نقاط ضعف در سیستم مالیات بر درآمد

نقاط ضعف در سیستم مالیات بر درآمد

نقاط ضعف در سیستم مالیات بر درآمد و ارائه راهکار های پیشنهادی

مالیات بر درآمد چیست ؟ مالیات بر درآمد یکی از مهمترین درآمد ها برای دولت های ملی است زیرا مشارکت های ارزشمندی در تأمین مخارج عمومی دارد. بنابراین ، دولت همیشه سعی کرد قوانین مالیاتی مدرن را معرفی کند و روش های طراحی به آنها در افزایش درآمد بدون نقض اصل عادلانه مالیات بر درآمد کمک کند. عموما قانون مالیات برای دستیابی به انصاف برای دولت و مالیات دهندگان طراحی شده است. مالیات در ایران توسط اداره مالیات ملی ایران زیر نظر وزارت دارایی و امور اقتصادی دولت ایران اخذ می شود. در سال 2008 ، حدود 55 درصد از بودجه دولت از محل درآمد های نفت و گاز طبیعی و مابقی از مالیات و عوارض تأمین می شد. تخمین زده می شود که 50 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران از مالیات در سال مالی 2004 معاف از مالیات بوده است. تقریباً میلیون ها نفر در ایران مالیات نمی پردازند و بنابراین خارج از اقتصاد رسمی فعالیت می کنند.

خدمات مالیاتی

نقاط ضعف در سیستم مالیات بر درآمد

سال مالی از 21 مارس شروع می شود و در 20 مارس سال آینده به پایان می رسد. به عنوان بخشی از برنامه اصلاحات اقتصادی ایران ، دولت افزایش مالیات بر درآمد معامله گران طلا ، فولاد ، پارچه و سایر بخش ها را پیشنهاد کرده است که باعث توقف چندین کار تجار شده است. در سال 2011 ، دولت اعلام کرد که در مرحله دوم برنامه اصلاحات اقتصادی ، هدف آن افزایش درآمد های مالیاتی ، ساده سازی روش محاسبه مالیات ، معرفی مالیات مضاعف ، مکانیزاسیون سیستم مالیاتی ، تنظیم معافیت های مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی است.

بر اساس چالش های فوق ، توصیه های زیر را می توان تصویب کرد:

  1. استفاده از سیستم مالیاتی رایانه ای (سیستم مالیات الکترونیکی) و افزایش سیستم مالیاتی و کنترل مالیات با کارکنان ماهر و آموزش دیده برای غلبه بر مشکل فرار مالیاتی. سیستم مالیاتی رایانه ای (مالیات الکترونیکی) با ارسال مالی روزانه ، ارتباط روزانه بین مودیان مالیاتی و مدیران مالیات را حفظ می کند. گزارش به اداره مالیات ؛ بدین ترتیب دستگاه های الکترونیکی برای هر مودی مالیاتی که با اداره مالیات در محل خود متصل است ، ارائه می شود.
  2. تلاش بیشتر برای برقراری رابطه جدید بین مالیات دهندگان و مودیان مالیاتی بر اساس اعتماد با سازماندهی جلسات ، توزیع بروشورها و جذب کمپین رسانه ای که اهمیت مالیات و تعهدات مالیات دهندگان را مشخص می کند. علاوه بر این ، وزارت دارایی باید با اتخاذ مشوق های مالیاتی و غیر مالیاتی مالیات دهندگان را ترغیب به رعایت سیستم مالیاتی از طریق: ارائه تخفیف مالیات اضافی برای مودیان با توجه به میزان مصرف سالیانه وی و … مالیات دهندگان را ترغیب به پرداخت مالیات نماید.
  3. ارائه تسهیلات به مالیات دهندگان سالم: برای مودیان پاک که کاملاً از سیستم مالیاتی پیروی می کنند ، این تسهیلات می تواند شکل های مختلفی مانند صدور کارت VIP برای تسهیل زندگی آنها در جامعه عمومی (دولت ها ، شرکت های دولتی و نقاط مرزی) داشته باشد ، دارندگان کارت دارای اولویت در خدمات دولتی هستند و نیاز های خود را فوراً با تخفیف واقعی پاسخ می دهند.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *