مدل انتخاب بهینه حسابداران

مدل انتخاب بهینه حسابداران

مدل انتخاب بهینه حسابداران

شخصیت یکی از راه های نشان دادن ویژگی های انسان است که معمولاً به برخی ویژگی های پایدار مربوط می شود. اکثر مطالعات انجام شده بر روی عملکرد شغلی نشان می دهد که رفتار و عملکرد شغلی تحت تأثیر شخصیت قرار می گیرد و برخی عوامل ذاتی می توانند عملکرد شغلی را در حسابداری پیش بینی کنند. بسیاری از شواهد تحقیق در مورد پنج ویژگی بزرگ شخصی در طول سالها گسترش یافته است. این مطالعات در سال 1949 با تحقیقات فیسکه در سال 1949 آغاز شد و توسط سایر مطالعات انجام شده تقویت شد.

پنج ویژگی بزرگ شخصی ویژگی هایی هستند که طبقه بندی کاملی از ویژگی ها و شخصیت افراد را نشان می دهند. اگرچه بسیاری از تحقیقات علمی و دانشگاهی از ایده اصلی این نظریه پشتیبانی می کنند و از شهرت علمی بالایی برخوردار است، اما مطالعات مختلف بر روی نام این پنج دسته یا ویژگی اجماع ندارند. یکی از مفروضات اصلی و عمده این نظریه این است که هر یک از این شاخص ها طیفی را تعریف می کنند و هر فرد در این طیف قرار می گیرد. موسسه حسابداری اصفهان این مطلب را بیشتر توضیح خواهد داد، در ادامه همراه ما باشید.

این پنج عامل شخصیت عبارتند از:

  • روان رنجوری
  • برون گرایی
  • گشودگی به تجربه
  • رضایت و
  • وظیفه شناسی.

بر اساس نتایج تحقیقات قبلی بهره برداری از افراد دارای گواهینامه که از قوانین اخلاقی حسابداران حرفه ای پیروی می کنند ، می تواند به افزایش کیفیت گزارش حسابرسی کمک کند.

شخصیت مجموعه ای از جنبه های فیزیکی ، عادات ، گرایش ها ، شیوه ها ، افکار و رفتارها است که تقریباً در فرد پایدار بوده و به طور کلی کار می کند. در نتیجه ، شخصیت به عنوان ویژگی ها و گرایش های پایدار تعیین می شود که شباهت ها و تفاوت های رفتار روانشناختی افراد را مشخص می کند مانند افکار، احساسات و اعمال که در طول زمان ادامه می یابد و به دلیل فشار های اجتماعی و بیولوژیکی می تواند به عنوان موقعیت های فوری شناخته شود یا به راحتی قابل درک نباشد.

اخلاق موضوعی گسترده است که بر همه جنبه های زندگی انسان تأثیر می گذارد. یافتن چیزی متفاوت نتیجه پاسخ به این نیاز هایی است که در طول زمان شکل می گیرد و به تدریج از تکامل خود می گذرد. حسابداری یکی از حرفه ای ترین رشته ها در جهان است که باید دارای اعتبار و قابلیت اطمینان بالایی باشد. پیشرفت این اعتبار و قابلیت اطمینان به انطباق عملی و نظری اعضا با قوانین رفتاری و اخلاقی مربوط به آن بستگی دارد. تدوین و انتشار اصول اخلاقی برای حسابداران حرفه ای باعث می شود تا کاربران خدمات حرفه ای هنگام استفاده از آنها از حقوق خود مطلع شوند و همچنین اعضای حرفه ای بدانند که کدام رفتار قابل قبول است و در نهایت این حرفه می تواند با استفاده از آنها بر اعضای حرفه ای نظارت کند.

مدل انتخاب بهینه حسابداران

حسابداران رسمی دارای نقش مهمی در بهبود شرایط اقتصادی یک جامعه هستند. دولت ها و فعالان اقتصادی در زمینه حسابداری و گزارشات مالی و مدیریت مالی و مشاوره حرفه ای در مورد موضوعات مختلف تجارت و مالیات بر خدمات حسابداران رسمی متکی هستند. حفظ اعتماد عمومی به حسابداری تنها در صورتی امکان پذیر است که آنها خدمات خود را با کیفیت بالا ارائه دهند. بنابراین ، این خدمات باید در بالاترین سطح ممکن و با در نظر گرفتن قوانینی که کیفیت این خدمات را با کیفیت مناسب تضمین می کند، ارائه شود.

قانون اخلاقی حسابداران حرفه ای جامعه حسابداران رسمی ایران مهمترین سیاست ها را تشکیل می دهد و وجود آن را تضمین می کند. این سیاست ها شامل برخی ساختارها از جمله ویژگی های اصلی جامعه ، روابط بین اعضای جامعه و سیستم اقتصادی کشور ، روابط بین اعضای جامعه با یکدیگر و همچنین روابط بین هر یک از اعضا با جامعه است. قانون اخلاقی حسابداران حرفه ای جامعه حسابداران رسمی ایران در سال 2003 توسط شورای عالی صادر و توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی تأیید شد. شش اصل مورد تأکید در اصول اخلاقی حسابداران حرفه ای که بر اساس رفتار حسابداران رسمی تأکید دارد به شرح زیر است (کمیته فنی سازمان حسابرسی ، 2009):

  • تمامیت. حسابداران رسمی باید در انجام خدمات حرفه ای خود صداقت داشته باشند.
  • استقلال. حسابداران رسمی مجاز به طور مستقل عمل می کنند و نباید اجازه دهند هرگونه تعصب ، جانبداری ، تضاد منافع یا تأثیر دیگران بر استقلال آنها در انجام خدمات حرفه ای خود منحرف شود.
  • صلاحیت حرفه ای و مراقبت مناسب. حسابداران رسمی باید وظایف خود را با دقت ، صلاحیت و پشتکار انجام دهند. آنها همیشه باید دانش خود را در سطحی نگه دارند که بتواند به خدمات آنها به نحوی که قابل قبول است متکی باشد و براساس آخرین تغییرات در حرفه و مقررات ارائه شود.
  • محرمانه بودن. حسابداران رسمی به محرمانه بودن اطلاعاتی که در طول خدمات حرفه ای بدست می آورند توجه می کنند و نباید آنها را بدون اجازه مشخص پیمانکار فاش کنند مگر اینکه این اجازه را به صورت قانونی یا حرفه ای داشته باشند.
  • رفتار حرفه ای حسابداران رسمی باید به گونه ای رفتار کنند که با شهرت حرفه ای آنها سازگار باشد و از انجام هرگونه اقدامی که می تواند به این شهرت آسیب برساند ، جلوگیری کنند. همچنین وظایف حسابدار را به نحو احسن انجام دهند.
  • مقررات حرفه ای حسابداران رسمی همیشه باید خدمات خود را طبق اصول و قواعد حرفه ای انجام دهند و همچنین باید درخواست های پیمانکار را به نحوی ماهرانه انجام دهند که در تقابل با الزامات صداقت و استقلال آنها نباشد برای حسابداران رسمی که مشغول به کار هستند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *