سرمایه در گردش چیست

سرمایه در گردش چیست

سرمایه در گردش چیست ؟

سرمایه در گردش عبارت است از مقدار لازم منابع یک شرکت یا موسسه مالی برای انجام عادی عملیات خود. یعنی دارایی هایی که یک شرکت بتواند وظایف و فعالیت های خود را در کوتاه مدت انجام دهد. سرمایه در گردش تعادلی را که یک شرکت بین دارایی‌ها و بدهی‌ها (بدهی یا تعهدات پرداختی) دارد نشان می‌دهد، بنابراین نشان‌دهنده این است که آیا قبل از کسب سود به اندازه کافی برای فعالیت، بودجه دارد یا خیر؟

این سرمایه برای دانستن مسیر یک تجارت، در صورتی که می خواهید سرمایه گذاری یا هزینه مهمی انجام دهید یا صرفاً برای بهبود مدیریت شرکت ضروری است.

همچنین بد نیست در مورد موسسه آموزش حسابداری در اصفهان بیشتر بدانید.

منظور از سرمایه در گردش چیست

سرمایه در گردش که به آن سرمایه خالص (NWC) نیز می گویند، تفاوت بین دارایی های جاری یک شرکت مانند پول نقد، حساب های دریافتنی (قبض های پرداخت نشده مشتریان) و موجودی مواد اولیه و کالاهای نهایی و بدهی های جاری آن، مانند حسابهای قابل پرداخت گفته میشود.

 سرمایه در گردش عملیاتی خالص اندازه گیری نقدینگی شرکت است و به تفاوت بین دارایی های جاری،عملیاتی و بدهیهای جاری عملیاتی اشاره دارد. در بسیاری از موارد این محاسبات یکسان است و از پول نقد شرکت به علاوه حساب های دریافتنی بعلاوه موجودی کالا، حسابهای کمتر قابل پرداخت و هزینه های متعلق کمتر حاصل می شود.

سرمایه در گردش اندازه گیری نقدینگی ، بهره وری عملیاتی و سلامت مالی کوتاه مدت یک شرکت است. اگر شرکتی سرمایه در گردش مثبت داشته باشد، باید توانایی سرمایه گذاری و رشد را داشته باشد. اگر دارایی های جاری یک شرکت بیش از بدهی های فعلی آن نباشد، ممکن است در رشد یا بازپرداخت طلبکاران با مشکل روبرو شود یا حتی ورشکست شود.

شاخص سرمایه در گردش چه چیزی را اندازه گیری می کند؟

سرمایه در گردش تعادل بین دارایی ها و بدهی های یک شرکت را نشان می دهد. بنابراین، می تواند نشان دهد که آیا آنچه را که برای فعالیت قبل از کسب سود لازم است، دارد یا خیر. یعنی نشان می‌دهد که آیا یک شرکت پول کافی برای پوشش هزینه‌هایش دارد که به او امکان سود می‌دهد یا خیر.

اهمیت سرمایه در گردش در این است که در صورت نیاز به سرمایه گذاری یا هزینه های بیشتر، سرمایه ای که شرکت دارد باید مشخص باشد.

اجزای سرمایه در گردش

دو جزء سرمایه در گردش عبارتند از:

دارایی های جاری
بدهی های جاری

منابع سرمایه در گردش

منابع اصلی تامین سرمایه در گردش عبارتند از:

فروش از طریق نتایج مثبت شرکت
تامین مالی بدون بدهی
بدهکاری
سرمایه گذاری از طریق ورود شرکای جدید

سرمایه در گردش را محاسبه کنید

برای دانستن سرمایه در گردش لازم برای عملکرد عادی کسب و کار خود، فقط باید درآمد ماهانه خود را بدانید و هزینه های غیرفعال خود را کم کنید. اگرچه بسته به بخش و نوع کسب و کار نسبت های متفاوتی وجود دارد، اما نکته اساسی این است که دارایی ها بیشتر از بدهی ها هستند.

در این محاسبات مهم است که فقط درآمدهای کوتاه مدت مانند حساب های دریافتنی و وجوه نقد و حداکثر فروش هایی که انتظار می رود در کمتر از 12 ماه به اتمام برسد، توسط موسسات حسابداری اصفهان در نظر گرفته شود. در مورد بدهی ها، تمام هزینه های تکرارشونده مانند حساب های پرداختنی، مالیات، مواد، حقوق و غیره باید در نظر گرفته شود.

فرمول سرمایه در گردش

برای محاسبه سرمایه در گردش ، دارایی های جاری یک شرکت را با بدهی های فعلی آن مقایسه کنید.

دارایی های جاری مندرج در ترازنامه یک شرکت شامل وجه نقد، حساب های دریافتنی، موجودی کالا و سایر دارایی هایی است که انتظار می رود در کمتر از یک سال تصفیه یا به پول نقد تبدیل شوند.

بدهی های جاری شامل حساب های قابل پرداخت، دستمزد، مالیات قابل پرداخت و قسمت فعلی بدهی بلند مدت است. دارایی های جاری در مدت 12 ماه در دسترس هستند و بدهی های جاری ظرف 12 ماه سررسید می شوند.

فرمول استاندارد سرمایه در گردش ، دارایی های جاری منهای بدهی های جاری است.

سرمایه در گردش منطبق یا بالاتر از متوسط صنعت برای یک شرکت با اندازه قابل مقایسه معمولاً قابل قبول تلقی می شود. سرمایه در گردش کم ممکن است خطر پریشانی یا پیش فرض را نشان دهد.

تغییرات سرمایه در گردش بر جریان نقدی شرکت تأثیر می گذارد

بیشتر پروژه های بزرگ جدید ، مانند گسترش تولید یا ورود به بازارهای جدید ، نیاز به سرمایه گذاری در سرمایه در گردش دارند. این باعث کاهش گردش پول می شود. اما اگر پول خیلی کند جمع شود ، یا اگر حجم فروش کم شود ، پول نقد نیز سقوط می کند – که منجر به سقوط حساب های دریافتنی می شود. شرکت هایی که از سرمایه در گردش به طور ناکارآمد استفاده می کنند می توانند با فشار دادن تأمین کنندگان و مشتریان ، جریان نقدی را افزایش دهند.

اهمیت سرمایه در گردش و رابطه آن با نقدینگی

سرمایه در گردش برای هر شرکتی مهم است، زیرا یک شاخص مهم نقدینگی و پرداخت بدهی است. لازم به ذکر است که “سطح قابل قبول” سرمایه در گردش ممکن است بسته به صنعتی که در آن کار می کنید، اندازه شرکت شما و نیازهای عملیاتی شما متفاوت باشد.

بنابراین، داشتن دیدگاهی از میانگین در شرکت‌ها و صنایع مشابه بسیار مهم است تا بدانید که آیا به روشی پرخطر کار می‌کنید یا خیر.

مدیریت سرمایه در گردش: ویژگی ها و سطوح مناسب

به طور کلی اگر سرمایه در گردش یک شرکت منفی باشد به این معنی است که شرکت قادر به پرداخت بدهی خود نیست.

در مقابل، سرمایه در گردش مثبت به این معنی است که شما می توانید از عهده عملیات خود برآیید و به تعهدات خود عمل کنید و فضای کافی برای اجرای استراتژی های رشد داشته باشید.

با این حال، ذکر این نکته ضروری است که سطح بیش از حد سرمایه در گردش همیشه مطلوب نیست. همچنین نشان دهنده این است که کسب و کار دارای موجودی بیش از حد است یا پول نقد خود را به درستی سرمایه گذاری نمی کند.

تامین مالی و سرمایه در گردش: نحوه بهبود نقدینگی

افزایش فروش شما تنها راه تزریق سرمایه در گردش نیست، زیرا در واقع حتی یک شرکت سودآور نیز می تواند مشکلات پرداخت بدهی و نقدینگی داشته باشد.

یک راه خوب برای داشتن سطح سرمایه در گردش بهتر، توسل به تامین مالی است.

برای انجام این کار، درک این نکته ضروری است که تامین مالی همیشه مترادف با بدهی نیست.

همچنین می‌توانید به گزینه‌هایی متوسل شوید که سطح نقدینگی شما را بهبود می‌بخشد و با آزاد کردن حساب‌های دریافتنی‌تان، دسترسی به سرمایه در گردش را فراهم می‌کند تا تعادل بهتری بین سود و هزینه‌های عملیاتتان ایجاد کنید.

سوالات متداول

چگونه سرمایه در گردش را محاسبه می کنید؟

سرمایه در گردش با گرفتن دارایی های جاری و کسر بدهی های جاری محاسبه می شود. به عنوان مثال ، اگر یک شرکت دارایی جاری یک میلیارد و بدهی های فعلی 800 میلیون داشته باشد ، سرمایه در گردش آنها 200 میلیون خواهد بود. نمونه های متداول دارایی های جاری شامل وجه نقد ، حساب های دریافتنی و موجودی کالا است. نمونه هایی از بدهی های جاری شامل حساب های قابل پرداخت ، پرداخت بدهی های کوتاه مدت یا بخشی از درآمد فعلی معوق است.

چرا سرمایه در گردش مهم است؟

سرمایه در گردش از این جهت مهم است که برای ادامه دار بودن مشاغل ضروری است. از لحاظ تئوری ، یک تجارت می تواند ورشکسته شود حتی اگر سودآور باشد. از این گذشته ، یک تجارت نمی تواند برای پرداخت قبض خود به سود خدمات حسابداری اعتماد کند – این صورتحساب ها باید به راحتی و به صورت نقدی پرداخت شوند. برای توضیح ، مورد شرکتی را در نظر بگیرید که به دلیل سود انباشته سال های گذشته خود ، یک میلیون دلار پول نقد جمع کرده بود. اگر این شرکت قرار بود یک میلیون دلار به طور هم زمان سرمایه گذاری کند ، آنها می توانند دارایی های جاری کافی برای پرداخت بدهی های فعلی خود نداشته باشند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *