تأثیر گزارشات حسابرسی بر محتوای اطلاعات مالی

تأثیر گزارشات حسابرسی بر محتوای اطلاعات مالی

تأثیر گزارشات حسابرسی بر محتوای اطلاعات مالی

وجود اطلاعات مالی واضح و قابل اطمینان که محصول یک سیستم گزارشگری جامع است و به عنوان عناصر اصلی ارزیابی وضعیت و عملکرد یک شرکت و تصمیم گیری در مورد بورس اوراق بهادار منتشر شده توسط آن در نظر گرفته می شود. در جوامع حرفه ای اخیر ، از دیدگاه کاربران ، اطلاعات معتبری در نظر گرفته می شود که یک سازمان مستقل در مورد روند گزارش شرکت و در مرکز ثقل این فرایند ، یعنی برای نظارت بر صورت های مالی ، اطلاعاتی معتبر دارد. نمونه ای از این گونه سازمان های مستقل موسسات حسابرسی هستند که عمدتاً در واحد های تجاری ، ساختار کنترل داخلی واحد گزارشگری و محصول نهایی سیستم کنترل داخلی ، صورت های مالی مورد بررسی و نظارت قرار می گیرند.

از سوی دیگر ، در دنیای تجاری ، معاملات و رویداد های اقتصادی از طریق جمع آوری شواهد توسط حسابداران مستند شده و در حساب ها ثبت می شود. نتایج معاملات و رویداد های اقتصادی در خارج از حساب های استخراج شده و در چارچوب گزارش های مالی در اختیار اشخاص علاقه مند است. با این حال ، اطلاعات مغرضانه ، گمراه کننده ، بی ربط یا ناقص ممکن است باعث تصمیم گیری اشتباه شود. پیچیدگی مسائل اقتصادی و فرایند تبدیل آنها به اطلاعات نیز باعث بروز خطاهایی در پردازش اطلاعات می شود و در نتیجه تشخیص کیفیت گزارشات ارائه شده برای کاربران گزارش ها را با مشکل مواجه می کند.

از سوی دیگر ، تضاد منافع بین تولیدکنندگان صورت های مالی و استفاده کنندگان از آنها باعث نگرانی کاربران می شود. علاوه بر این ، عدم دسترسی مستقیم کاربران و فاصله آنها با تولیدکنندگان اطلاعات باعث عدم قطعیت و ابهام کاربران گزارشات مالی به آنها می شود. در این شرایط ، کیفیت حسابرسی بر اساس نیاز های فوق شکل می گیرد و ابزاری است برای تردید و ابهام در گزارشگری مالی با تأیید کیفیت آنها. لازم به ذکر است که در برخی شرایط در محیط گزارش ، اجازه ارزیابی مستقیم کیفیت داده ها توسط کاربران بسیار دشوار است. با وجود این شرایط ، ارزیابی غیر مستقیم کیفیت اطلاعات بسیار ضروری است. این وضعیتی است که نیاز به حسابرسی توسط حسابرسان مستقل و اظهار نظر توجیه می شود ، می تواند به دلیل تضاد منافع، پیامد های مهم اقتصادی ، پیچیدگی و عدم دسترسی مستقیم باشد. حسابرسان اطلاعات مالی ارائه شده را تأیید می کنند و کاربران می توانند مطمئن باشند که استفاده از اطلاعات از کیفیت خوبی برخوردار است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *