تاثیر استاندارد های بین المللی بر کیفیت گزارشگری مالی

تاثیر استاندارد های بین المللی بر کیفیت گزارشگری مالی

تاثیر استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی بر کیفیت گزارشگری مالی

تصمیم برای تصویب استاندارد های بین المللی گزارشگری مالی (IFRS) در سطح ملی عمدتا یک تصمیم اقتصادی است ، زیرا تصویب IFRS منجر به افزایش شفافیت ، کیفیت و قابلیت مقایسه می شود. ویژگی هایی که برای حمایت از تجارت بین المللی و گسترش جهانی شدن مطلوب است. با این حال ، شواهد تجربی کمی برای تأیید این دیدگاه وجود دارد ، زیرا تحقیقات موجود نتایج متناقضی را ارائه می دهد. اکتشاف در پذیرش IFRS ، در بیشتر موارد ، فاقد هرگونه مبنای نظری بوده است و اغلب در سطح شرکت ها انجام شده است و در سطح ملی تحقیقات کمی انجام شده است.

حرکت به سمت الزام به پذیرش استاندارد های گزارشگری مالی بین المللی (IFRS) گسترده ترین اصلاح مالی جهانی در تاریخ حسابداری محسوب می شود. فرض این استانداردها بهبود شفافیت و قابلیت اطمینان صورت های مالی در سراسر جهان و تسهیل سرمایه گذاری های فرامرزی است. در نتیجه این بعد جهانی ، تعیین پیامد های اقتصادی استاندارد های حسابداری به عنوان بخشی از اصلاحات نظارتی مالی ، چالش برانگیزتر و مهمتر است زیرا کشور های بیشتری با سطوح مختلف توسعه از IFRS استفاده می کنند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد استاندارد های حسابداری نقش محدودی در تعیین کیفیت گزارشات تحت نظارت دارند و استفاده از استاندارد های حسابداری شامل قضاوت وسیع و استفاده از اطلاعات خصوصی است.

استاندارد های گزارشگری مالی بین المللی

بنابراین، استاندارد های بین المللی برای تهیه گزارش های مالی (مانند سایر مجموعه های استاندارد های حسابداری) اطلاعات زیادی را در اختیار مدیران قرار می دهد که استفاده از آنها بستگی به ویژگی های شرکت (گزارش مشوق ها و ویژگی های عملیاتی) و نهاد های حقوقی ملی دارد. با توجه به اهمیت گزارش های مالی بین المللی ، در پایان سال 2012 ، 106 کشور سیاست مطابقت با این استانداردها را اتخاذ کردند، جایی که پذیرش ضروری بود و نمی توان آن را نادیده گرفت. در سطح بین المللی ، در سال 2002 ، اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن شرکت های ثبت شده در کشور های اتحادیه اروپا باید از 1 ژانویه 2005 صورت های مالی خود را بر اساس IFRS تهیه کنند.

در ایالات متحده آمریکا ، پیشنهادی برای نقشه راه اجرای IFRS در سال 2014 همچنین به کمیسیون های اوراق بهادار سازمان بین المللی توصیه کرد که استاندارد های گزارشگری مالی بین المللی را برای امکان معاملات اوراق بهادار فرامرزی برای منافع عمومی به کار گیرند. استاندارد های بین المللی حسابداری قصد دارند استانداردهای با کیفیت بالا و مبتنی بر اصول (برای جایگزینی استانداردهای مبتنی بر قوانین) برای گزارشگری مالی ایجاد کنند. این شامل مراحل حذف گزینه های مجاز حسابداری و نیاز به اندازه گیری های حسابداری است که وضعیت و عملکرد اقتصادی یک شرکت را بهتر منعکس می کند.

مطابق تحقیقات اخیر محدود کردن گزینه های حسابداری می تواند اختیار مدیران را برای تعیین مبالغ حسابداری کاهش دهد. نتیجه باید بیشتر منعکس کننده شرایط اقتصادی واقعی یک شرکت باشد. با این وجود ، آنها اذعان می کنند که پیش بینی ممکن است در مواردی که استاندارد های بین المللی از کیفیت پایین تری نسبت به استاندارد های داخلی برخوردار است ، معتبر نباشد و “انعطاف پذیری ذاتی استانداردهای مبتنی بر اصول می تواند فرصتی عالی برای  کشورها ایجاد کند. به این دلایل ، آنها استدلال می کنند که تأثیر IFRS بر کیفیت حسابداری به شواهد تجربی بستگی دارد.

ایجاد IFRS یکی از چالش برانگیزترین تغییرات در چارچوب حسابداری در سطح جهان است. محتوای IFRS برای دهه ها مورد بحث و جدل بین محققان بوده است ، به ویژه در مورد حسابداری هزینه های تاریخی و اندازه گیری ارزش منصفانه استفاده از IFRS نیاز به بررسی اینکه آیا اطلاعات مالی IFRS تاثیری بر واریانس قیمت سهام دارد را افزایش داده است. تا کنون ، اهمیت تصویب IFRS در مورد اطلاعات مالی در کشور مورد توجه قرار نگرفته است.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *