صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد

حسابداری: صورت جریان وجوه نقد

صورت جریان وجوه نقد توسط یک واحد تجاری تهیه می شود یکی از مهمترین اظهارات هر شرکتی است. این نشان می دهد دریافت های نقدی از منابع اصلی و پرداخت های نقدی برای مصارف عمده در طول یک دوره ممکن است در فواصل سه ماهه اما حداقل در فواصل سالانه تهیه شود. این اطلاعات مفید در مورد فعالیت های یک واحد تجاری در تولید پول نقد از عملیات ارائه می دهد. این برنامه در مورد برنامه بازپرداخت بدهی ها، تقسیم سود یا سرمایه گذاری مجدد برای حفظ یا گسترش ظرفیت عملیاتی خود اطلاع می دهد. همچنین اطلاعاتی در مورد فعالیت های تأمین مالی خود ، اعم از بدهی و حقوق صاحبان سهام و سرمایه گذاری آن در دارایی های ثابت یا دارایی های جاری به جز پول نقد و یا حتی حساب سود و زیان ارائه می دهد. به عبارت دیگر صورت جریان وجوه نقد اقلام مختلف و میزان مربوطه را ذکر می کند که بین دو تاریخ ترازنامه تغییراتی در تراز نقدی ایجاد می کند.

کلیه اقلام جاری یا غیرجاری که موجودی نقدینگی را افزایش یا کاهش می دهد در صورت جریان وجوه نقد گنجانده شده است. بنابراین تأثیر تغییرات دارایی های جاری و بدهی های جاری در طول دوره حسابداری بر وضعیت نقدی از مطالعه آن ارزیابی می شود. ترسیم همه منابع و کاربرد های احتمالی نقدینگی در صورت جریان وجوه نقد به مدیر مالی در برنامه ریزی مالی کوتاه مدت به نحو چشمگیری کمک می کند. پرداخت سود اوراق قرضه و بازپرداخت سود سهامداران فقط به صورت نقدی امکان پذیر است. صورت جریان وجوه نقد مجدد مالی است که اطلاعاتی را در اختیار سرمایه گذاران ، طلبکاران و سایرین قرار می دهد که در تصمیم گیری های منطقی مفید است. موفقیت یا شکست نهایی کسب و کار بستگی به میزان پول نقد ایجاد شده دارد.

این هدف از ارائه اطلاعات به موقع با تهیه صورت جریان وجوه نقد برآورده می شود. این وضعیت نقدینگی یک واحد تجاری را نشان می دهد. بودجه نقدی پیش بینی شده برای یک پروژه برای 10 سال آینده یا بیشتر برای ارزیابی قابلیت مالی پروژه آماده می شود. بانکداران بر آماده سازی آن اصرار دارند و قبل از تصمیم گیری برای تخصیص بودجه در تأمین مالی پروژه جدید ، آن را به دقت بررسی می کنند.

موارد استفاده و اهمیت صورت های جریان نقدی

صورت های جریان نقدینگی برای مدیر مالی از اهمیت بالایی برخوردار است. اطلاعات موجود در صورت جریان وجوه نقد می تواند به مدیریت در زمینه برنامه ریزی مالی کوتاه مدت و کنترل وجه نقد کمک کند. برخی از مزایای مهم صورت های نقدی در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

  • صورت های جریان نقدی پیش بینی شده مازاد یا کمبود پول نقد را از قبل افشا می کند. این امر به تنظیم مازاد وجوه نقد به عنوان سپرده های بانکی یا سرمایه گذاری در اوراق بهادار قابل فروش برای دوره های کوتاه کمک می کند. در صورت کمبود پول نقد ، ترتیب می تواند برای افزایش وام بانکی یا فروش اوراق بهادار قابل فروش باشد.
  • صورت های جریان وجوه نقد در برنامه ریزی برای انحلال بدهی جایگزین کارخانه ها و دارایی های ثابت و دارایی های ثابت و سایر تصمیمات مشابه که نیاز به خروج وجه نقد از مشاغل دارد بسیار کمک کننده است زیرا اطلاعاتی در مورد توانایی ایجاد نقدینگی در تجارت ارائه می دهد.
  • صورت جریان وجوه نقد مربوط به یک سال خاص در مقایسه با بودجه آن سال نشان می دهد که منابع واقعی و وجوه نقد تا چه اندازه با بودجه مطابقت داشته است. این تمرین به اصلاح روند برنامه ریزی در آینده کمک می کند.

مقایسه بین شرکتی و زمانی صورت های جریان نقدینگی ، روند نقدینگی یک شرکت را در مقایسه با سایر شرکت های صنعت نشان می دهد. اگر مشاهده شود که مدیریت نقدینگی در شرکت موثر نیست ، می تواند به عنوان اشاره ای به ضرورت انجام اقدامات اصلاحی باشد. صورت های جریان وجوه نقد در تجزیه و تحلیل مالی کوتاه مدت در مقایسه با صورت های جریان وجوه مفیدتر است زیرا در کوتاه مدت این پول نقد است که بیشتر برای اجرای برنامه ها اهمیت دارد تا سرمایه در گردش.

محدودیت های صورت جریان های نقدی

  • اولا ، امکان “پوشش پنجره” در موقعیت نقدی بیشتر از موقعیت سرمایه در گردش یک تجارت است. با به تعویق انداختن خریدها و سایر پرداخت ها و تسریع وصول مطالبات بدهکاران قبل از تاریخ ترازنامه ، تراز نقدی به راحتی قابل کنترل است. احتمال چنین مانورهایی در محاسبه سرمایه در گردش کمتر است. بنابراین ، صورت جریان وجوهی که دلایل ایجاد تغییرات در سرمایه در گردش را نشان می دهد ، تصویری واقع بینانه تر از صورت جریان وجوه نقد ارائه می دهد.
  • ثانیاً ، وضعیت نقدینگی یک کسب و کار فقط به موقعیت نقدی بستگی ندارد. علاوه بر وجوه نقد ، به دارایی هایی نیز وابسته است که می توانند به پول نقد تبدیل شوند. حذف این دارایی ها در حالی که بدهی یک شرکت را ارزیابی می کند ، گزارش واقعی توانایی کسب و کار در پرداخت بدهی های خود در موعد مقرر را مبهم می کند.
  • ثالثاً ، معادل قرار دادن پول نقد حاصل از عملیات مشاغل با درآمد خالص عملیاتی آن تجارت عادلانه نیست. در حین محاسبه وجه نقد حاصل از عملیات تجاری ، استهلاک دارایی های ثابت حذف می شود. این روش منجر به عدم تطابق بین هزینه ها و درآمدها در حین تعیین نتایج کسب و کار می شود زیرا هیچ گونه هزینه ای برای استفاده از دارایی های ثابت در حساب سود و زیان ایجاد نمی شود.
  • چهارم ، مقدار نسبتاً بیشتر وجوه نقد حاصل از عملیات تجاری در مقایسه با سود خالص به دست آمده ، ممکن است مدیریت را وادار به پرداخت سود بیشتری کند که به نوبه خود ممکن است بر سلامت مالی شرکت تأثیر منفی بگذارد.

صورت جریان وجوه نقد

روش تهیه بیانیه جریان نقدی

صورت جریان وجوه نقد تأثیر معاملات مختلف بر وضعیت نقدی یک شرکت را نشان می دهد. با استفاده از صورت های مالی ، یعنی ترازنامه و حساب سود و زیان و برخی اطلاعات اضافی تهیه می شود. صورت جریان با موجودی آغازین وجه نقد و موجودی نقد در دست و موجودی نقدی در بانک شروع می شود همه جریان های نقدی به موجودی آغازین اضافه می شود و خروج نقد از مجموع حاصل کسر می شود. موجودی ، یعنی موجودی نقدینگی و مانده بانکی بعلاوه ورودی پول نقد منهای خروجی پول نقد با مانده پایانی پول نقد تطبیق داده می شود. تهیه صورت جریان وجوه نقد شامل تعیین موارد زیر است:

الف) منابع جریان های نقدی:

منابع اصلی جریان نقدینگی عبارتند از:

1) جریان نقدی ناشی از عملیات

2) افزایش بدهی های موجود یا ایجاد بدهی های جدید

3) کاهش یا فروش دارایی ها

4) رسید غیر تجاری

ب) استفاده از پول نقد

1) نقدینگی که در عملیات از بین رفته است

2) کاهش یا تخلیه بدهی ها

3) افزایش یا خرید دارایی

4) پرداخت های غیر تجاری به طور کلی ، صورت جریان وجوه نقد به دو شکل تهیه می شود: فرم گزارش و فرم T یا فرم حساب یا نوع خود متعادل کننده

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *