مالیات بر درآمد شخصی

مالیات بر درآمد شخصی در چارچوب ساختار مالیاتی

مالیات بر درآمد شخصی در چارچوب ساختار مالیاتی

مالیات بر درآمد شخصی منبع مهمی از درآمد های عمومی است زیرا در حال حاضر درآمد های حاصل از مالیات بر درآمد شخصی تقریباً یک چهارم کل مالیات را شامل می شود (یعنی 24 درصد در کشور های OECD (OECD ، 2013a) و 21 درصد در اتحادیه اروپا -27 (کمیسیون اروپا ، 2013b)). ساختار مالیات جنبه بسیار مهمی از مفهوم کیفیت مالیات است. این مقاله به طراحی سیاست مالیاتی برای دستیابی به اهداف سیاست مورد نظر می پردازد در حالی که در عین حال رشد اقتصادی را افزایش می دهد ، تحریفات را به حداقل می رساند و هزینه جمع آوری مالیات را کاهش می دهد. با تفاوت مالیات بر اساس سطح درآمد و وضعیت خانوادگی ، آنها نقش محوری را به عنوان سیاست های توزیع مجدد ایفا می کنند.

نکته مهم این است که با شکل دادن به مشوق های کاری و هزینه نیروی کار ، سطح و ساختار این مالیات ها تأثیر عمده ای بر عملکرد بازار های کار دارد. از آنجا که مالیات بر درآمد شخصی به طور قابل توجهی به بار مالیاتی کلی بر نیروی کار کمک می کند ، این عامل نیز مربوط به رقابت بین المللی است. هنگامی که دولت های زیرمجموعه دارای صلاحیت مالیاتی برای تعیین نرخ مالیات بر درآمد شخصی هستند ، مشخصاً مهم ترین جنبه حاکمیت مالی آنها است. توانایی تعیین نرخ مالیات به دولت های زیرملی اجازه می دهد تا سطح خدمات عمومی را انتخاب کرده و هزینه های مربوط به جمع آوری درآمد های مورد نیاز را به حداقل برسانند. اگرچه قانون مالیات بر درآمد شخصی کاملاً در صلاحیت هر یک از کشورها حتی در اتحادیه اروپا است ، تکامل آن در طول زمان موضوعی است که در بحث سیاسی برجسته است.

برآورد تجربی برای 21 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اتحادیه اروپا انجام شد. اهمیت مالیات بر درآمد شخصی نه تنها در مشارکت مالی آنها در بودجه عمومی است (این نوع مالیات دومین منبع مهم درآمد های مالیاتی مطابق با طبقه بندی مالیات Eurostat است). به طور کلی ، کشور های مختلف ساختار درآمد های مالیاتی متفاوتی دارند (ترکیب مالیات). به طور خاص ، در حالی که اکثر کشور ها سهم تقریباً برابر از درآمد های حاصل از مالیات مستقیم ، مالیات غیر مستقیم و مشارکت های اجتماعی ، به ویژه کشور های جدید اتحادیه اروپا را افزایش می دهند ، معمولاً سهم کمتری از مالیات های مستقیم را در کل ساختار مالیاتی نشان می دهند. تفاوت در درصد سهم سازمان همکاری اقتصادی و توسعه در مالیات کل نیز وجود دارد. درصد سهم از 8.3 درصد از کل درآمد های مالیاتی در جمهوری اسلواکی تا 50.6 درصد از کل درآمدهای مالیاتی در دانمارک متغیر است. سهم بسیار کمی در مالیات بر درآمد شخصی در جمهوری چک (10.8 درصد) و مجارستان (13.2)) ثبت شده است.

این کشورها (SK ، CZ و HU) سیستم های نرخ ثابت را اتخاذ کرده اند که باعث کاهش شدیدتر از نرخ مالیات مستقیم نسبت به غیر مستقیم می شود. نرخ های محاسبه شده سازمان همکاری اقتصادی و توسعه برای 67٪ ، 133٪ و 167٪ از دستمزد متوسط ​​میزان پیشرفت سازمان همکاری اقتصادی و توسعه را ثابت می کند و به ویژه از تعداد و عرض اعمال شده در براکت های مالیاتی و تفاوت بین نرخ مالیات و نرخ مالیات بالا و پایین حاصل می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *