توسعه صنعتی در اصفهان

توسعه صنعتی در اصفهان و تاثیرات آن

توسعه صنعتی در اصفهان و تاثیرات آن

انقلاب صنعتی در اواخر قرن نوزدهم در جوامع غربی یک پدیده نوظهور جدید بود که نویدبخش زندگی بهتر برای آینده بشریت بود. با این حال، توسعه و رشد آن ارزش های انسانی را در معرض تغییرات اساسی قرار داد. چالش شکل گرفته بین توسعه و رشد صنعت و ارزش های انسانی به سرعت به بخش های دیگر گسترش یافت. محیط صنعتی یکی از این بخش ها بود.

قبل از ظهور انقلاب صنعتی، توسعه و رشد شهرها از طریق یک فرآیند آیینی صورت می گرفت و هیچ چالشی بین روند توسعه و ارزش ها وجود نداشت. ارزش‌ های شهری را می‌توان در سه بخش ارزش‌ های فرهنگی-تاریخی، مسائل ارزش‌ های استخوانی-کالبدی، مسائل ارزش‌ های ادراکات محیطی دسته‌بندی کرد. در ادامه قصد داریم موضوع توسعه صنعتی در اصفهان و شرکت های حسابداری در اصفهان و تاثیرات آن مورد بررسی قرار دهیم.

شکل گیری حفاظت با تغییرات اساسی در جهان همراه بود. گرایش به صنعتی شدن باعث شد بخش هایی از ارزش های انسانی و فرهنگی در معرض تخریب قرار گیرد و روندی نامناسب برای فرهنگ جوامع تلقی شود. ارزش‌ های انسانی محصول کنش‌ های رفتاری و اجتماعی ناشی از فرهنگ است. در این میان خطر انقراض آنها حفاظت را ضروری می کند. شهر و عناصر معماری از نشانه های بارز فرهنگی جوامع هستند. بنابراین نمی توان آنها را صرفاً عناصر صوری و ظاهری دانست. حفاظت در حفظ و نگهداری قاب و سازه معماری بتنی تعریف شد. اما رشد آگاهی در کنار توجه به جنبه های دیگر باعث شد که جنبه های مختلف در شناخت و ارزیابی ارزش ها موثر باشد. اصفهان یکی از شهر های ارزشمند ایران با هویت فرا ملی است و در پژوهش های تاریخ معماری و شهرسازی ایران مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته است.

به این دلیل است که اصفهان در طول 15 قرن شکل‌گیری ارزش‌ های تاریخی و شهری را حفظ کرده و این شهر از تاریخی زنده با هویت اسلامی برخوردار است. اگر تعریف شهر را مسجد جماعت در قرون قبل بدانیم، اصفهان شهری است که پیش از داشتن مسجد جامع با دو آبادی «یهودیه» و «جی» تشکیل شده بود. پس از فتح روستای جی به دست مسلمانان، مسجدی در آنجا ساخته شد و اصفهان شروع به توسعه کرد. سپس و به دنبال کاهش اهمیت دفاعی «جی» به دلیل ثبات سیاسی، مرکز حکومتی از «جی» به «خوزینان» (روستای بین جی و یهودیه) منتقل شد و در کنار آن قصر و مسجد ساخته شد. در این مرحله توسعه اصفهان با محوریت مسجد جماعت و بازار مجاور آن بود.

این وضعیت تا زمان سلسله سلجوقیان ادامه داشت که اصفهان به عنوان پایتخت امپراتوری سلجوقیان انتخاب شد و این امر باعث پیشرفت زیادی در این شهر شد. زمانی که صفویان پایتخت خود را از قزوین به اصفهان منتقل کردند، اصفهان بار دیگر شاهد توسعه آن بود و با احداث میدان نقش جهان و خیابان چهارباغ در آن، ارزش آن بیشتر شد. شهر های ایران مستعد زلزله هستند که باعث تخریب بناهای تاریخی می شود، اما عدم وقوع زلزله در اصفهان ارزش های شهری آن را از تخریب مصون نگه داشته است. بنابراین، مطالعات آن‌ها می‌تواند ارزش‌های موجود در هر دوره سیاسی را آشکار کند «میراث فرهنگی بی‌تردید ارزش اشتراکی دارد و پیوندهای بین اشیاء فرهنگی و هویت ملی از دیرباز درک شده است». بررسی ارزش های موجود در بافت شهری در ادامه آمده است. اصفهان به عنوان پایتخت دو امپراتوری قدرتمند جهان اسلام انتخاب شد.

توسعه صنعتی در اصفهان

توسعه صنعتی در اصفهان

امپراتوری هایی که هر کدام عقاید مذهبی خود را متفاوت از دیگری داشتند. تفاوت ها باعث شد در هر یک از دوره ها اتفاقات خاصی بیفتد که تاثیر مستقیمی بر شکل شهر داشت. یکی از آنها زمانی بود که شهر به عنوان پایتخت امپراتوری سنی سلجوقی انتخاب شد. «مالک شاه یکی از بزرگ‌ترین پادشاهان سلجوقی بود که از سال 1072 تا 1092 هجری قمری سلطنت کرد و مرکز حکومتی قلمرو گسترده شهر تاریخی اصفهان بود». دیگری زمانی بود که به عنوان پایتخت حکومت شیعی صفوی انتخاب شد. «با تکیه بر اسلام شیعی، حکومت صفویه به عنوان مرکزی ترین حکومت ایران پس از ظهور اسلام شناخته شد. نظام فئودالی به یک حکومت مرکزی بسیار قدرتمند تبدیل شد. در این دوره دیدارها و بازدید هایی در اصفهان انجام شد. وجود مساجد و مقابر بزرگی مانند تخت فولاد نشان از اهمیت و ارزش آن دارد.

از طرفی اصفهان دارای گونه‌ های مختلف معماری است که از آن جمله می‌توان به مساجد مهمی مانند مسجد اصفهان، مسجد عباسی، مسجد حکیم، مسجد سرطوقی و مسجد سید اشاره کرد. علاوه بر سایر بازار های تاریخی، قیصریه، کاخ‌ های دوره صفوی، مدارس بزرگ علوم اسلامی، خوابگاه‌ ها، کاروانسراها و بسیاری دیگر، این شهر را در زمره شهر های با ارزش معماری قرار داده‌اند. بافت تاریخی اصفهان از دو منظر از ارزش اقتصادی برخوردار است. یکی از منظر ساخت و ساز، بازتولید و عدم افزودن آلاینده های زیست محیطی در چارچوب اشیاء دور ریخته شده ساختمانی و دیگری از منظر برخورداری از ظرفیت های بالا برای سرمایه گذاری با قابلیت جلب اعتماد و حضور گردشگران داخلی و خارجی.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص سرمایه گذاری در استان اصفهان به پیج شرکت حسابداری بهین تراز بهترین آموزشگاه حسابداری در اصفهان به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *