نقاط ضعف در سیستم کنترل ممیزی داخلی

نقاط ضعف در سیستم کنترل ممیزی داخلی

نقاط ضعف در سیستم کنترل ممیزی داخلی

سیستم کنترل ممیزی داخلی مانند یک برنامه غذایی مناسب و ورزشی است. مانند اقداماتی که برای محافظت از سلامتی خود انجام می دهید ، از کلیه سیاست ها و رویه هایی که برای محافظت از دارایی های کسب و کار خود در نظر گرفته اید تشکیل شده است. دارایی ها شامل محل ، وسایل ، وسایل و البته پول هستند. موارد نامشهود مانند شهرت کسب و کار و شناسایی نام شما نیز دارایی هستند.

انواع سیستم های کنترل ممیزی داخلی

دو نوع سیستم حسابرسی داخلی وجود دارد:

  • پیشگیری
  • کارآگاهی

سیستم های پیشگیری برای جلوگیری از بروز مشکلات طراحی شده اند. سیستم های کارآگاهی برای شناسایی مشکلاتی که قبلاً شناسایی شده طراحی شده اند. بهترین سیستم های حسابرسی داخلی هر دو را شامل می شود.

اقدامات پیشگیرانه برای کنترل خسارات ضروری است. اما در صورت بروز مشكل ، سیستم شما نیز باید یك مولفه كارآگاهی داشته باشد. مولفه کارآگاهی مجموعه ای از دستورالعمل ها برای نحوه حل مشکلات است. تشخیص باید در حال انجام باشد زیرا اثبات این است که کنترل های پیشگیرانه به روشی که قرار است انجام دهند عمل می کنند.

یک سیستم کنترل داخلی خوب موارد زیر را انجام می دهد:

  • خطر را کنترل می کند.
  • به طور موثر و کارآمد کار می کند.
  • از منابع ملموس و نامحسوس در برابر ضایعات و سرقت محافظت می کند.
  • از تقلب جلوگیری می کند.
  • فعالانه موضوعات بالقوه را شناسایی می کند و در صورت بروز سریع با آنها واکنش نشان می دهد.
  • گزارش سریع و دقیق ایجاد می کند.
  • پیشرفت در جهت اهداف خود را اندازه گیری می کند.
  • مطابق با تمام قوانین و مقررات مربوط به تجارت شما.

نقاط ضعف کنترل داخلی

اگرچه در وهله اول بهترین اقدام ایجاد یک سیستم کنترل داخلی قوی است ، اما رفع نقاط ضعف در سیستم های کنترل ممیزی داخلی معمولاً بسیار آسان است. اما ابتدا باید بدانید که آنها چیستند. اگر سیستم کنترل داخلی شما هیچ یک از عناصر زیر را نداشته باشد ، کمبود کنترل داخلی دارید:

احساس به وجود امنیت فیزیکی قوی

نقش های کارمندان و مسئولیت های شغلی

وظایف جدا شده کارمندان

تأیید مدیریت یا مالک اینکه چه کسی به طور مداوم چه کاری انجام می دهد و چه زمانی که فعالیت خاصی به تأیید نظارت احتیاج دارد.

امنیت دارایی از جمله اینکه چه کسانی کلید تجارت را دارند ، چه کسی می تواند چه تجهیزات را اداره کند و چه کسی به پول نقد و موجودی دسترسی دارد.

بررسی عملکرد منظم تجارت برای تعادل بودجه ها ، بررسی هدفمندی درآمد و تأیید تحقق اهداف.

یک برنامه بازیابی فاجعه برای اطمینان از پشتیبان گیری از داده ها و محافظت از دارایی ها.

با پرسشنامه و ارزیابی کنترل داخلی آنها شروع کنید. این به شما کمک خواهد کرد که از کجا شروع کنید. سپس برای ساخت سیستم خود از پیاده سازی نشریه پنج کلید کنترل داخلی استفاده کنید. این سند حاوی یک کمک دیداری عالی در قالب یک نمودار جریان تحت عنوان “خلاصه ای از استانداردهای کنترل داخلی” است.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص شناسایی و بر طرف نمودن نقاط ضعف در سیستم کنترل ممیزی داخلی به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *