راهنمای SME برای انجام تجارت در ایران

راهنمای SME برای انجام تجارت در ایران

راهنمای SME برای انجام تجارت در ایران

ایران علیرغم چالش هایش، نقاط قوت زیادی برای شرکت های کوچک و متوسط اروپایی دارد.

فرصت ها: اندازه بازار، جمعیت شناسی، نرخ بالای شهرنشینی، طبقه متوسط تحصیل کرده، نیروی کار جوان، ذائقه برندهای بین المللی.

چالش ها: عوارض بالا، کاهش ارزش پول، انزوا از سیستم های پرداخت بین المللی.

بر اساس گزارش بانک جهانی (WB) ایران با سهم 0.53 درصدی از اقتصاد جهانی، با تولید ناخالص داخلی بالاتر از نروژ، امارات متحده عربی، آفریقای جنوبی، سنگاپور، مالزی و فنلاند در بین اقتصاد های برتر جهان بیست و هفتم است. ایران دومین کشور بزرگ خاورمیانه پس از عربستان سعودی و هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان است. بانک جهانی ایران را «یک کشور در حال توسعه با درآمد متوسط ​​بالا» توصیف می کند. تولید ناخالص داخلی سرانه در ایران در سال 2017 برابر با 12355.51 یورو بود که بر اساس برابری قدرت خرید (PPP) برابر با 82 درصد از میانگین جهانی تعدیل شد.

با این سطح از درآمد، معمولاً انتظار می‌رود که مخارج مصرف‌کننده به شدت رشد کند، که ناشی از تمایل به کیفیت، راحتی و انتخاب بهتر است. این امر معمولاً از انتقال از خرده فروشی سنتی به مدرن و همچنین رشد شدید تقاضا برای محصولاتی مانند غذا های فرآوری شده و محصولات مراقبت شخصی و خدماتی مانند فست فود، غذاخوری بیرون حمایت می کند. با این حال، قدرت خرید بسیاری از ایرانیان در سال های اخیر به دلیل تشدید تحریم ها، تورم بالا، کاهش ارزش ریال و افزایش شدید قیمت کالاهای وارداتی تحت فشار قرار گرفت.

برخی چالش‌ها از جمله پرداخت‌ها و بازاری که از تحریم‌ های بین‌المللی طولانی مدت رنج می‌برد، همراه با سطح بالای حمایت‌گرایی، شفافیت پایین و سیاست دولت در جهت خودکفایی و همچنین کاهش ارزش ریالی پول محلی، جذابیت ورود به بازار را برای اروپا کم کرده است. شرکت هایی از جمله شرکت های کوچک و متوسط ​​اروپایی به طور کلی، فضای کسب و کار در ایران با چالش هایی مواجه است، اگرچه ابتکارات نظارتی متعددی برای بهبود وضعیت ارائه شده است. مقامات محلی یک “فروشگاه یکپارچه” برای مشاغل ایجاد کرده اند که باید رویه های اداری ساده تر را امکان پذیر کند. جامعه ایران 75.5 درصد شهرنشین است. سن متوسط ​​برای جمعیت 80 میلیونی + 32 سال است.

شهرنشینان جوان از روند های بین المللی پیروی می کنند که منجر به تحول در الگوهای مصرف می شود. با وجود برخی تحریم‌های بین‌المللی، بیشتر تجارت مصرف‌کننده با ایران مجاز است. موانع تجارت شامل محدودیت در معاملات مالی، تعرفه های بالای واردات، تکه تکه شدن بخش خرده فروشی و کاهش قدرت مصرف کننده (کاهش ارزش پول) است.

افزایش تجارت می تواند به ایران در دستیابی به اهداف توسعه ای خود کمک کند زیرا فرصت های زیادی در بخش های مختلف در بازار وجود دارد. به طور کلی، فضای کسب و کار در ایران با چالش هایی مواجه است، اگرچه ابتکارات نظارتی متعددی برای بهبود وضعیت ارائه شده است. مقامات محلی یک “فروشگاه یکپارچه” برای مشاغل ایجاد کرده اند که باید رویه های اداری ساده تر را امکان پذیر کند. از طرفی زیرساخت‌ های توسعه نیافته، نیازمندی به فناوری‌ های جدید، صنایع بزرگی که نیاز به سرمایه‌گذاری و نوسازی دارند، نیاز به همکاری و سرمایه‌گذاری دارند. کشور های اروپایی همواره در رتبه اول شرکای تجاری ایران قرار داشته اند. ایران سومین ذخایر اثبات شده گاز و ذخایر نفتی جهان را دارد. سایر واردات به اروپا شامل مواد شیمیایی، پلاستیک و میوه است. صادرات از اروپا به ایران شامل ماشین آلات، غلات، آهن و فولاد و مواد شیمیایی است.

شرکت‌ های اروپایی منابع اصلی فناوری و سرمایه‌گذاری خواهند بود، اما می‌توانند در توسعه فرصت‌ها و کالاهای منطقه‌ای شریک شوند. قبل از شیوع کووید-19، صنعت گردشگری تا سال 2025 به 7.8 درصد از تولید ناخالص داخلی رشد می‌کرد و فرصت‌ های زیادی را برای شرکت‌ های اروپایی فعال در صنعت گردشگری و مهمان‌نوازی فراهم می‌کرد تا در خدمات هتلینگ، پذیرایی و گردشگری به کسانی که مایل به سفر هستند کمک کنند. در ایران اگرچه صنعت مصرف از اهمیت بالایی برخوردار است، اما اروپا همواره ماشین آلات، محصولات غذایی، داروها، مواد شیمیایی، خودرو و قطعات را در اختیار ایران قرار داده است. مدارک و استانداردهای مورد نیاز مربوط به کالاهای تعیین شده برای ورود به اتحادیه اروپا در زیر عناوین زیر دسته بندی شده است:

  • ایمنی غذا و خوراک
  • بهداشت دام
  • سلامت گیاه
  • سلامت عمومی
  • ایمنی محصول
  • استاندارد سازی فنی
  • بسته بندی

جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص انجام بیزینس در ایران، به طور کلی راهنمای SME برای انجام تجارت در ایران به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *