حسابداری تعهدی چیست

حسابداری تعهدی چیست

حسابداری تعهدی چیست ؟

حسابداری تعهدی درآمد و هزینه ها را در همان دوره حسابداری که شرکت فعالیت تجاری ایجاد کرده است ثبت می کند، صرف نظر از اینکه  آیا پول نقد هنوز رد و بدل شده است یا نه.

درک حسابداری تعهدی

در خدمات حسابداری ، حسابدار تعهدی معاملات تجاری را در دفتر شرکت هنگام وقوع ثبت می کند، حتی پول نقد مربوطه ممکن است تا دیرتر در تجارت یا خارج از آن جریان نداشته باشد. درآمد همانطور که به دست می آید ثبت می شود و هزینه ها هنگام تحقق ثبت می شوند.

حسابداری تعهدی با حسابداری نقدی متفاوت است، که فقط در صورت تغییر وجه نقد معاملات را ثبت می کند. حسابداری نقدی راهی برای ردیابی موجودی کالا ، فروش اعتباری یا خریدهای علی الحساب ارائه نمی دهد.

بیشتر شرکت ها از روش حسابداری تعهدی استفاده می کنند زیرا این روش تصویر دقیق تری از سودآوری یک کسب و کار در یک دوره حسابداری خاص از فعالیت های تجاری آن ارائه می دهد. سرمایه گذاران می توانند از طریق حسابداری تعهدی در صورتهای مالی خود ، نگاه اجمالی به امور روزمره شرکت داشته باشند

حسابداری تعهدی بیشتر شبیه یک دفترچه یادداشت تجاری است تا یک برگه حساب … حسابداری نقدی با ثبت سوابق واریز و برداشت کارت بدهی تفاوت چندانی ندارد. اما حسابداری تعهدی هر حرکتی را که یک کسب و کار انجام می دهد ، ردیابی می کند ، حتی اگر هیچ وجهی مبادله نشود. اگر دفترچه ای از بدهی ها ، فروش های اعتباری و وضعیت موجودی کالا در کل چرخه تجارت را بیان کند ، دفتر کل یک شرکت تصویر دقیق تری را ارائه می دهد.

اگر از حسابداری تعهدی استفاده کنید و کالایی را به صورت اعتباری بفروشید، در دفتر روزنامه  شما تاریخ معامله به عنوان تاریخ فروش ثبت می شود، نه زمانی که برای محصول پرداخت می کنید. این ورودی به عنوان یک دارایی فعلی ذکر می شود ، حتی اگر مشتری شما هنوز به شما بدهکار باشد. به همین ترتیب ، اگر لوازم خود را به صورت اعتباری خریداری کرده اید ، هزینه را در تاریخی که لوازم را خریداری کرده اید ، ثبت می کنید نه تاریخی که برای آنها پرداخت کرده اید.

حسابداری تعهدی

اصول حسابداری تعهدی چیست؟

اصل شناسایی درآمد بیان می کند که درآمد به عنوان درآمد خود شناخته می شود نه هنگام دریافت پول نقد. اصل تطبیق حسابداری تصریح می کند که درآمد تولید شده – و هزینه های انجام شده برای ایجاد این درآمد – باید در همان دوره حسابداری شناسایی شود.

اصل تعهدی می گوید شما باید تمام معاملات تجاری را در دوره زمانی که اتفاق می افتد ، ثبت کنید ، نه زمانی که معاملات نقدی مربوط به آنها انجام می شود.

موجودی انبار و حسابداری تعهدی

مشاغلي كه موجودي انبار خود را نگهداري مي كنند يا به صورت اعتباري خريد و فروش مي كنند معمولاً از روش تعهد براي پيگيري دارايي ها و بدهي هاي خود استفاده مي كنند. حسابداری تعهدی نسبت به روش نقدی تصویر دقیق تری از سودآوری کلی یک کسب و کار ارائه می دهد زیرا با درآمد و هزینه های مربوط به آنها در همان دوره حسابداری مطابقت دارد. سرمایه گذاران می توانند با بررسی سوابق مالی شرکت ، از طریق فعالیت تجاری آن در دوره های مختلف حسابداری ، به سودآوری آن پی ببرند.

اقلام تعهدی چیست؟

اقلام تعهدی یک معامله ثبت شده منفرد است که نشان دهنده  درآمد کسب شده یا هزینه انجام شده است، آیا پول نقد درگیر است یا نه. اقلام تعهدی میزان درآمد خالص شرکت را در صورت سود و زیان ترازنامه در یک دوره معین گزارش می کند.

نمونه هایی از اقلام تعهدی در حسابداری ، درآمد تعهدی عبارتند از:

 مانند حساب های دریافتنی (پول بابت فروش اعتباری به شما بدهکار است) و سود متعلق (سودی که برای دوره ای کسب کرده اید که بانک هنوز به شما پرداخت نکرده است).

 هزینه های تعهدی هزینه هایی است که شما هنوز پرداخت نکرده اید، مانند حساب های قابل پرداخت (پولی که برای خریدهای خود به صورت اعتباری مدیون هستید) و مالیات تعهدی (مالیاتی که به شما بدهکار است).

معوقات معاملات ثبت شده در یک دوره حسابداری است که تا دوره حسابداری بعدی کسب نمی شود. تعویق نیز می تواند درآمد یا هزینه باشد. درآمد معوق زمانی است که مشتری قبل از انجام خدماتی مانند یک نگهدارنده به شما پول پرداخت کند. هزینه های معوق می تواند مواردی مانند اجاره یا حق بیمه باشد که ماه های آینده را پوشش می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *