مالیات بر ارزش افزوده

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

نوعی مالیات غیرمستقیم است که به کالاها و خدمات تحمیل می شود. در یکی از مهمترین اصلاحات در امور مالی عمومی کشور طی 50 سال گذشته ، هند سرانجام مالیات بر ارزش افزوده بسیار تأخیری را از اول آوریل 2005 در 21 ایالت آغاز کرده است. این مالیات تقریباً در تمام ایالت های جایگزین مالیات فروش محلی موجود شده است. پرونده مالیات بر ارزش افزوده دولتی بیشتر به دلیل کارآیی بیشتر درآمد در مقابل درآمد ترکیبی از انواع مختلف مالیات خرید و فروش که جایگزین شده است، مطرح شده است. درآمد مالیاتی یکی از مهمترین منابع درآمد هر دولتی است.

در کشور ها مالیات اساساً دو نوع است:

  • مالیات مستقیم
  • مالیات غیر مستقیم.

مالیات مستقیم توسط افراد مستقیماً به دولت پرداخت می شود. مالیات بر درآمد نمونه خوبی از این نوع مالیات است. در حالی که مالیات غیر مستقیم (مانند مالیات بر فروش ، مالیات بر ارزش افزوده یا مالیات بر کالاها و خدمات) مالیاتی است که توسط واسطه ای (مانند فروشگاه خرده فروشی) از شخصی دریافت می شود که بار اقتصادی نهایی مالیات را به دوش می کشد.

مالیات بر ارزش افزوده

انواع مختلف مالیات و عوارض غیرمستقیم، در کشور وضع شده است. هم گمرک و هم عوارض مالیات توسط دولت اخذ و دریافت می شود. در حالی که عوارض سفارشی توسط دولت مرکزی اخذ ، جمع آوری و نگهداری می شود ، مالیات مالیات غیر مستقیم توسط دولت مرکزی با دولت ایالت تقسیم می شود. در گذشته نه چندان دور نیز مالیات های تجاری سهم قابل توجهی در کل مالیات های جمع آوری شده توسط دولت مرکزی و همچنین ایالتی داشته است. انگیزه اصلی دولت در پشت این اقدام معرفی شفافیت و بالا بردن کارایی سیستم جمع آوری مالیات بود. مدل مالیات کالا بیش از پنجاه سال پس از استقلال در ایران دنبال می شود. این امر منجر به تخصیص نادرست منابع و کاهش رشد اقتصادی می شود. چنین تأثیر سرشار از سرانجام با جلوگیری از روند تولید درآمد و بسیج منابع دولت ، تأثیر منفی بر پایه مالیات گذاشت.

برای پرداختن به مشکل اساسی فوق در سیستم مالیات حاکم ، مالیات اضافه شده بر ارزش معرفی شد. مالیات بر ارزش افزوده تقریباً جایگزین مالیات فروش محلی شده است. این مالیات یک روش جمع آوری مالیات ساده و شفاف از فروش کالاها است. مالیات بر ارزش افزوده براساس مصرف است و برای اصل مقصد اعمال می شود. این نوع مالیات چند امتیازی است که اعتبار مالیات خرید های هر مرحله را برای پرداخت نسبت به مالیات قابل پرداخت تعیین می کند.

بسیاری از مطالعات نشان می دهد که این مالیات در سطح مرکزی و ایالت ها یک گام مهم در نظر گرفته شده است (یک موفقیت مهم در زمینه اصلاح مالیات غیر مستقیم). ثابت شده است که مالیات بر ارزش افزوده ابزاری کارآمد برای جمع آوری درآمد است، بنابراین عملکرد آن تأثیر مستقیمی بر تحرک مالی، ثبات اقتصاد کلان و توسعه دارد. دامنه این نوع مالیات بسیار گسترده است. این کلیه معاملات مربوط به یک فعالیت اقتصادی را شامل می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *