83). با این حال، در عمل، زمان شناسایی درآمد به دلیل پیچیدگی و تنوع در معاملات ایجاد درآمد، پیچیده است. شرکت‌ها و موسسات آموزش حسابداری اصفهان، اغلب فرصت‌ هایی برای تسریع درآمد از طریق شناسایی زودهنگام دارند. اخیراً، تشخیص زودهنگام درآمد، توجه استانداردسازان را به خود جلب کرده است.

برای مثال، رئیس سابق کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC)، آرتور لویت، شناسایی زودهنگام درآمد را به عنوان یکی از پنج حوزه اصلی مدیریت سود ذکر کرد. هیئت استاندارد های حسابداری مالی (FASB) مجموعه ای از بولتن های گروه ویژه مسائل نوظهور (به عنوان مثال، FASB، 2000) و SEC بولتن حسابداری کارکنان (SAB) 101 (SEC، 1999) را منتشر کرده است که دستورالعمل های بیشتری را برای زمان بندی مناسب ارائه می دهد.

از شناسایی درآمد علیرغم اهمیت شناسایی درآمد در گزارشگری مالی و توجه اخیری که توسط تنظیم کنندگان استاندارد شده است، تحقیقات تجربی کمی وجود دارد که شناسایی درآمد را به طور کلی و زمان بندی شناسایی درآمد را به طور خاص بررسی می کند. یکی از دلایل کمبود تحقیقات در این زمینه مشکل در دستیابی به داده های مربوط به سیاست های تشخیص درآمد است. بیانیه مفاهیم حسابداری مالی (SFAC) شماره 5 بیان می کند که درآمد باید زمانی شناسایی شود که تحقق یابد/قابل تحقق و به دست آید (FASB، 1984، بند 83). با این حال، قبل از SOP 91-1، ادبیات حسابداری معتبر هیچ راهنمایی خاصی در مورد زمان بندی مناسب برای شناسایی درآمد حاصل از صدور مجوز، فروش، اجاره، یا بازاریابی نرم افزار رایانه ای ارائه نمی کرد.

زمان شناسایی درآمد

در نتیجه، تنوع قابل‌توجهی در شیوه‌های تشخیص درآمد در صنعت نرم‌افزار وجود داشت. در حالی که برخی از این شیوه‌ها منعکس‌ کننده تنوع در ماهیت معاملات فروش بودند، برخی دیگر به دلیل تفاوت‌ها در تمایل شرکت‌ها به شناسایی تهاجمی یا محافظه‌کارانه درآمد است. به ویژه، برخی از شرکت‌ های نرم‌افزاری درآمد را قبل از تحویل شناسایی می‌کردند که به طور بالقوه یک یا هر دو شرایط اصل تشخیص درآمد را نقض می‌کرد. کاربرد متناقض اصل تشخیص درآمد و همچنین شیوه های تشخیص درآمد تهاجمی مربوط به تنظیم کنندگان استاندارد بود و در نهایت منجر به صدور SOP 91-1 در دسامبر 1991 توسط AICPA شد.

یکی از مسائل کلیدی در تشخیص درآمد نرم افزار، نقطه ای است که درآمد مجوز نرم افزار باید در آن شناسایی شود. برخی معتقد بودند که درآمد باید در هنگام امضای قرارداد شناسایی شود. آنها استدلال کردند که تحویل نرم افزار در فرآیند سود اتفاقی است زیرا بیشتر هزینه های قابل توجه مربوط به معامله قبل از امضای قرارداد متحمل شده و هزینه شده است و به دلیل اینکه در صنعت نرم افزار، انتقال حقوق نرم افزار محقق می شود.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص مباحث مالیاتی به پیج بهترین موسسه حسابداری اصفهان به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *