چالش های فعلی عملکرد اجتماعی حسابداری

چالش های فعلی عملکرد اجتماعی حسابداری

چالش های فعلی عملکرد اجتماعی حسابداری

مدل حسابداری فعلی نتایج عملیاتی را اندازه گیری می کند و آنچه را که در نظر می گیرد هزینه ها و مخارج مرتبط با فعالیت تولیدی در سازمان ها است، اما اثرات خارجی منفی متعددی را که بازیگران فعالیت های اقتصادی ایجاد کرده اند، مانند فرآیند های استخراج، در نظر نمی گیرد. حسابداری که این اثرات منفی را در حساب‌ های خود لحاظ می‌کند، همان چیزی است که می‌توان آن را حسابداری اجتماعی نامید که با مسئولیت اجتماعی شرکت، ترازنامه اجتماعی و حسابداری زیست محیطی متفاوت است، اگرچه باز به هم مرتبط هستند. با این حال، کسانی هستند که تغییراتی را در مدل حسابداری فعلی پیشنهاد کرده اند و سعی می کنند دامنه مثبت این ادغام را با هدف مفهوم سازی آن به عنوان یک “منفعت واقعی” ارائه دهند.

همچنبن بخوانید : دوره آموزش حسابداری در اصفهان

حسابداری به این دلیل مشخص شده است که همواره سعی در انطباق با نیاز های اطلاعاتی واحد های اقتصادی و دولتی داشته است. در مواجهه با تغییرات اجتماعی که برخی از فعالان اقتصادی در توسعه فعالیت‌ های تولیدی ایجاد می‌کنند، هم عوامل درگیر و هم جوامع دانشگاهی و غیر دانشگاهی نقش‌ های اصلی را در بحث در مورد نیاز به ایجاد حسابداری که در طرح‌ های خود جمع‌ آوری می‌کند، بر عهده گرفته‌اند. هزینه های ناشی از آسیب های ماهیت اجتماعی: این همان چیزی است که می توانیم آن را حسابداری اجتماعی بنامیم. “ارزشیابی منابع طبیعی یک ورودی ضروری هم در تحلیل هزینه فایده اجتماعی و هم در برخی رویکرد های حسابداری زیست محیطی است”. این قطعه کار دقیقاً منجر به پیشنهاد یک مدل حسابداری و هزینه می شود که هزینه های اجتماعی و زیست محیطی را شناسایی و ارائه می کند.

عملکرد اجتماعی حسابداری (بررسی تاریخی):

از زمان‌ های قدیم متغیر های اقتصادی استفاده شده‌اند که نشان‌ دهنده یک پلتفرم حسابداری هستند، مانند نرخ بهره، بدهی، کارمزد، سرمایه‌ گذاری، حساب سود و زیان و سایر موارد مدرن‌تر مانند ارزش فعلی، نرخ بازده، سودآوری، ارزش آتی، جریان‌ های نقدی، در میان بسیاری از موارد. اگر همه آنها در چارچوب یک جامعه باشد، قانونگذاری و اقدامات مسئولانه در اطراف آنها لازم است. یکی از این متغیر ها که بارها و بارها ثبت شده و در طول زمان و در میان افراد و فرهنگ‌ های مختلف قانونگذاری روشنی بر آن وجود داشته است، نرخ بهره بوده است. مفهوم «بهره» و قوانین مربوط به آن تکراری است: سوابقی در متون ودایی هند یافت شده است که به سال‌ های 2000 و 1400 قبل از میلاد باز می‌گردد و در آن شیوه‌ های وام در ازای بهره شرح داده شده است.

همچنین در نقل قول های مختلف کتاب مقدس از کتاب های عهد عتیق مانند لاویان 25:36 و در تثنیه 23:20 قوانینی در مورد بهره، مبالغ پرداختی و تجاوز نکردن از حدود معین وجود دارد. نقل قول های فوق بخشی از کتب معرف عهد عتیق است که برای مدت طولانی قانون اساسی قوم یهود بوده است، بنابراین برای آنها قوانینی بوده که به این نتیجه می رسد که شناخت موضوع علایق در این کتب بخشی از اولین قانون حسابداری که به آن اشاره شده است. در پایان امپراتوری روم، امپراتور ژوستینیان، در اشتیاق خود برای پیوند دین و دولت، با در نظر گرفتن نشانه های کتاب مقدس به عنوان نقطه مرجع، تصمیمات مختلف و متعددی از جمله تنظیم نرخ بهره و تعیین حد را اتخاذ کرد. همه موارد فوق نشان می دهد که در این جوامع، از آن زمان، بستر و دلیلی برای حسابداری وجود داشته است که در آن، حسابداری به روش خود نگهداری می شد که نیاز به داشتن به موقع یا در مواقع لزوم داده های مربوط به نرخ بهره را برآورده می کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
احساس رایگان برای کمک!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *