نقش حسابداران مدیریت

نقش حسابداران مدیریت در حسابداری و گزارشگری پایداری

نقش حسابداران مدیریت در حسابداری و گزارشگری پایداری

در طول سه دهه گذشته، فشارهای ذینفعان خارجی و الزامات هنجاری جدید برای انطباق با مقررات و همچنین ابتکارات مدیران ارائه شده توسط مدیران، ارتباط حسابداری پایدار و گزارشگری را در شرکت‌ها و به طور کلی در جامعه افزایش داده است. به منظور حصول اطمینان از اینکه شیوه‌های پایداری عمیقاً در سازمان‌ها ریشه می‌گیرند و در استراتژی شرکت تعبیه می‌شوند، لازم است که حسابداری و گزارش‌دهی مدیریت، معیارها و ابزارهای پایداری را یکپارچه کند که به مدیران کمک کند معیارهای پایداری را در فرآیند های تصمیم‌گیری خود و در برنامه‌های روزمره سازمانی بگنجانند.

ادبیات به خوبی نشان داده است که یک بازیگر کلیدی برای طراحی و اجرای موثر حسابداری مدیریت و گزارشگری، حسابدار مدیریت است. همچنین ثابت شده است که این رقم برای استفاده واقعی از اطلاعات توسط مدیران، بر فرآیند تصمیم گیری آنها تأثیر می گذارد و برای هدایت نوآوری ها در حسابداری مدیریت و گزارشگری. به طور خاص، تحقیقات نشان داده است که چگونه حسابدار مدیریت برای معرفی اشکال جدید گزارش‌ دهی تجاری داخلی در شرکت حسابداری در اصفهان مانند گزارش سرمایه فکری و در تقویت استفاده از آنها در سازمان‌ها ضروری است. چیوچی نشان داده است که چگونه حسابدار مدیریت در تمرکز مدیران بر سرمایه فکری اساسی بوده است و با تأثیرگذاری بر فرآیند یادگیری آنها، حسابدار مدیریت، شیوه های گزارشگری سرمایه فکری و گنجاندن متغیرهای مرتبط با سرمایه فکری در فرآیندهای تصمیم گیری آنها تاثیر می گزارد.

بررسی ادبیات انجام‌شده در بخش‌های قبلی نشان می‌دهد علی‌رغم تعداد محدود مقالات و توزیع پراکنده آنها در مجلات مختلف، علاقه دانشگاهی به بررسی نقش حسابداران مدیریت در حسابداری و گزارش‌دهی پایدار در حال رشد است. از نظر توزیع جغرافیایی، اقیانوسیه بیشترین منطقه مورد مطالعه است، بنابراین علاقه قوی و نقش مستمر این منطقه در توسعه تحقیقات مربوط به اندازه‌گیری، مدیریت و افشای سرمایه‌ های نامشهود و غیرمالی را تایید می‌کند. به منظور داشتن چشم‌انداز وسیع‌تر، انجام یک تحقیق عمیق‌تر می‌تواند جالب باشد. بررسی ها نشان می‌دهد که تحقیقات تجربی هنوز کمیاب هستند، و به نظر می‌رسد که این تأیید می‌کند که در حالی که ارتباط این زمینه تحقیقاتی شناخته شده است، نیاز به کاوش عمیق‌تر در این موضوع وجود دارد. در این راستا، بررسی ادبیات نشان می‌دهد که دانش ما در مورد نقش حسابداران مدیریت در حسابداری و گزارش‌دهی پایدار در شرکت‌ های خصوصی و سازمان‌ های دولتی محدود است.

بسیاری از مطالعات بر اندازه‌گیری و مدیریت اطلاعات پایداری و بر ارتباط اطلاعات پایداری برای برنامه‌ریزی، کنترل و فرآیند تصمیم‌گیری سازمان‌ها تمرکز دارد. با این حال، کسانی که به طور سنتی عهده دار این وظایف و مسئولیت ها هستند (یعنی حسابداران مدیریت) نسبت به غیرحسابداران کمتر درگیر حسابداری و گزارشگری پایداری هستند. به طور خاص، نقش آنها عمدتاً شامل مدیریت جریان اطلاعات پایداری بین تولیدکنندگان داخلی این اطلاعات و مدیریت ارشد است، نه اینکه واقعاً داده‌های مرتبط را شناسایی کرده و اطلاعات تولید کند. همانطور که توسط برخی از نویسندگان مشاهده شد، این ممکن است به توسعه موقت ابزارهای اندازه گیری و مدیریت، در بخش های خاص، برای رسیدگی به مسائل پایداری نسبت داده شود، با توجه به اینکه سیستم های حسابداری مدیریت سنتی برای ارائه اطلاعات پایداری کافی نیستند.

علاوه بر این، یافته‌های پژوهش ها نشان می‌دهد نه ویژگی‌ های سازمانی شرکتی که حسابداران مدیریت در آن استخدام می‌شوند، و نه صنعتی که این شرکت‌ها به آن تعلق دارند، بر مشارکت محدود آنها در حسابداری و گزارش‌دهی پایدار تأثیر نمی‌گذارند. با وجود تعامل محدود فعلی، انتظار می رود حسابداران مدیریت در آینده بیشتر درگیر حسابداری پایداری و گزارشگری باشند، زیرا آنها کسانی هستند که از شایستگی حسابداری مناسب برای حمایت از انتشار حسابداری پایداری و گزارشگری در سازمان برخوردارند. با این وجود، به نظر می رسد مشارکت بالقوه آینده حسابداران مدیریت نیز مشروط به توانایی آنها در کسب شایستگی ها و مهارت های پایداری باشد. در این زمینه دانشگاه ها می توانند نقش محوری داشته باشند.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص حسابداری پایداری به پیج موسسه آموزش حسابداری اصفهان به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *