اهمیت مالیات در کشور

اهمیت مالیات در کشور

اهمیت مالیات در کشور

از قرن ها قبل مالیات منبع اصلی درآمد ایالت های سراسر جهان بوده است و جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. این کشور دارای سیستم مالیاتی ساختاری است که هم مالیات مترقی و هم متناسب را براساس درآمد و سایر عوامل به کار می گیرد و توسط دولت تعیین می شود. پول دریافتی توسط دولت به عنوان درآمد مالیاتی شناخته می شود و می تواند برای طیف وسیعی از اهداف مانند توسعه زیرساخت ها به صورت جاده ها ، راه آهن ، پل ها ، سدها و غیره ، بهداشت و درمان و آموزش عمومی ، خدمات دفاعی و مدنی و … استفاده شود. کمک به دولت در تحقق اهداف توسعه خود مهم ترین اهمیت مالیات است. اداره امور مالیاتی یکی از عالی ترین مقام مالیاتی کشور است به سازمانی اطلاق می شود که مسئول دریافت، محاسبه و صحت سنجی مسائل مالیاتی در جامعه چه در سطح فردی، چه سازمانی و چه بین سازمانی اقدام به جمع آوری مالیات می نماید.

انواع مالیات: مالیات را می توان به طور گسترده ای بر اساس نحوه اجرای آن به دو دسته تقسیم کرد:

مالیات های مستقیم: این مالیات ها از افراد یا سازمان ها گرفته می شود و شامل مالیات بر درآمد (شرکتی و شخصی) ، مالیات بر دارایی ، مالیات بر سود سرمایه ، مالیات مستحق ، مالیات کشاورزی و همچنین مالیات بر دارایی است. آنها مستقیماً به دولت ها پرداخت می شوند و بخش قابل توجهی از درآمد جمع شده را نشان می دهند كه این اهمیت اساسی مالیات های این نوع است. کلیه نهاد های دارای درآمد بالاتر از محدودیت های معاف از مالیات ملزم به پرداخت مالیات بر درآمد هستند. نرخ مالیات نیز بر اساس ثروت نسبی و درآمد مودیان تعیین می شود.

مالیات های غیرمستقیم: این مالیات ها به طور غیرمستقیم از طرف دولت وصول می شوند و هزینه استفاده یا خرید کالا و خدمات از آنها گرفته می شود. هزینه آنها توسط مصرف کنندگان به ارائه دهندگان خدمات پرداخت می شود که پس از آن مجبورند همان مقدار را به دولت یا ارگان های محلی پرداخت کنند. این سیستم قبلاً شامل مجموعه وسیعی از مالیات از جمله مالیات بر ارزش افزوده ، مالیات غیر مستقیم ، هزینه های گمرکی ، مالیات خدمات و مالیات فروش بود.

طبق قوانین مالیات، مالیات بر درآمد فردی توسط کارفرمایان از حقوق کارمندان کسر می شود و به دولت پرداخت می شود. یکی از دلایل فرار عمدی یا ناخواسته برخی از مالیات ، عدم آگاهی کافی از قوانین مالیات است. خصوصاً برخی از افراد مشهور که مبالغ هنگفتی کسب می کنند و طرفداران زیادی دارند ، باید به اهمیت پرداخت مالیات معقول پی ببرند و هرگز از مالیات فرار نکنند. پرداخت مالیات می تواند نقش مهمی در توسعه هر کشوری داشته باشد. در کشور های پیشرفته اغلب درآمد کشورها از مالیات تاکین می شوند و دولت ها هم در قبال دریافت مالیات خدمات بسیار مناسبی به مردم ارائه می دهند و این رونق و توسعه اقتصادی دوباره منجر به افزایش درآمد عموم مردم می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *