چگونه در ایران کسب و کار کنیم

چگونه در ایران کسب و کار کنیم

چگونه در ایران کسب و کار کنیم – با موفقیت

بر اساس این توافق تاریخی، تحریم‌ های سازمان ملل، ایالات متحده و اتحادیه اروپا که سال‌ها ایران را فلج کرده بود، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اجرای اقدامات توافق شده مرتبط هسته‌ای را تأیید کرد، کاهش خواهند یافت. ایران تنها اقتصاد قابل توجهی است که از تجارت بین‌المللی در دنیایی که روز به روز جهانی‌تر می‌شود دور مانده است که نشان دهنده یک فرصت رشد فریبنده برای شرکت‌های چندملیتی است. در عرض یک ماه پس از امضای برجام، قیمت هتل‌ ها افزایش یافت و بریتانیا اعلام کرد سفارت خود را در تهران بازگشایی می‌کند. اخیرا این اشتیاق جامعه تجاری جهانی نسبت به ایران به خوبی پایه ریزی شده است زیرا این کشور دلایل قانع کننده ای برای انجام تجارت ارائه می دهد. اصول اولیه آن به وضوح یک غول خفته را نشان می دهد، اما این اصول اولیه ایران را به یک مقصد تجاری وسوسه انگیز تبدیل می کند. قطعا شرکت‌های خارجی، ایران را برای کالاها، فناوری و تخصص خود هدفی ارزشمند خواهند یافت.

ایران مکانی چالش برانگیز برای انجام کسب و کار

با همه این نکات مثبت، ایران در اتاق‌ های هیئت مدیره بسیاری از شرکت‌ های چند ملیتی مورد بحث است، اما در عین حال مکان آسانی برای تجارت نیست و شرکت‌ های خارجی باید با دقت قدم بردارند. علیرغم چشم انداز امیدوارکننده، ایران هنوز یک اقتصاد رو به رکود است که گرفتار عدم اطمینان است. شرکت های خارجی نیاز به ایجاد استراتژی برای مقابله با بستر و فرهنگ منحصر به فرد تجاری ایران دارند. دولت ایران می‌داند که خارجی‌ها در مورد انجام تجارت در ایران نگران هستند و بر خصوصی‌سازی و اصلاحات اقتصادی تأکید می‌کنند برخی کارشناسان معتقدند که این مهم‌تر از لغو تحریم‌ها است و مشتاقانه اصلاحات اقتصادی بیشتری را پیش‌بینی می‌کنند.

اقتصاد شکننده: اگرچه اقتصاد ایران در حالی که با تحریم‌ های بین‌المللی (با امتیازات قوی در پس‌انداز ملی و بدهی‌ های دولتی و تلاش‌های جدی برای تقویت صادرات غیرنفتی) اندازه قابل‌توجهی دارد و به طرز چشمگیری انعطاف‌پذیر است، اما همچنان شکننده است و بازیگران خارجی را محتاط می‌کند. زمینه اقتصادی ناپایدار ایران، عمدتاً به دلیل تحریم ها، عدم اطمینان در مورد در دسترس بودن نیروی کار، ابتکارات نظارتی که بر معاملات تجاری و تضمین قراردادهای دولتی تأثیر می گذارد، ایجاد می کند و کشور را به طور کلی در برابر شوک های جهانی آسیب پذیرتر می کند.

زمینه کسب و کار: فعالیت در بخش تجاری ایران نیز لزوما ساده نیست. ایران معمولاً در پایین ترین شاخص های مختلف مانند سهولت انجام کسب و کار، رقابت جهانی و آمادگی شبکه D قرار می گیرد. اگرچه ایران در برخی ابعاد امتیاز خوبی کسب می کند، اما نمی توان نادیده گرفت که انجام تجارت در آنجا چالش های خود را دارد. در گذشته مالیات ها غیر شفاف بود. این کشور را در رتبه 123 (از 189) در پرداخت مالیات در شاخص سهولت انجام کسب و کار قرار داد، امتیازی که به ویژه به دلیل ساختار پیچیده مالیاتی و مقدار زمان صرف شده برای تشکیل پرونده است. شرکت های خارجی با مقررات استخدام محلی با مشکلات مشابهی مواجه خواهند شد. قوانین سختگیرانه کار بسیار کارمند پسند است و گزینه های محدودی برای اخراج کارکنان ارائه می دهد. یک مانع دیگر، مقدار زیاد تشریفات اداری است. ایران یک کشور بسیار متمرکز است که دولت آن را تنظیم می کند (نزدیک به) همه فعالیت ها.

فرهنگ کسب و کار: فرهنگ تجارت ایران با تمرکز و اجماع در سطح مدیریت ارشد مشخص می شود. تفویض مسئولیت به سطوح پایین به ندرت اتفاق می افتد و مدیریت ارشد در اکثر تصمیمات دخیل است. هنگامی که مسائل به سطح ارشد رسید، قبل از امضای هر چیزی باید با هیئت ها، اعضا و کمیته های مختلف مشورت شود. چنین فرآیند های کوتاه مدت پیامد های آشکاری برای سرعت تصمیم گیری دارند. مرز های بین روابط شخصی، جامعه و تجارت معمولاً مبهم است. جهت کسب هرگونه اطلاعات تخصصی و نیز مشاوره در خصوص چگونه در ایران کسب و کار کنیم به پیج شرکت حسابداری بهین تراز به آدرس (behintarazco@) مراجعه نموده و به دایرکت پیام دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *