اهمیت علائم تجاری

اهمیت علائم تجاری

اهمیت علائم تجاری

علیرغم درک اهمیت نام تجاری توجه کمتری به علائم تجاری شده است، حتی اگر این دارایی‌ های مالکیت معنوی به طور گسترده‌ تری توسط شرکت‌ها از هر نوع در کل اقتصاد استفاده می‌شود. یک ادبیات اقتصادی تجربی رو به رشد در حال ظهور است که کاربرد رو به گسترش علائم تجاری را بررسی می کند و سعی می کند نقش اقتصادی و تأثیر این نوع مالکیت فکری را ارزیابی. به عنوان منبعی برای دیده شدن و شهرت، علائم تجاری به یک دارایی استراتژیک برای شرکت هایی تبدیل می شوند که بر اساس تمایز محصول و وفاداری مشتری رقابت می کنند.

در صورت موفقیت، علائم تجاری با ارزش درک شده برای کاربران مرتبط می شوند و در نتیجه منبع حاشیه های بالاتری برای شرکت هایی هستند که آنها را پر می کنند. هم شرکت های نوآور و هم شرکت های غیر نوآور از علائم تجاری، یکی از اشکال اصلی حقوق مالکیت معنوی استفاده می کنند. کارکرد اقتصادی اولیه علائم تجاری مانند حق ثبت اختراع دادن انگیزه به شرکت ها برای سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه نیست، بلکه نشان دادن کیفیت و حسن نیت، افزایش کارایی با کاهش هزینه های جستجوی مصرف کننده، و حمایت از تلاش های برندسازی شرکت است.

تاثیر علائم تجاری بر رفاه اجتماعی چیست ؟

این سوال باعث شده است که اقتصاددانان نظرات متفاوتی داشته باشند. لندز و پوسنر (1987)، در مقاله پایه‌ریزی خود با عنوان «رویکرد حقوق و اقتصاد»، استدلال می‌کنند که قانون علامت تجاری را می‌توان بر اساس این فرضیه توضیح داد که قانون در تلاش برای ارتقای کارایی اقتصادی است. بحث اصلی این است که علائم تجاری از نظر اقتصادی مفید هستند زیرا آنها به حل مشکل عدم تقارن اطلاعاتی بین فروشندگان و خریداران کمک می کنند. شرکت ها از علائم تجاری استفاده می کنند تا به مصرف کنندگان نشان دهند که محصول دارای کیفیت خاصی است. لندز و پوسنر در حین انتخاب محصولات خود، یک مدل رسمی بر اساس ادغام هزینه های جستجوی مصرف کننده ایجاد می کنند: قیمت کامل کالا هم شامل قیمت پول و هم هزینه های جستجو می شود. سرمایه گذاری شرکت ها در علائم تجاری هزینه های جستجو را کاهش می دهد، به طوری که شرکت می تواند قیمت پولی بالاتری دریافت کند و سود خود را افزایش دهد.

هنگامی که کیفیت متمایز معرفی می شود، این مدل همچنین پیش بینی می کند که سرمایه گذاری علامت تجاری بالاتر با کیفیت بالاتر محصولات همراه است. بنابراین، علائم تجاری به نوعی بهینه اجتماعی می رسند. در بحث گسترده در مورد شایستگی ابزار برندسازی، هزینه ها و منافع اجتماعی به طور کلی به عنوان مفاهیم جهانی درک می شود. یک منطقه می تواند نسبت به سایر مناطق مزیت رقابتی کسب کند در صورتی که شرکت های مستقر در آنجا نیز مزیت رقابتی به دست آورند و ارزش افزوده حاصله بیش از حد متناسب در منطقه حفظ شود.

علائم تجاری و نوآوری: برای تصور اینکه چگونه علائم تجاری می توانند بر نوآوری تأثیر بگذارند وقتی که هم به عنوان حقوق انحصاری و هم به عنوان سیگنال های کیفیت و هدف تلقی شوند، دیویس و دیویس (2011) ماتریس سناریو های را توسعه داده اند. همانطور که از سناریو های زیر مشاهده می شود، علائم تجاری به عنوان حقوق انحصاری می توانند به عنوان مبنای قانونی هم برای موانع ورود ضعیف (یا وجود ندارد) و هم برای موانع ورود قوی عمل کنند. علائم تجاری می توانند از کالا های جدید و غیر جدید محافظت کنند. چهار سناریو وجود دارد:

  1. علامت تجاری هم از اختراعی که جدید است و هم به عنوان یک مانع ورود موثر است محافظت می کند.
  2. اختراع علامت تجاری از محصولی محافظت می کند که جدید است.
  3. علامت تجاری از محصولی محافظت می کند که غیر جدید است، اما به عنوان یک مانع ورود موثر است.
  4. علامت تجاری هم از محصولی محافظت می کند که جدید نیست و هم به عنوان مانع ورود بی اثر است.

علائم تجاری و عملکرد شرکت: برخی از مطالعات تجربی که تأثیر علائم تجاری و عملکرد شرکت را اندازه گیری می کنند به شرح زیر است: گرین هالگ و راجرز (2007) در مطالعه خود یک همبستگی مثبت بین ثبت علائم تجاری و نوآوری محصول، بهره وری و بهره وری شرکت ها پیدا کردند. مطالعه آنها بر روی نمونه ای از شرکت ها در انگلستان انجام شد که در دوره 1996-2000 علائم تجاری را در انگلستان و اتحادیه اروپا به ثبت رسانده اند. آنها به عنوان متغیر وابسته از Q Tobin استفاده می کنند، با توجه به اینکه ارزش بازار شرکت منعکس کننده انتظارات سودآوری آتی نسبت به دارایی های نامشهود است.

این مطالعه شواهدی را نشان داد که بین شرکت‌هایی که علامت تجاری ثبت کرده‌اند و شرکت‌هایی که ثبت نکرده‌اند، تفاوت‌های قوی وجود دارد. همین فرضیه‌ها توسط هلمرز و راجرز (2008)، در مطالعه آنها در مورد بقای شرکت‌های کوچک، متوسط ​​و نوپا در بریتانیا تأیید شده است. نتایج تجزیه و تحلیل آنها این است که شرکت هایی که از علائم تجاری قوی استفاده می کنند شانس زیادی برای بقا دارند. مطالعه دیگری (گریفیث و همکاران، 2005) که سود نمونه‌ای از شرکت‌ های استرالیایی را تجزیه و تحلیل می‌کند، نویسندگان ثابت کرده‌اند که وجود حق ثبت اختراع و سپس علائم تجاری در سبد مالکیت فکری رابطه مثبتی با فروش دارد. کراسنیکوف، میشرا، و اوروزکو، (2009) در دوره 1995-2005، تجزیه و تحلیلی را بر روی نمونه ای از شرکت های آمریکایی انجام دادند و به دنبال ارتباط بین ثبت علامت تجاری و عملکرد مالی آنها بودند. تجزیه و تحلیل نشان می دهد که یک همبستگی قوی بین علائم تجاری و جریان نقدی Tobin “Q، ارزش سهام و متغیر جریان نقدی وجود دارد.

علائم تجاری و اندازه شرکت: حتی اگر بتوان استدلال کرد که علائم تجاری آسان‌تر و ارزان‌تر از پتنت‌ها هستند، مطالعات اقتصادسنجی کمی وجود دارد که از داده‌های علامت تجاری برای تجزیه و تحلیل مستقیم ویژگی‌ های شرکت‌ها و به‌ویژه اندازه شرکت به‌عنوان عامل تعیین‌کننده برای استفاده از علائم تجاری استفاده می‌کند. یک تمرین توصیفی انجام شده در شرکت‌ های نروژی، سرنخ‌هایی در مورد احتمال استفاده SMEها از علائم تجاری به دست می‌دهد. جمع آوری چندین هزار متقاضی، از جمله شرکت های خرد و SME ها (Iversen, 2003) تاکید می کند که کمتر از 30٪ از کوچکترین شرکت های شناسایی شده در دو یا چند برنامه کاربردی علامت تجاری درگیر هستند در حالی که این درصد برای شرکت های بزرگ به 90٪ افزایش می یابد. این تجزیه و تحلیل تقریبی یک همبستگی مثبت بین اندازه و تعداد برنامه های کاربردی علامت تجاری را نشان می دهد. (Mamede & Fernandes، 2011) مطالعه ای را در پرتغال انجام دادند، نتایج رگرسیون آنها تا حد زیادی این تصور را تایید کرد.

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص اهمیت علائم تجاری به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *