تأثیر پرداخت مالیات بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط

تأثیر پرداخت مالیات بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط

تأثیر پرداخت مالیات بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط

مالیات نقش مهمی در توسعه هر اقتصاد و همچنین رشد شرکت های کوچک و متوسط ​​(SMEs) ایفا می کند. در کشوری با سطح توسعه متوسط رو به بالا ​​مانند ایران ، نقش شرکت های کوچک و متوسط ​​در پیشبرد برنامه توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور بسیار مهم است. بنابراین ، همسویی سیستم مالیاتی با نیازهای رشد ویژه SME می تواند یک دستور کار مهم برای سیاست گذاران تلقی شود. مالیات هزینه ای است که توسط یک کشور یا ایالت از شهروندان اخذ می شود. مالیات یک پرداخت اجباری است که کشور بر شهروندان ، شرکت ها و سازمان های خود نه به عنوان جریمه هرگونه تخلف یا مبادله فوری کالاها بلکه به عنوان درآمد برای تأمین هزینه های دولت مجاز می داند. سه بخش عمده مالیاتی عبارتند از ؛

  1. بخش درآمدهای مالیاتی داخلی
  2. بخش گمرک
  3. بخش خدمات پشتیبانی.

بخش درآمد های مالیاتی داخلی عملیات مالی خدمات درآمد داخلی و خدمات مالیات بر ارزش افزوده را ترکیب می کند. بخش گمرک مسئول عملیات عملکرد مجموعه ای از عوارض گمرکی و عوارض و وظایف پیشگیرانه در مرزهای کشور است در حالی که بخش خدمات پشتیبانی تلفیقی از خدمات پشتیبانی سه آژانس و مسئول خدمات مانند امور مالی و اداری ، املاک و خدمات عمومی و فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

آتاوودی و اوجکا (2012) توضیح دادند که انتخاب سیاست مالیاتی برای استفاده بستگی به استفاده از یک یا دو گروه ابزار دارد. اولین مورد استفاده از ترجیحات مالیاتی ویژه و سایر انگیزه ها برای حمایت از راه اندازی و رشد شرکت های کوچک است. این مشوق ها شامل کاهش نرخ مالیات بر درآمد شرکت ، معافیت های مالیاتی ویژه یا تعطیلات مالیاتی است و برای مشاغل کوچک تخفیف می دهد. دلیل اصلی همه اینها افزایش موثر درآمد از طریق اقدامات متناسب با شرایط و ظرفیت اداری یک کشور است. کشورهای در حال توسعه مانند غنا معمولاً از نظر افزایش درآمد داخلی برای توسعه دچار مشکل هستند.

به منظور حل این مسئله ، دانشمندان در میان دیگران بحث کرده اند که گسترش مالیات راه در پیش رو است. این امر به دلیل فوریت ایجاد زیرساخت ها ، ایجاد شغل و کاهش بیکاری ، گسترش بخش های مولد اقتصاد و افزایش قابل توجه درآمد های عمومی از بخش های غیر نفتی است. با این روند ، سیاست های مالیاتی به منظور آوردن همه بزرگسالان مشمول مالیات است. در گروه مالیاتی با درجه فارغ التحصیلی که باید اطمینان حاصل کند که افراد مرفه سهم خود را پرداخت می کنند در حالی که به افراد کم درآمد مشوق های پس انداز داده می شود. یک سیستم اداری و مالیاتی موثر و کارآمد باید برای رفاه هر کشور ضروری باشد.

به نظر می رسد مطابقت مالیاتی یک موضوع پیچیده برای تعریف است (مارتی ، 2010). به زبان ساده ، رعایت مالیات را می توان به عنوان انجام کلیه تعهدات مالیاتی که توسط قانون به طور آزاد و کامل تعیین شده است ، تعریف کرد. مشخص شده است که بارهای نظارتی بیش از حد بر دوش شرکت های کوچک و متوسط ​​می افتد. ماهیت و اندازه شرکت های کوچک و متوسط ​​موضوع رعایت مالیات را از اهمیت ویژه ای برخوردار می سازد. به ویژه اینکه اکثر شرکت های کوچک و متوسط ​​به منابع محدود و تخصص کافی برای رعایت مقررات متنوع و پیچیده دسترسی ندارند. هزينه هاي انطباق بالا مي تواند منجر به اجتناب از ماليات (فرار مالیاتی) ، تقلب مالياتي و جلوگيري از سرمايه گذاري از طريق كاهش رقابت پذيري كشور از نظر جذابيت مالياتي شود. مسئله عدم رعايت ماليات نيز وجود دارد و اين مي تواند به صورت از: عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در دوره مورد نیاز یا عدم تسلیم کل اظهارنامه مالیاتی ، دست کم گرفتن درآمد ، افزایش بیش از حد کسرها ، عدم پرداخت مالیات های تعیین شده تا سر رسید شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *